Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nu går tosserne igen i selvsving.

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af BWJ » 24 jul 2017 21:14

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af baggadap » 24 jul 2017 22:08

"Undersøgelser viser ifølge Berlingske, at den samlede brændefyring står for omtrent 65 procent af den samlede udledning af skadelige partikler i Danmark."

Den undersøgelse vil jeg gerne se..

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af Hjemme teori » 24 jul 2017 22:26

Mon BT er blevet betalt fyrsteligt for at bringe ovenstående igen, mit i agurketiden.
En seriøs journalist burde gøre det bedre end som så!!!

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/m ... fupnummer/
Mvh. Sophus

pendec

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af pendec » 25 jul 2017 12:25

baggadap skrev:"Undersøgelser viser ifølge Berlingske, at den samlede brændefyring står for omtrent 65 procent af den samlede udledning af skadelige partikler i Danmark."

Den undersøgelse vil jeg gerne se..
Denne rapport fra Miljøstyrelsen er godt nok fra 2005, og tal derefter. Men det lyder da til de siger det samme

http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/ ... -721-5.pdf

Den seneste opgørelse over partikeludslippet i Danmark (Illerup & Nielsen,2004) viser, at der udsendes ca. 10.000 tons små partikler fra husholdningernes forbrænding af træ, hvilket næsten er halvdelen af det total udslip af PM2.5 i Danmark


Du må læse resten for at finde flere detaljer.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 29 jul 2017 09:11

Det kan betale sig at følge med på ing.dk, hvor både det 'økologiske' 'råd' (dvs. fjernvarmeselskabernes lobbyorganisation) og de forskningsresultater de henviser til skydes ned med saglige argumenter gang på gang på gang.

Fakta: Der er intet belæg for hverken partikeludslippets størrelse eller partiklernes eventuelle sundhedseffekter.

Åbenbart er det umuligt for journalister at gennemskue dette åbenlyse fupnummer, da de igen og igen lader sig misbruge til at udsprede fjernvarmeselskabernes propaganda. Eftersom det kun tager et kvarter for lægmand med Googles hjælp at afsløre fupnummeret kan man undres over, om de journaliststuderende overhovedet lærer noget på studiet.

Det er pinligt.


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 29 jul 2017 09:27

pendec skrev:Denne rapport fra Miljøstyrelsen er godt nok fra 2005, og tal derefter. Men det lyder da til de siger det samme

http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/ ... -721-5.pdf

Den seneste opgørelse over partikeludslippet i Danmark (Illerup & Nielsen,2004) viser, at der udsendes ca. 10.000 tons små partikler fra husholdningernes forbrænding af træ, hvilket næsten er halvdelen af det total udslip af PM2.5 i Danmark


Du må læse resten for at finde flere detaljer.
Målemetoden der er anvendt i rapporten er blevet kritiseret for intet at sige om den reelle partikelforurening, da målingerne kun er foretaget to steder (i bymæssig bebyggelse med mange brændeovne) og kun i perioden november-februar. Derefter har man ganget op og forestillet sig, at de to målinger er repræsentative for alle steder og alle dage, hele året. (!)

Det siger sig selv, at der er mere gang i brændeovnene i januar end i juli og at der kan måles flest partikler i områder med mange brændeovne og derfor er undersøgelsens konklusion helt ved siden af.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af lamborg » 29 jul 2017 10:45

De er jo lidt selv skyld i det med at begrænse trækket i skorstenen i alle nye ovne for at effektiviteten skal være høj . Det bliver den tilgengæld oser skidtet fordi man ikke kan få luft nok på . Men billedet er heller ikke retvisende for problemet ligger også i alt det skidt folk brænder af . Alt hvad de kan få fingre i af palletræ- lokumsbrædder-fiskekasser-trykket-spånplader osv. Der er ingen moral selvom god fyringsteknik siger tørt og rent træ. Min nabo har ikke brændeovn men fastbrændselfyr og han fyre alt muligt af og den første time kører han med alt for lidt luft så det oser og stinker som en spejderlejr hos mig . Jeg har forsøgt at forklare ham at han skal kører med fuld luft indtil skorstenen er varm men han smiler bare og siger at det gør han også.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af pendec » 29 jul 2017 11:24

mchlbk skrev:Målemetoden der er anvendt i rapporten er blevet kritiseret for intet at sige om den reelle partikelforurening, da målingerne kun er foretaget to steder (i bymæssig bebyggelse med mange brændeovne) og kun i perioden november-februar. Derefter har man ganget op og forestillet sig, at de to målinger er repræsentative for alle steder og alle dage, hele året. (!)
hvis du kan sige det er forkert, må du også kende den rigtige løsning :) eller er det bare fordi andre siger sådan?

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 30 jul 2017 13:53

pendec skrev:hvis du kan sige det er forkert, må du også kende den rigtige løsning :) eller er det bare fordi andre siger sådan?
Sådan hænger verden ikke sammen. Det er ikke min opgave at designe en brugbar målemetode.

Den anvendte målemetode giver åbenlyst ikke belæg for rapportens konklusion.

Læs evt. med på Ingeniørens hjemmeside ing.dk, der får den slags påstande den saglige behandling, de fortjener.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nu går tosserne igen i selvsving.

Indlæg af mchlbk » 30 jul 2017 14:00

lamborg skrev:De er jo lidt selv skyld i det med at begrænse trækket i skorstenen i alle nye ovne for at effektiviteten skal være høj . Det bliver den tilgengæld oser skidtet fordi man ikke kan få luft nok på . Men billedet er heller ikke retvisende for problemet ligger også i alt det skidt folk brænder af . Alt hvad de kan få fingre i af palletræ- lokumsbrædder-fiskekasser-trykket-spånplader osv. Der er ingen moral selvom god fyringsteknik siger tørt og rent træ. Min nabo har ikke brændeovn men fastbrændselfyr og han fyre alt muligt af og den første time kører han med alt for lidt luft så det oser og stinker som en spejderlejr hos mig . Jeg har forsøgt at forklare ham at han skal kører med fuld luft indtil skorstenen er varm men han smiler bare og siger at det gør han også.
Ingen nye ovne forurener mere pga. begrænset skorstenstræk. Det er lige omvendt, udslippet fra nye ovne er væsentligt reduceret.

Hvis naboen fyrer forkert er det en opgave for den lokale tilsynsmyndighed, som er skorstensfejeren. Der vil altid være idioter, det skal vi andre forhåbentlig ikke stå til regnskab for.


Besvar