Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
pendec

Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af pendec » 11 jan 2017 11:32

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjae ... er-i-timen

Hvis de får denne afgift går igennem, så bliver løsningen da spændende. Så får os med træpiller vel også en over nakken?

Og min nye brændeovn bliver så måske endnu mindre tændt hvis den skal måles på brug.


PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af PeterMA » 11 jan 2017 11:49

Men nu er det så igen de tosser fra "Det Økologiske Råd" der er ude og sige en masse... Og en måler til 2000kr. Det lyder spændene. Alene det at få monteret den koster sku da mere. Og hvad med justering? Rensning? I den optimale verden havde vi alle billig fjernvarme. Menn.
Det bliver helt sikkert ikke til noget det der. :)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af Brandsen » 11 jan 2017 13:11

Halløj i forum,

Tja, ophavsmanden har ført et personligt vendetta mod brændeovne i årevis,
allerede i 2010 trak hans forslag følgende overskrift : Selvpiskeri i klimahysteriet !

Det kan jo være han har et traume, fra en nabo der fyrede med våde Søndags Berlingere,
stampet ned i gamle mælkekartoner, i et tæt bebygget parcelhuskvarter.

Nok også et ret spændende apperatur der skal til, for at måle over 60 grader i skorstenen,
især der hvor brændeovnen sidder på samme skorsten som oliefyret, stokeren, eller pillefyret,
for der kan en simpel termostat jo ikke lige skelne, hvor varmen over 60 grader mon skulle komme fra.

Nå, men vi kan jo alle bidrage konstruktivt til diskussionen, ved at sike vi hver især fyrer
ordentligt og korrekt, og kun med absolut 100% egnede brændsler.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af fryseren » 11 jan 2017 17:03

Det er ret skræmmende at en interesse organisation som DØR (Det Økologiske Råd)

Kan komme i gennem til folketinget ved gennem 10 år at bevist plante fejlagtige oplysninger alle vegne....... :(

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af fryseren » 11 jan 2017 17:05

DØR får deres penge fra: Energi selskaberne------!!!!

Disse vil jo gerne tjene penge på deres monopoltilstande og brænde har de ikke monopol på! Tah-Dah-.........- SUK


jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Modtaget likes: 1 gang

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af jesperlarsen » 20 jan 2017 18:40

Ja hvis det der blir til noget er det ikke meget ved at have 200 rm tørt træ ude i skuret. Det må sikkert ikke engang fyres af til sankthans.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af DBS » 21 jan 2017 13:10

I følgende arktikel på http://www.ing.dk

https://ing.dk/artikel/derfor-braendeov ... jen-192301

Har jeg især hæftet mig ved:

At brændeovne og -kedler er hovedkilden skyldes, at portionsfyrede forbrændingsprocesser gør det svært at ramme det rigtige miks af luft og gasser i forbrændingsprocessen – modsat automatisk fyrede pilleovne og halmfyr. På kraftværker fanges partiklerne i et elfilter.

Så jeg håber at pillefyr går fri.

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af PeterMA » 21 jan 2017 17:05

DBS skrev:I følgende arktikel på http://www.ing.dk

https://ing.dk/artikel/derfor-braendeov ... jen-192301

Har jeg især hæftet mig ved:

At brændeovne og -kedler er hovedkilden skyldes, at portionsfyrede forbrændingsprocesser gør det svært at ramme det rigtige miks af luft og gasser i forbrændingsprocessen – modsat automatisk fyrede pilleovne og halmfyr. På kraftværker fanges partiklerne i et elfilter.

Så jeg håber at pillefyr går fri.
Og hvad så hvis man har både en brændeovn og et pillefyr på samme skorsten?

Det er jo tæt på umuligt at lave en korrekt måling, for slet ikke at snakke om indregulere sådan en måler.
Det vil være langt billigere, blot at give en dummeafgift, på samme måde som man gør med dieselbilerne. Hvis der er registreret en brændeovn på ens BBR, ja så koster de fx 1000kr ekstra om året?
Ikke at jeg går ind for dette icon_cheesygrin.gif
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af Brandsen » 21 jan 2017 21:38

Halløj i forum,

Som det fremgår af mit tidligere indlæg i denne tråd, var jeg ligesom PeterMA indledningvis også
dybt forundret over, hvordan en simpel temp måler i skorstenen skulle kunne skelne, om varm røg over
60 grader mon skulle komme fra en stærkt forurenenende brændeoven, eller måske fra et naturgasfyr ?

