Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilke briketter?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Palle Dam
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 sep 2016 17:46

Hvilke briketter?

Indlæg af Palle Dam » 29 sep 2016 18:25

Hej

Jeg er flyttet i et hus hvor varmekilden er en lidt ældre luft-luft varmepumpe (fra 2007) og en almindelig brændeovn. Jeg skal have fundet ud af hvad jeg skal putte i brændeovnen. Det er min plan primært at bruge træbriketter frem for "rigtigt" træ - jeg kender ikke lige nogen der har en skov og desuden gider jeg ikke arbejdet med save brænde.

Men hvilke briketter?
Jeg ser ofte RUF-briketterne. Men jeg mener at have læst at RUF egentligt er navnet på den pressemaskine der laver briketterne. Så er RUF-briketter altid det samme, eller er der brugt forskellige kvaliteter af træ?

Er Barlinek "Ecobriketts" mon bedre? De er en smule dyrere (ikke meget) men de kan købes i Harald Nyborg, så de er nemme at få fat i.

Eller skal jeg bare nøjes med billige "No-name" lyse briketter? Selvfølgelig kun nogle der lover at det er 100% træ. Så vidt jeg har forstået har alle træsorter stort set den samme brændværdi i forhold til vægten - og med briketter er det jo netop vægten man betaler for. Ikke rumfanget som med "rigtigt" træ.

Eller kan I foreslå andre gode træbriket-mærker?

Om natten skal jeg have noget med en lidt længere brændetid (De er typisk lidt dyrere, så de er kun til om natten). Hvad skal jeg vælge her?
Pini Kay? Det er vist navnet på en presse-teknik. Er der forskel på mærkerne? Ofte skrive forhandlerne ikke hvilket mærke deres Pini Kay-briketter er. En del er vist fra BMB-Import - såvidt jeg kan se på billederne.

Sedi-briketter, dvs. tørv har en høj brændværdi, men hvordan er de at bruge? Lugte de? Jeg vil helst ikke blive uvenner med mine naboer.

Andre forslag er meget velkomne.

Kan det betale sig at købe i Tyskland? Jeg bor i fragt-zone 2.


Mvh. Palle Dam


Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvilke briketter?

Indlæg af Pawgs » 29 sep 2016 21:05

Ved ikke hvad de koster i Danmark med her kan du få dem fra Tyskland så kan du selv regne ud om det kan betale sig ☺️

http://www.absolut-traepiller.dk/katego ... briketter/

http://www.pillemadsen.dk/shop/traebriketter-4c1.html

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvilke briketter?

Indlæg af mchlbk » 30 sep 2016 16:18

Min erfaring er, at briketterne har nogenlunde ens egenskaber uanset producent og mærke.

De er lette at tænde op med, men vil aldrig brænde lige så godt som rent, tørt træ.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvilke briketter?

Indlæg af JFinderup » 01 okt 2016 12:31

I følge fejeren skal man gå efter dem, der holder faconen og ikke svulmer op/løsnes ved forbrændingen. Forbrændingen bliver ikke så effektiv, når de løsner sig. Jeg har selv købt nogle af de helt billige i f.eks. Silvan (70-80 kg for 100 kr. på tilbud), som har en tendens til at løsne sig. Nu har jeg købt i palle LOKA, som efter sigende holder faconen og bræder bedre, i stedet for at gløde.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvilke briketter?

Indlæg af fryseren » 08 okt 2016 08:35

Når jeg bruger briketter er det de billigste, 7-8 pk for 100,-

De har fungeret fint og brænder længe nok og godt nok, de giver dog noget mere aske end rigtigt brænde.

Jeg har også prøvet de dyrere netop grundet der Finderup siger, men synes ikke kvalitets forskel vs udgift hænger sammen.

At "fyre over" natten igennem kræver en ret god brændeovn uanset hvilken slags brænde du bruger.
Ellers oser din skorsten som et gammelt damplokomotiv.

Jeg betaler gerne lidt ekstra for at få rigtigt træ leveret frem for at bruge briketter, savet og kløvet 30-35 cm længde.
Det er så et helt vognlæs af gangen løst leveret med tipvogn i indkørslen.

Jeg fortrækker at bruge eg der er tørret under tag i mindst 2 år, det passer bedst til mit hus/brændeovn.


Der er stor forskel på hvilken slags brænde der er bedst for hver af os, da det afhænger af flere ting.
- Det fyringsmønster man kan få i sin dagligdag,
- Brændeovnens størrelse
- Lokalet brændeovnen står i og muligheden for at flytte rundt på varmen i huset

-- Gratis brænde er altid bedst -- :D


Besvar