Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Svendsen ovn

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Kennetga
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 feb 2014 19:03
Mit fyr: Dansk stoker
Areal: 270
Brændsel: piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Geografisk sted: Klitmøller

Svendsen ovn

Indlæg af Kennetga » 19 jan 2018 10:29

Hej
Har ikke kunnet søge det store op på forum vedr Svendsen ovne. En sådan er med i overvejelserne (uden vandmodul) da jeg skal til at investere i brændeovn (som supplement til pillefyr). Jeg kunne særligt godt tænke mig at høre om nogle har erfaringer med især fyring ved lav effekt - om det er muligt uden at det går ud over den gode forbrænding. Hvis der i øvrigt er godt/skidt at sige om Svendsen ovne vil jeg se frem til at høre om det :great:
Mvh Kennet


baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Svendsen ovn

Indlæg af baggadap » 21 jan 2018 00:08

Hej Kennet

Vi har en Svendsen 1 som vi er rigtig glade for! Jeg har desværre ikke så meget at sammenligne med, men jeg vil mene at fyring ved lav effekt går fint, så længe man så putter mindre pinde på lidt oftere i stedet for store stykker. Den fyrer generelt meget rent, og jeg renser sjældent glasset da det ikke bliver sodet.
Store stykker der ligger og ulmer duer ikke, men det er vist også en uskik at fyre sådan.
Noget af det bedste synes jeg er, at den er meget solid, fx er den beklædt med rigtige ildfaste sten indvendig i stedet for scamolplade som hurtigt går i stykker.
På minus siden er den måske lidt langsom til at blive varm da den er ret stor, og så forestiller jeg mig, at de mere moderne ovne måske er lidt nemmere at tænde op og fyre i - men som sagt har jeg intet at sammenligne med.

MVH Mathias

Karsten_11
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 feb 2017 19:35
Mit fyr: Arimax 35 m. Gejs stoker 25/400.
Areal: 200
Brændsel: Træ, piller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Svendsen ovn

Indlæg af Karsten_11 » 05 feb 2018 13:07

Her i 4. fyringssæson har jeg kun godt at sige om "Hr. Svendsen". Vores ovn er en Svendsen 1 med bagefag, og alt fungerer perfekt. Specielt er vi glade for den nemme regulering.

Meteor, som har overtaget Svendsen ovnene, lægger hårdt ud med en brochure, som indeholder forkerte oplysninger. Svendsen 1 har, efter hvad Meteors brochure siger, en nominel effekt på 6 kW ligesom lillebroren Svendsen 2. Det er en fejl - Svendsen 1 kan give op til 10 kW.

Så med mindre du har et meget stort eller meget utæt hus (vores opfylder begge kriterier), skal du overveje en 2'er, som stadig kan opvarme et normalt parcelhus op til ca. 130 m2. Det kan kræve lidt øvelse i klatfyring at holde effekten nede på en 1'er.

Hvis ovnen skal stå i en stue, hvor der kun er alm. døråbninger til resten af huset, ville jeg nok ikke satse på en 1'er.
Vores står i et rum på 30 m2 med åben adgang til det meste af stueetagen, og alligevel bliver der meget varmt i "fyrrummet" selv ved middel fyring.

mvh Karsten

janus12
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 aug 2018 14:34

Re: Svendsen ovn

Indlæg af janus12 » 14 aug 2018 14:54

Hej.
Jeg vil gerne have en ny brændeovn, der kan kobles på varmtvands beholderen, (jeg har oliefyr).

Er der ikke flere der har erfaringer med Svendsen ovn?

Hvad med http://www.bioovn.dk/
Er der nogen der har erfaringer med dem.

Mvh. Janus12

thomas_arnbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 sep 2022 05:32
Givet likes: 1 gang

Re: Svendsen ovn

Indlæg af thomas_arnbo » 25 sep 2022 06:06

@Karsten_11 11. Hvordan fungerer bagefaget. Er i glade for det? Bh Thomas.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Svendsen ovn

Indlæg af Flammen » 25 sep 2022 08:09

thomas_arnbo skrev:
25 sep 2022 06:06
@Karsten_11 11. Hvordan fungerer bagefaget. Er i glade for det? Bh Thomas.
han har ikke været aktiv siden 21/2-2018, så forvent ikke et svar


Besvar