Jeg forelagde derfor problemstililngen på seneste møde i Antikonspiratorisk Forening, og ganske rigtigt,
så var der straks antikonspiratorer der gjorde mig opmærksom på, at naturligvis kunne DØR jo ikke bruge alle de mange
penge de har modtaget i støtte fra energiselskaberne, på bare at foreslå en så simpel løsnign som en røg temp måler i skorstenen.

Næ, DØR har i virkeligheden tænkt sig, der ud over røg temp måler, også skal monteres et farve web-camera på
skorstenspiben, med direkte forbindelse til både BBR-registeret og naturligvis Skat.dk.

Den oplysning hjalp ikke meget på forståelsen, et farve web-camera ??? Det viser sig så, at DØR også har fremsat
lovforslag om, at alle brændsler fremover skal tilsættes et obligatorisk farvestof.
Lidt ligesom blå diesel til landbrugsmaskiner,
Fyringsolie skal tilsættes et kraftigt sort farvestof, naturgas en svag gullig nuance, træpiller en kraftig gul, nærmest
carry-gul, brænde naturligvis en stærkt rød farve, sankebrænde kan dog nøjes med en svag rosa farve, sådan web
cameraet med 100% sikkerhed kan afgøre brændselstypen.

Dette efterlader så flere spørgsmål, f.eks hvad nu hvis man afbrænder korn, spildkorn, rester fra juledekorationer,
laminerede kravleniser, peppernødder, eller andet overskydende fra den netop overstående Jul i en Baxi Stoker ?
( Ja ok , for os med den lille latinprøve er hvede jo ikke bare hvede, men 'Avena sativa', sådan bare lige for at holde
det rette akademiske niveau ).

Der forstå jeg så, en en Stoker Pro frænde, min beskedenhed, gode opdragelse og ikke mindst store diskretion,
forbyder mig at nævne navnet, men blot nævne han holder til i området omkring Årre, og har meget store fødder,
og derfor helt naturligt altid 'fremme i skoene', har indsendt høringssvar, og mindeligt bedt om, at alt øvrigt der
kan afbrændes i en Baxi ,må blive tilsat en blå farve, henset til farvene på skjoldene af en Baxi .

Men nej, det faldt ikke i god jord hos Uliberal Ubalance, der skulle klart skelnes mellem de forskellige brændselstyper,
så flis får altså cobolt blå, spildkorn turkis, kravlenisser lyseblå, peppernødder og andet Royal Blue, Gud bevare Danmark !
Men, den glorværdige indsats fra Årre om omegn, har dog resulteret i, at Baxi brændsler alle vil være i en blå nuance.
( Og hey, hvis man lige lurer på hans seneste projekt, med en større tank til en Baxi, så kan konspiratorerne klart
ane omridsedet ef en dunk med ADBlue i baggrundet på ét af billederne, og en antydning af en studs på tanken, til
montering af en blå farvedispenser ).

OK, så kunne uforfærdede Stoker Pro frænder måske lige tænke, ha ha, så fyrer vi sgu da bare om natten !
Men nej, DØR fik simpelthen så mange penge fra energiselskaberne, at de også opfandt en stopper for det, der
skal simpelthen rent lovmæssigt også monteres en IR sensor på skorstenpiben, sådan tyvfyring om natten
ikke kan foregå upåagtet, af hverken BBR eller Skat.dk. ( Ellers godt tænkt af både den utilpasset unge mand Calle,
og selve Dr. Lintz, men de tanker holder altså ikke, i henhold til Antikonspiratirisk Forening )

Så alt i alt mener Ulberal Ubalance, at udgifterne for hver matrikel med brændeovn, til røg temp føler,
web-cam i farve, IR sensor, og farvestof i rette nuance, vil kunne holdes under kr 100.000 pr husstand.
Dette inkluderer naturligvis etablering af behørig faldsikring, for den skorstensfejer der skal montere
alt dette hi-tech grej. Retfærdigvis skal det så nævnes, at der også er forslag om, at pensionister over 85 år
skal have mulighed for at afdrage deres brug af brændeoven over 2 år, altså med kr 50.000 pr år.

Afslutningnvis håber jeg på stor diskression fra Stoker Pro, idet jeg bestemt ikke kan afvise af enkelte af
ovenstående stærkt fortrolige oplysninger, mon skulle stamme fra et russisk hack af Folketinget.dk

Dixi Baxi !
Last edited by 1 on Brandsen; edited 21 times in total
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Brændeovnafgift - spændende oplæg - kedelig fremtid hvis det sker

Indlæg af Flemmingth » 21 jan 2017 21:48

party0023.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar