Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
ByggeMadsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 dec 2015 21:45

Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af ByggeMadsen » 22 dec 2015 14:41

Jeg har købt og installeret en ny brændeovn (se video: https://www.facebook.com/byggemadsenblo ... =2&theater)

Efter at jeg har haft den lokale skorstensfejer forbi og godkende installationen tændte jeg spændt op for første gang. Jeg oplevede dårligt træk og røg som blev slået tilbage og ud i rummet selvom brændeovnslågen var lukket forsvarligt. Selv efter én times optænding, hvor skorstenen burde være varm, var der stadig dårligt træk i skorstenen.

Problem: Jeg tror problemet er at dimensionen på min skorsten er forkert i forhold til det træk, som min nye brændeovn kræver. Altså er hullet i min skorsten for stor til at kunne skabe det nødvendige træk, som sikre god forbrænding og et røgfrit sommerhuset. Dertil tror jeg at min skorsten er lidt utæt efter mange års vind og vejr.

Påtænkt løsning: Jeg påtænker at monterer et stål-ventilationsrør inde i skorstenen, som vil gøre røgrøret i skorstenen mindre, og dermed hæve røgtemperaturen, hvilket burde sikre bedre forbrædning med bedre træk. Dertil vil jeg fylde leca-sten og varmebestandigt mørtel omkring det nye røgrør for at isolerer skorstenen.



Er jeg helt galt på den, eller tror i dette kunne være løsning på at skabe bedre træk i min skorsten? – Jeg vil ikke med denne løsning have adgang til skorstenen igennem renselemmen længere, men er det vigtigt?

MVH ByggeMadsen
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2015-12-22 kl. 14.39.57.png


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af Zarge » 22 dec 2015 15:23

Så får du nok brug for et langt rør til støvsugeren når skorstensfejeren har været forbi med kosten... ;-)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af Lintz » 22 dec 2015 15:50

Jeg går da stærk ud fra at du har læst brugermanualen over din nye Aura 1 - I den står der jo at din skorsten skal have mindst en diameter på 15 cm, så har den det burde det ikke være problemet.
Nu ser det ud til at dit sommerhus ligger inde blandt træer - hvilken godt kan skabe nogle problem i forhold til at få optimal træk i skorstenen.

Har du brugt den gamle brændeovn - Og hvis ja. havde du problemer med træk der ?

Jeg gad vide om det er lovligt at montere ventilations-rør som en skorstensforing .... :?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af newpas » 22 dec 2015 16:21

Det første du skal prøve er at tage den nederste renselem af og putte en-to gamle aviser derind i skorstenen. Tænd ild i dem med lågen åben. Prøv så om ikke din ovn kan brænde evt med den nederste lem en lille smule på klem. Der sår ofte en "kuldepude" forneden i skorstenen som kan genere.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af Aussieboy » 22 dec 2015 16:31

Lige netop som newpas skriver, der er tit en "prop" i skorstenen. Renselemmen skal være der så du kan tage aske ud. Der findes foring til det samme. Isodor f.eksempelvis. Dit rør i skorstenen er da godt nok også kommen langt ind. Plejer man ikke lave det plant med væg så der kan renses forbi det. Det har jeg i hvert fald gjort på dem jeg har lavet.


jopa

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af jopa » 22 dec 2015 17:05

Mon ikke en meters forlængelse af eksisterende skorsten kunne være en løsning. Dit eget forslag er undskyld mig til klodshans, og en Københavner løsning som vi siger herovre. :D

Du har tilsyneladende haft samme problem med den gamle ovn.
Gætter på at skorstenen bliver brugt for lidt og står kold og våd en del af året.
Vi havde samme problem og fik lagt en afskærmning i toppen.

God Jul :skiing:

ctn

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af ctn » 22 dec 2015 17:40

Skorsten røret som du har muret fast er da alt for langt , det må da næsten røre bag væk indvendigt i skorsten , din løsning er nok at få kortnet røret af , kan du se ind i skorsten fra renselem ? Mvh. christian

ctn

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af ctn » 22 dec 2015 18:42

Hov fik lige set billede med røret i skorsten , det går langt ind men ikke så lang jeg troede , min fejl :-) mvh. christian

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af newpas » 22 dec 2015 19:05

Havde ikke lige set det lange rør. Kort det gerne af asap.

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan jeg selv isolere min murstens-skorsten med ventilationsrør, leca-sten og mørtel for at skabe bedre træk?

Indlæg af Optimisten » 22 dec 2015 19:55

Hvis jeg var dig spurgte jeg min skorstensfejer, da det er ham som har tilsynet med din skorsten.

Han vil sandsynligvis råde dig til at fore din skorsten med en isokern indsats, som er forberedt til renselem.

Han vil også sige at du skal skære dit røgrør af, så det passer til skorstenens væg, hvilket tillader fri afgang til rensning.

Hvis du er rigtig heldig, vil han også anbefale dig at montere røgrøret i en skorstensbøsning, tætnet med glassnor.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.


Besvar