Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder med brændeovn

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Malevi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 nov 2016 20:50

Nybegynder med brændeovn

Indlæg af Malevi » 07 nov 2016 21:01

Hej.
Vi er fornylig flyttet fra lejlighed til et hus hvor der er monteret en ældre brændeovn Morsø 1B hedder den hvis.
Da vi begge er helt nybegynder inden for brændeovn, vil jeg høre om der er nogle gode råd til hvordan vi får en forholdsvis hurtig opvarming, for vi føler tit at der skal mange påfyldninger på før vi mærker en god stigning i temperaturen i rummet.
Ovnen har kun et spjæld og jeg ved ikke om jeg bruger dette korrekt heller.
IMG_1687.JPG
Morsø ovn


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af JClausen » 08 nov 2016 08:01

Hej Malevi og velkommen til forum

Den brændeovn ser godt nok ud til at være af ældre dato. Selv har jeg kun erfaring fra en enkelt ovn, og jeg vil tro at man ikke kan overføre erfaringer 1 til 1 mellem forskellige ovne og skorstene osv., men her er hvordan jeg gør:

Nogle brændestykker i bunden, optændingspinde ovenpå og så avispapir øverst, gerne en del sider. Avispapir tændes. Til at begynde med er alle spjæld så åbne som muligt og lågen er lidt på klem. Lågen lukkes efter et par minutter. Når ovnen er gennemvarm lukkes lidt ned for lufttilførslen. Jeg vil skyde på at oven begynder at kaste varme af sig efter en 5-10 minutter.

Jeg ved ikke om ovenstående er den "korrekte" metode, men det virker hos mig. Der er nu ikke noget som knitrende ild på en kold dag.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af baggadap » 08 nov 2016 17:34

Jeg har ligesom Clausen aldrig prøvet sådan en gammel svend.
Men jeg vil tro du bruger for lidt optændingspinde. Det er vigtigt hurtigt at få varme nok i brandkammeret og få opbygget et ordentligt glødelag. Jeg bruger mindst 4 lag optændingspinde stablet på kryds og tværs. Når der så er et solidt glødelag, putter man altid mindst to stykker brænde på ad gangen, ellers vil det ene stykke ligge og "fryse". Og husk ikke at skrue for meget ned for luften - det skal brænde så røgen op ad skorstenen er usynlig (undtagen ved optænding) men der må gerne komme damp op.

Lad os høre hvordan det går.

Malevi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 nov 2016 20:50

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af Malevi » 08 nov 2016 21:21

Tak for svarene. Det er selvfølgelig nok bare et spørgsmål om at få prøvet sig frem, men når damen skriger på varme hurtigst muligt sååå ;)
Det kan godt være jeg ikke får lagt nok pindebrænde på så det må jeg prøve en gang
Er der slet ikke noget tidspunkt hvor man lukker helt for spjældet?

Malevi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 nov 2016 20:50

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af Malevi » 08 nov 2016 21:22

PS, så vidt jeg husker er ovnen fra 85-86 så jo den er af ældre dato, heldigvis har de velligeholdt den rigtig fint


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af JClausen » 09 nov 2016 07:44

Da vi flyttede ind i huset var det min første brændeovn. I starten lukkede jeg ned for spjældet når ovnen var godt varm. Men jeg har siden fundet ud af at det går bedre hvis jeg altid lader spjældet være en smule åbent. Det giver en dårlig forbrænding hvis bålet ikke får nok luft.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af baggadap » 09 nov 2016 11:02

Igen kender jeg ikke konstruktionen, men hvis spjældet er eneste sted ovnen trækker luft, vil man kvæle ilden hvis man lukker og der er riciko for røggaseksplosion når man åbner lugen!!
Men når alt er brændt til gløder, er alt træet gasset af, og der kan man godt lukke spjældet for at forlænge glødetiden.
Når ovnen ikke er i brug, bør man også lukke, da den ellers vil trække varme fra rummet op gennem skorstenen.

http://optimera.dk/da-dk/inspiration/go ... braendeovn

pendec

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af pendec » 09 nov 2016 13:26

En ting jeg fik at vide, da jeg fik brændeovn og fik gang i den igen, var, altid få god varme på i starten så skorsten varmes op, før får man ikke varme ud af brændeovnen. Så selvom den buldrer løs i starten, så er det en kold skorsten som tager den første varme , og før kan du ikke forvente rummet begynder at mærke det. Sådan fik jeg forklaringen. Har du en høj skorsten må det klart tage lidt længere før der afgives varme fra ovnen.

Omkring optændig (jeg mener jeg selv er nybegynder)
Spjæld (Aduro9) sættes i toppen til helt åben, og udluftning i bund, sættes fast med låsen som leveres med.
Lidt aviser nederst, henter små grene udenfor til at starte op på(når det ikke har regnet ;) ).
Så kommer nogle gode stykker træ på toppen af de grene (2 stk af 30cm længde / 10-15cm diameter)
et par tændblokke ind imellem aviserne og der tændes op.

Der påfyldes 2 stk. træ igen efter 40-45 mins, så går der lidt og afhængig af kulde, så er den begyndt at producere varmen efter en god time.
Så fjernes låsen , så spjæld i bunden lukkes og afhængig af træk og flammer, så stilles spjæld på 1/2 åben samtidig.

Måske er det lidt forkert men det virker her :)

Malevi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 nov 2016 20:50

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af Malevi » 09 nov 2016 16:16

Tak for hjælpen, jeg har brugt eftermiddagen på at få hugget en masse pindebrænde så der er lidt at tage af.
De sidste dage har vi prøvet at starte med at tænde op med træbriketter nemlig.
Jeg håber jeres input virker, det med der skal være god gang i den fra start så skorstenen bliver opvarmet har jeh ikke tænkt over, jeg har hele tiden tænkt at det var nok så længe ilden havde fået bare lidt fat

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af Brandsen » 09 nov 2016 20:41

Halløj i forum,

Det er jo en fin gammel brændeovn du har der, så hvis du følger rådet om at
bulderfyre med pindebrænde ved optænding, sådan der kommer et ordentligt
glødelag i bunden af ovnen, så får du en rigtig fin strålevarme i løbet af kort tid.

Mange begår den fejl, at lukke ned for primær luft for tidligt, for lige at spare lidt
på brændet, men det er absolut ikke en god ide, tværtimod bulderfyre, indtil der
er godt gang i bålet og et rigtigt godt glødelag i bunden.

På en vinterdag med vildt ondt vejr udenfor, kan jeg bestemt anbefale at rykke stolen
ret tæt på den Morsø, og så lige en sildemad med brunt øl og to snaps, eller skulle
optændingen først ske om eftermiddagen, så en Irsk kaffe med lun æblekage,
så er det ren T.Hansen, det kører bare for dig.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar