Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brændeovnsværn (plader) - imod varme stråling

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
pendec

brændeovnsværn (plader) - imod varme stråling

Indlæg af pendec » 11 feb 2017 00:18

Jeg ved ikke hvad det jeg søger hedder men jeg har rokeret rundt på udstyr, og mit computerbord er kommet tilbage / tættere på brændeovnen igen, der hvor den stor, før en brændeovn var sat op.

Nu er der ca. 50cm til nogle kabler, som ikke kan trækkes anderledes, og nok 1 meter til selve kabinettet. Det står ikke for tæt på iflg. anbefalingerne fra manual men jeg mistænker at varmen fra ovn, jo nok giver pc'n varme problemer hvis jeg tænder op.

Så jeg tænker om man ikke kan sætte nogle plader op som afviser den stærke varme?
Har overvejet marmor men det kan jo blive dyrt hvis det skal være 1,5mtr * 1meter i størrelse.

Er der nogen som har et par gode forslag, udover at forsøge at rykke pc længere, det kan blive svært.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: brændeovnsværn (plader) - imod varme stråling

Indlæg af Tom_AT » 11 feb 2017 00:38

Du skal have fat i noget der kan reflektere varmen. Det gør marmor ikke rigtigt.

Den billige løsning er måske at prøve sådan en folie her pålimet en spånplade
http://www.nordiskcampingudstyr.dk/shop ... 3041p.html

Eller måske være kreativ med noget lignende sådan en her:
https://www.outdoorxl.dk/bo-camp-slaapm ... Ao9u8P8HAQ

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: brændeovnsværn (plader) - imod varme stråling

Indlæg af John Skov Jensen » 11 feb 2017 07:39

pendec skrev:Jeg ved ikke hvad det jeg søger hedder men jeg har rokeret rundt på udstyr, og mit computerbord er kommet tilbage / tættere på brændeovnen igen, der hvor den stor, før en brændeovn var sat op.

Nu er der ca. 50cm til nogle kabler, som ikke kan trækkes anderledes, og nok 1 meter til selve kabinettet. Det står ikke for tæt på iflg. anbefalingerne fra manual men jeg mistænker at varmen fra ovn, jo nok giver pc'n varme problemer hvis jeg tænder op.

Så jeg tænker om man ikke kan sætte nogle plader op som afviser den stærke varme?
Har overvejet marmor men det kan jo blive dyrt hvis det skal være 1,5mtr * 1meter i størrelse.

Er der nogen som har et par gode forslag, udover at forsøge at rykke pc længere, det kan blive svært.
Det er ikke så kritisk hvilket materiale den varmereflekterende flade er lavet af for at have en god effekt. Men den skal have en blank overflade da infrarød varmestråling reflekteres af blanke flader. F.eks har er et vinduesglas en virkelig god reflektionevne.

Er marmor pladerne helt blanke på den side der vender mod ovnen vil de også fungere fint.

I dit tilfælde vil det ikke være kritisk om materialet reflekterer 90 eller 92 % af varmestrålingen.

Ligeledes er bagsiden af din "strålings skærm" interessant, for en blank overflade er også ringe til at udstråle varmestråling, så igen er det her vigtigt at overfladen er blank.

pendec

Re: brændeovnsværn (plader) - imod varme stråling

Indlæg af pendec » 11 feb 2017 09:23

Tak for alt hjælpen, jeg kan godt se hvordan jeg nu kan afskærme siden lidt, det må afgjort afprøves, og er jo ikke så dyrt.


Besvar