Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmeflytning

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Re: Varmeflytning

Indlæg af Wowjoey » 29 sep 2016 23:54

Ved det system bliver der brugt flexslange... der er for meget modstand... der er ikke en lyddæmper med... det bør der der være... ellers larmer det.

Der står heller ikke hvor mange db ventilatoren er
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmeflytning

Indlæg af fryseren » 30 sep 2016 13:48

Jeg har kun erfaringer fra mit gamle varmluft system, der løber under gulvet.
Det suger ved loftet i samme lokale som brændeovnen, godt nok 12 meter væk og blæser ind i alle lokaler ved gulvet, ca 1/3 af luften cirkuleres forbi brændeovnen.
Suget er 35x35cm, og udblæsning er 8x35 cm i hvert lokale.
Fordelings rør under gulvet er 160mm der skulle være to hovedkanaler a 300mm.
Det kan flytte en solid orkan uden synderlig støj.


Til dit spørgsmål:
Jeg ville suge ved brændeovn og blæse ind i kolde rum.

Har du mulighed for at lave udblæsning i de kolde lokaler ved gulvet ville jeg gøre det. Dog kun hvis det kunne gøre pænt/skjult
(udelukkende baseret på mit eget varmluft system, og absolut ingen faglig viden)


En ting du skal være opmærksom på er at returluften skal kunne komme rundt i huset.
Ellers skaber du både undertryk ved brændeovnen og trækker kold luft ind udefra gennem sprækker og revner, samt overtryk i de lokaler hvor der blæses ind og dermed presser du varm luft ud af huset gennem sprækker og revner.
Det sidste kan skabe problemer da varm luft indeholder fugt som kan kondensere i isolering og omkring sprækker.



Du må/skal ikke spare på isoleringen omkring rørene på loftet, 200mm isolering koster ikke alverden og holder evigt.

akoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06 jan 2015 21:25

Re: Varmeflytning

Indlæg af akoll » 13 feb 2017 18:22

NYT VARMEFLYTNINGS SYSTEM I DANMARK !!!!!!!!
har efterhånden en del erfaring med varmeflytning :) . har eksperimenteret en del år og har fremstillet et system der udnytter varmen fra brændeovnen super godt .

Min erfaring er at de traditionelle varmeflytnings systemer, hvor man enten suger eller puster i ventil sat i loft over brændeovn ,ikke giver super udnyttelse af varmen.

Suger man over brændeovn og puster ud i rum igennem rørsystem som er isoleret, bliver varmetabet så meget at det føles som kold luft der pustes ned ( eks 20- 25 grader føles ikke varmt ) varmen ved loft er som regel ikke mere end 30-40 grader ( og det er der man sidder i netundertrøje og puster fordi der er 30-40 grader i stuen men 15 i resten af huset ;) ) luften bliver hurtigt nedkølet når den transporteres i rørene ( som tommelfinger regel 1 grad pr meter selv i godt isoleret rør !!. og når temperaturen ikke er mere end måske 25 grader føles det som træk når det pustes ind i rum.

Vender man pusteretningen og blæser ned mod brændeovn bliver " pustet " ikke koncentreret nok omkring ovnen men mest oppe ved loft og varmefordelingen bliver meget langsom og der er stadig alt for varmt i stue og ikke super varmt i andre rum , alternativet er at blæseren er en super kraftig blæser der kan rette " pustet " kraftigt mod ovnen , men så skal man samtidig skrue alt fast til gulvet i stuen og sidde med høreværn , hvis ikke man har dem på i forvejen hvis konen er hjemme :) :) .

Jeg har lavet et system der udnytter varmen fra brændeovnen og kan hvis jeg suger ved brændeovn få indgangs temperatur i mit varmeflytnings system på op til 65 grader !!! når luften pustes igennem mine rør nogle steder op til 12 meter væk måler jeg indpustet luft der er Ca 35 - 45 grader ( og det føles som varm luft :) . jeg har klapper på mit system så jeg kan styre hvor min luft skal hen og kan altså varme de rum op jeg vil og få mine termostater til at slukke :) , så jeg sparer penge på varmeregningen ,
bedst af alt giver det en varme komfort så man ikke går fra de kolde rum og ind i varme og omvendt men har nogenlunde ens temperatur i huset .....

Pt. har jeg vendt luftretningen så den puster ned på brændeovnen og varmen bliver fint fordelt og samtidigt styret af klapper hvor den skal hen .

Men uanset hvordan man bruger varmeflytning vil jeg mene at man er bedst tjent med en kanalventilator med thermosikring og en regulering af blæsestyrken , samt at huske at holde døre åbne i huset så varmen kan cirkulere , men man kan altid optimere sit system og få det bedste ud af det !!!!! det er mit et godt eksempel på !!!!!

Mit system er udviklet igennem nogle år og har været igennem teknologisk institut , skorstensfejer laugets brandtekniske udvalg,
patent og varemærkestyrelsen som har givet mig rettigheder på det i danmark , dansk brandteknisk institut som har lavet montagevejledning ( det er dem som rådgiver staten og skorstensfejere ) så systemet er der blevet sagt god for hos de tidligere nævnte .

