Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder med brændeovn

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af J-B » 10 nov 2016 01:59

Det er en meget fin Morsø 1B du har :great:
Brændeovnen er produceret fra 1930 til 1985 og de holder holder næsten evig, hvis du undgår at fyre så hårdt at den bliver rødglødende :wink:
Morsø jernstøberi har en liste over udgåede modeller, http://morsoe.com/dk/about-morsoe/about ... aaede-ovne den manual der passer bedst til din er, 2BUO, du skal bare se bort fra at der ikke er askeskuffe under og underluft.
Jeg har renoveret en for en 16-18 år siden til samme stand som ny, der skal være ildfaste sten mod sider og bagvæg, ellers revner siderne ca 3 cm fra bagpladen :|
Når du tænder op i den så skal du hurtigst mulig have en tyk glødelag, så fylder du den med brænde og fuld luft, efter 15-20 minutter så justerer du det varme den skal give på luftrosetten, dog ikke længere i end der er 1½-2 mm luft.


calle

Re: Nybegynder med brændeovn

Indlæg af calle » 14 nov 2016 15:01

Den dersens brændefætter er så vidt jeg kan se uden konvektion. Dvs, at den ikke cirkulerer varmen så godt, som en moderne ovn gør. Det er en støbejernsfætter, der holder evigt. Den lagrer varmen godt, men der går så også længere tid, før den sparker varme fra sig. Moderne ovne bruger væsentlig mindre brænde end gamle ovne. Samtidig forurener de mindre.

Venlig hilsen

Besvar