Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brande eller briketter

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
morganfalck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 maj 2016 10:10

brande eller briketter

Indlæg af morganfalck » 10 maj 2016 11:01

sider og planleger vores brande inkøp til næste sæsong men hvad er enlig bilist best at fyre med brande det skal vi give 500 krm3 bladet træ eller briketter 1500 per pale hvad er jeres a faringer mvh morgan


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: brande eller briketter

Indlæg af kovas » 11 maj 2016 09:56

Hej morganfalck.
Den gang vi havde oliefyr brugte vi brændeovnen rigtig meget. Min konklusion dengang var at hvis man ville bruge tid på at hente save kløve 3m stykker så var det selfølgelig det billigste. Men sammenlignet et såkaldt brændetårn med tørret blandet løvtræ med briketter så mener jeg at det faldt ud til briketternes fordel. Det som er svært er at vide hvor mange kg tørt træ du får i en m3 og er det en m3 opmålt på hele stammer er det stabel m3 eller kasse m3. Så da jeg fik børn var det slut med at med at save kløve mm. Og gik over til briketter så vidste man hvad man fik. og det var nemt at opbevare.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: brande eller briketter

Indlæg af fryseren » 11 maj 2016 19:00

Blandet træ,,,,,,,,, billigt ja......men.......... du ved ikke hvad du får !

Skriver de blandet løvtræ, tja.... så kan det være alt fra hyld til eg.


Billigst: Briketter på tilbud, 7 stk 10 kg pakker for 100,- eller måske 8 pakker, men så skal du selv hente.


Jeg foretrækker eg, men det skal ligge og tørre i mindst 2 år, helst 3 men så er det også det bedste brænde til mit behov.
Forskellige træsorter har hver sine fordele og ulemper.

Ser jeg briketter på tilbud 7-8 pakker for en hund, så napper jeg for 200,- når jeg alligevel kører forbi.
Fordelen er at de brænder længe og "koldt" lidt som eg også gør.
I den forgange sæson brugte jeg ASK og har nok til en sæson mere, forrige sæson brugte jeg eg, det savnede jeg i år.

Mit næste vognlæs bliver med eg. Det er dyrere en briketter, lidt billigere end ask, men som skrevet skal man have plads til opbevaring og være i stand til langtidsplanlægning.


Besvar