Selvfølgelig skal systemet laves af ordentlige materialer og overholde montagevejledning ,de skal også godkendes af egen skorstensfejer, men er de opfyldt får man et super system der kan kaldes for varmeflytning !!!!!!!!

systemet kan laves som gør det selv projekt .

er du interresset i at vide mere så skriv til mig på
Hilsen anders

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmeflytning

Indlæg af BWJ » 13 feb 2017 18:46

Hvis du har indsugningsventil lige over ovnen, og gerne i ø200 og ø200 rør på loftet, vil du ikke opleve støj når du samtidig bruger lyddæmper.
Lad blæsermotor styre af en thermostat monteret på loftet ved indtag, eller i kanalen umiddelbart over loftet.
Husk en hastigheds regulator til ventilator, til grundindstillingen.
Og som Fryseren skriver, minimum 200 mm isolering på spirorør.
Du vil IKKE opleve træk.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmeflytning

Indlæg af fryseren » 14 feb 2017 08:43

@akoll
Gang i lidt reklame ?
Skidt det overlever jeg nok!

Men dit system lyder en dyr og kompleks løsning for at spare en smule.
Hvis dine klapper du bruger til at styre luftflowet med er manuelt betjente er dit system ikke synderligt bruger venligt.

Men jeg kan nu godt lide ideen om klapper.
Der skal så bare en blæser til hvert enkelt rum og klapperne skal være modtryksklapper for at undgå et rum suger luften ud af et andet, fremfor fra brændeovnen.

4-6 modtryksklapper
4-6 kanalventilatorer
4-6 individuelle rumtemperaturfølere og central styreboks.
4-6 lyddæmpere.
Samt rør.
Samlet strømforbrug rammer nemt 3-400 watt. (altså lige knap 1 krone i timen)

Ja, det kan man godt lave en ret fed løsning med.

Men kan den tjene sig hjem kontra bare at lade olie/gasfyr klare opgaven sammen med et helt simpelt varmeflytningsystem?
(jeg ved det ikke, men som jeg skrev: Man kan lave en ret fed løsning! )


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Varmeflytning

Indlæg af John Skov Jensen » 14 feb 2017 09:35

akoll skrev:NYT VARMEFLYTNINGS SYSTEM I DANMARK !!!!!!!!
har efterhånden en del erfaring med varmeflytning :) . har eksperimenteret en del år og har fremstillet et system der udnytter varmen fra brændeovnen super godt .

Min erfaring er at de traditionelle varmeflytnings systemer, hvor man enten suger eller puster i ventil sat i loft over brændeovn ,ikke giver super udnyttelse af varmen.

Suger man over brændeovn og puster ud i rum igennem rørsystem som er isoleret, bliver varmetabet så meget at det føles som kold luft der pustes ned ( eks 20- 25 grader føles ikke varmt ) varmen ved loft er som regel ikke mere end 30-40 grader ( og det er der man sidder i netundertrøje og puster fordi der er 30-40 grader i stuen men 15 i resten af huset ;) ) luften bliver hurtigt nedkølet når den transporteres i rørene ( som tommelfinger regel 1 grad pr meter selv i godt isoleret rør !!. og når temperaturen ikke er mere end måske 25 grader føles det som træk når det pustes ind i rum.

Vender man pusteretningen og blæser ned mod brændeovn bliver " pustet " ikke koncentreret nok omkring ovnen men mest oppe ved loft og varmefordelingen bliver meget langsom og der er stadig alt for varmt i stue og ikke super varmt i andre rum , alternativet er at blæseren er en super kraftig blæser der kan rette " pustet " kraftigt mod ovnen , men så skal man samtidig skrue alt fast til gulvet i stuen og sidde med høreværn , hvis ikke man har dem på i forvejen hvis konen er hjemme :) :) .

Jeg har lavet et system der udnytter varmen fra brændeovnen og kan hvis jeg suger ved brændeovn få indgangs temperatur i mit varmeflytnings system på op til 65 grader !!! når luften pustes igennem mine rør nogle steder op til 12 meter væk måler jeg indpustet luft der er Ca 35 - 45 grader ( og det føles som varm luft :) . jeg har klapper på mit system så jeg kan styre hvor min luft skal hen og kan altså varme de rum op jeg vil og få mine termostater til at slukke :) , så jeg sparer penge på varmeregningen ,
bedst af alt giver det en varme komfort så man ikke går fra de kolde rum og ind i varme og omvendt men har nogenlunde ens temperatur i huset .....

Pt. har jeg vendt luftretningen så den puster ned på brændeovnen og varmen bliver fint fordelt og samtidigt styret af klapper hvor den skal hen .

Men uanset hvordan man bruger varmeflytning vil jeg mene at man er bedst tjent med en kanalventilator med thermosikring og en regulering af blæsestyrken , samt at huske at holde døre åbne i huset så varmen kan cirkulere , men man kan altid optimere sit system og få det bedste ud af det !!!!! det er mit et godt eksempel på !!!!!

Mit system er udviklet igennem nogle år og har været igennem teknologisk institut , skorstensfejer laugets brandtekniske udvalg,
patent og varemærkestyrelsen som har givet mig rettigheder på det i danmark , dansk brandteknisk institut som har lavet montagevejledning ( det er dem som rådgiver staten og skorstensfejere ) så systemet er der blevet sagt god for hos de tidligere nævnte .

Selvfølgelig skal systemet laves af ordentlige materialer og overholde montagevejledning ,de skal også godkendes af egen skorstensfejer, men er de opfyldt får man et super system der kan kaldes for varmeflytning !!!!!!!!

systemet kan laves som gør det selv projekt .

er du interresset i at vide mere så skriv til mig på
Hilsen anders
Hej Anders
Venligst læs reglerne omkring firmareklame
regler

/John
Redaktør


Besvar