Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan får man varmen nedad ?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Hvordan får man varmen nedad ?

Indlæg af pelle » 29 mar 2023 02:02

Min datter og svigersøn har købt hus med fjernvarme. Oppe på førstesalen er der pejs. Et arkitektegnet hus og så laver man varmekilde på 1 salen. :shock: Men, det er så sådan det er. Jeg har sagt til ham han skal få pejse indsats med blæser i. Og jeg har sagt til ham han skal få en blæser eller suger i en kanal der kan blæse varm luft neden under når trap op gangen er der vil det vel kunne lave noget cirkulation. Ja. Stakkels dreng at han har fået lige netop mig som svigerfar icon_cheesygrin.gif Men, seriøst. Hvorfor laver man en varmekilde i form af en pejs på 1 salen. Huset er bygget i 1974. Det kan selvf. også være det blot skulle være hygge dengang. Etage ad skillelsen er betondæk. Hvad mener i.? Det er jo let nok at få varmen opad. Kan man på en smart måde få varmen nedad ?
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvordan får man varmen nedad ?

Indlæg af Hjemme teori » 29 mar 2023 13:40

Der skal flyttes rigtig meget for at det giver noget, medmindre man kan komme til at trække det direkte fra indsatsen og selv her tænker jeg det kan være svært.
Min egen erfaringer fra varmeflyt, var at jeg lavede et anlæg der flyttede luften lige over brændeovnen som flyttede det rundt til andre rum. Men selvom luften over brændeovnen var 40-50 grader gav det ikke alverden, da varme"tabet" i rørene var stor. det kunne være 15-20grader til det fjerneste rum selvom alle rørene (spiro) var isoleret med 30mm rockwool skåle. Grunden til jeg har sat det i gåseøjne var at tabet jo var inde i huset, så noget egentligt tab var det ikke, men varmen kom bare ikke derhen hvor jeg gerne ville have den.

En VVS'er fortalte mig så at man ikke "måtte" flytte varme , men skulle flytte kulde. da varme flyt giver træk over dørene. Så da jeg vendte flow retningen forsvandt varmetabet i rørene og jag flyttede så varme gennemdørene, så jeg undgik træk. Så blev jeg faktisk rigtig glad for anlægget.

Hvis denne info skal bruges af din svigersøn, tænker jeg at man skal bruge en loftventilator på førstesalen som blæser opad (så blæser varmen ned langs væggen) og så skal der suges luft fra gulvhøjde i stueplan op på førstesalen. men det kræver jo både der er plads og man gider kigge på en loftventilator.

Eller vil jeg klart anbefale et udluftningen system med genveks. Det har jeg installeret i mit nye (gamle) hus fra 1904. Her sidder 85% aftrækkene i stueplan (køkken, bad). Det vil helt sikkert kunne flytte noget luft fra førstesalen ned i stueplan og så giver det bare så meget komfort på en masse andre plan.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvordan får man varmen nedad ?

Indlæg af pelle » 30 mar 2023 12:10

Det er rigtigt fint Hjemmeteori. :great: Jeg har sendt det du skrev videre til ham. Jo, for det er jo en lidt tosset sted at have en brændeovn på 1 salen. Det med at flytte kulden og ikke varmen har jeg aldrig tænkt på. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar