Hej,
Mit RTB 16 opfører sig ekstra underligt i øjeblikket, bare se denne graf:
Slutningen hvor røgtemperaturen stiger er fordi jeg manuelt slukker fyret, hvilket starter noget ekstra ventilation m.m.
Hvis jeg ikke gør det, så fortsætter røgtemperaturen med at falde langsomt, mens skakttemperaturen stiger indtil fyret så rapporterer om varm skakt og hele min kælder er fyldt med røg. Så for at undgå det, så slukker jeg det, venter 15-30 minutter, tænder det igen og så kører det cirka samme periode igen.
Jeg lavede en komplet service på fyret for 2 dage siden og konstaterede der, at en del sod i kedlen var fugtigt og mistænker derfor at det kan være pillerne, som er en smule fugtige - kan det be- eller afkræftes udfra grafen?
Derudover, som man kan se på grafen, så sænker fyret effekten hver gang pumpen slår til ved 60 grader - er det fordi det tror det er nødt til at sænke effekten for ikke at nå over max (som jeg har sat til 70) eller er der en anden årsag?
I hvert fald er det medvirkende til en del start og stop i pumpen fordi fyret sænker effekten præcis samtidig med at det begynder at tage koldt vandt ind. (Og ja, jeg har et stort, gammel hus med store rør og radiatorer, så når huset er koldt og pumpen slår til, så kan man se det med det samme)
Som en tredje ting, så er lux aldrig rigtig stabil, men ved ikke helt om det måske er fordi at "fugtig" røg kan gøre at den ikke får målt det, eller noget andet? Er i en tråd for nogle måneder siden blevet nemt at man kunne skifte gearmotoren på brænderen, men blev aldrig helt klart for mig præcis hvordan det måske skulle hjælpe på det.
Pft,
Mads