Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken model? - udskiftning af sten

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Auspow
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 jan 2017 09:56

Hvilken model? - udskiftning af sten

Indlæg af Auspow » 21 jan 2017 10:33

Hej alle

Vi er lige flyttet ind i på en gård i Haslev og har denne brændeovn stående. Jeg har derfor et par spørgsmål jeg håber I kan svare på da vi er meget grønne omkring brændeovne.

Jeg vil høre om der er nogen der ved hvilken model det er? Der er nemlig 3 af stenene i brændeovnen der er revnet.

Skal man vide modellen når man skal købe nye sten?

Kan i fortælle mig hvilke af de 2 spjæld der er primær og sekundær luft. Det kan jeg forstå er vigtigt at vide for at opnå den bedste forbrænding. HåberI kan hjælpe.
Vedhæftede filer
IMG_5082.JPG
IMG_5081.JPG
IMG_5080.JPG


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Hvilken model? - udskiftning af sten

Indlæg af Lintz » 21 jan 2017 11:26

Auspow skrev:Hej alle

Vi er lige flyttet ind i på en gård i Haslev og har denne brændeovn stående. Jeg har derfor et par spørgsmål jeg håber I kan svare på da vi er meget grønne omkring brændeovne.

Jeg vil høre om der er nogen der ved hvilken model det er? Der er nemlig 3 af stenene i brændeovnen der er revnet.

Skal man vide modellen når man skal købe nye sten?

Kan i fortælle mig hvilke af de 2 spjæld der er primær og sekundær luft. Det kan jeg forstå er vigtigt at vide for at opnå den bedste forbrænding. HåberI kan hjælpe.
Hej og velkommen til.

Går ud fra at det er skamol plader som du hentyder til - Og hvis de er buede er du selvfølgelig nød til at kende model.
Men er det alm. rette plader kan de købes i et byggemarkede og saves til med fukssvans og tilrettes med fil. De er nemme at arbejde i.

Med hensyn til model kan jeg ikke hjælpe dig, men det er jo nærliggende at kontakte forrige ejer - evt. igennem mægler.

En anden løsning er selvfølgelig en total udskiftning til en lidt mere moderne med en bedre udnyttelsgrad. ( lidt an på hvor gammel den nuværende er )
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar