Gris og olie

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Peterkj
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 nov 2010 16:05

Gris og olie

Indlæg af Peterkj »

Jeg udskiftede i januar min udtjente braendeovn uden gris med en andersen brændeovn med vandtank. Meningen var at den skulle bringe vores olieforbrug ned.
Aaret inden vi fik den nye brændeovn brugte vi 600 liter i olieforbrug. Forbruget laa generelt inden vi fik den nye brændeovn paa mellem 600 og 900 litet. Nu har jeg for foerste gang maalt olieforbrug efter et aar med den nye brændeovn. Forbruget var 980 liter. Vinteren var selvfoelgelig haard og vi taendte lidt for radiotorerne paa vores to drenges vaerelser som ellers altid har vaeret slukket. Jeg havde dog haabet at forbruget ville vaere lavere. Braendeovnen er koblet paa et 6 aar gammel baxi oliefyr. Det hedder vist baltic.
Brandeovnen kan baade lave varmt brugsvand (det tager bare maaaange timer fra man har vaeret i bad til der igen er varmt vand, hvis man har slukket oliefyret saa det staar altid taendt) og varme vandet op i varmeanlaegget.
Brugsvandet bliver varmet op i oliefyrets vandtank på 100 liter.
Spoergsmaalet er nu hvordan jeg kan nedbringe olieforbruget.

Lige nu er det jo saadan at hvis hvis jeg taender for varmen paa feks 21 grader paa drengenes vaerelser saa vil oliefyret jo pumpe varme ind til varelserne hvis braendeovnen ikke kan goere det alene.

Derfor kunne jeg godt taenke mig et system der koerte saadan, at det varme vand fra braendeovnen foerst blev sendt ind til vandtanken i oliefyret for at varme brugsvandet op. Naar det saa feks var 62 grader sendte den istedet vandet ud i anlaaget, men paa en maade saa oliefyret ikke hjaelper til med at varme vaerelserne op. Lad os sige, at termostaten paa vaerelserne staar paa 22 grader men brandeovnen kan kun varme dem op til 19. Det ville vaere helt ok. Oliefyret skal altsaa her ikke traede ind og hjaelpe til. Vores hus er velisoleret og de eneste steder det kunne vaere rart med lidt ekstra varme er gulvvarmen i badevaerelset og som naenvt paa drengens varelserne.

Inden vi fik den nye brændeovn var cirkulationen i anlaegget kun taendt naar der var frostvejr for at undgå frost i roererne. Idag med den nye brændeovn er jeg noedt til at have cirkulationen taandt hele tiden for at vandet i braendeovnen ikke skal koge.
Vi har aaben ekspansion.
Naar cirkulationen ikke er taendt om sommeren og braendeovnen ikke er taendt ligger vores olieforbrug ca paa 50 litet om maaneden.

Besvar