Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Nektariet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 nov 2015 12:38
Mit fyr: Vølund Pellux 200
Areal: 175
Brændsel: Piller + brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 2-3 tons i alt
Kontakt:

Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af Nektariet » 05 nov 2015 14:12

Tak for et super godt forum - har ofte benyttet mig af at læse de mange gode erfaringer og råd herinde. :-)

NU vil jeg så til igen at lege lidt med mit varme - jeg vil have en brændeovn med gris således at jeg kan udnytte brændet lidt mere i hele husets varmebehov.

Har fået kig på bl.a. Heta 800 med aqua kit - men har ingen referencer eller nogen der kender nogen så det er lidt at famle i mørket.

Jeg vil rigtig gerne, at den skal spille sammen med min pellux 200 som kører fantastisk stadig, samt jeg har solvarme som jo nok næsten aldrig vil køre når først der fyres i brændeovnen... men man skal aldrig sige aldrig :shock:

I dag har jeg desværre stadig ikke fået lavet aut. varmeveksler på solvarmen, så den kører æv æv "kun" på varmtvandsbeholderen som jeg så om sommeren anvender som akumuleringstank og bruger til at varme cv op mod... lidt den omvendte verden men ja... ellers kan det koge over som ind i helvete det solvarme :evil:

Nogen gode råd eller endda erfaringer så modtager jeg det med kyshånd!!!
Og skulle der være en "nørd" heriblandt så sig endelig til hvis du kunne tænke dig at lege lidt med plads til ekstra nørderi så længe målet holdes for øje - at jeg kan udnytte al mit brænde lidt bedre end i dag :-) :great:

Bedste hilsner
Michael


nemocharley

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af nemocharley » 05 nov 2015 15:51

du kunne også se på en brændekedel istedet for ovn med gris.

Hvor stor er solvvarmebeholderen? Hvor stor er solfangerarealet. Hvor stort et areal varmer du op?

skal det forstås sådan at solvarmen kun er til varmt brugsvand eller hvad?

Jeg har tre varmekilder, som alle varmer ind i en regulær akkumuleringstank, vekslerne til solvarme og brugsvand er eksterne pladevekslere - dvs i tanken er der kun radiator vand. Solvarmen varmer fra bunden, pillefyret lidt over midten, elpatronen i toppen. Men al varme produktion går altså i centralvarmen umiddelbart, medmindre jeg trækker varmt brugsvand gennem pladeveksleren. Idéen til dette kan du se udfoldet på dptvarme.dk (Erik Døssing som har stor viden om kombiløsninger) og vvfs.dk (Niels Lyck solvarme).

Nektariet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 nov 2015 12:38
Mit fyr: Vølund Pellux 200
Areal: 175
Brændsel: Piller + brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 2-3 tons i alt
Kontakt:

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af Nektariet » 05 nov 2015 16:44

Hej Nemo,

Tak for svar.

Jeg vil ikke have noget brændekedel - det har jeg ikke behov for og er glad for at have en brændeovn... derfor vil vi når vi nu alligevel nok gerne vil have den skiftet ud have en med gris..

Solvarmen kører på 3 elementer og både ja og nej - den opvarmer de 300l brugsvand og så åbner vi op for CV når det bliver for varmt i VV således at det cirkuleres rundt i gulvvarme m.m. Altså opvarmes CV af brugsvandet der har høj temp... derfor jeg skriver at det er lidt omvendt.. men fungerer som nødløsning. Er jo et samlet anlæg fra Vølund som de i sin tid kørte kampagne på :-)

Vi anvender i forvejen nærmest minimalt - bruger omkring 2 - 3 paller piller om året + lidt gratis knotter i brændeovnen og er på elsiden nok bedre kørende end de fleste også - så det kan aldrig blive for at gøre det billigere... udelukkende for at fordele den store energi der er i en brændeovn mere hensigtsmæssigt :-)

Bedste hilsner
Michael

nemocharley

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af nemocharley » 07 nov 2015 07:28

Med så lavt forbrug, så tror jeg, at jeg ville lade det være som det er. Men jeg forstår godt fristelsen til at ville optimere.

fyrkat - en bruger herinde har en løsning med tre varmekilder brændekedel, pellux 100 og solvarme - måske der er inspiration at hente ved ham.

Nektariet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 nov 2015 12:38
Mit fyr: Vølund Pellux 200
Areal: 175
Brændsel: Piller + brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 2-3 tons i alt
Kontakt:

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af Nektariet » 07 nov 2015 13:14

Tusind tak igen Nemo.

Nej, det er nok mere for "projektets" skyld og fordi man kan... :lol:

Men også lidt en tanke om, at tage noget af den voldsomme strålevarme fra brændeovnen - en tanke om at fordele denne energi mere optimalt :roll:

Jeg er desværre ikke hverken vvs´er, fyrbøder eller elektriker - men i mit hovede kan jeg nu godt se den der ide med en tredeling af en akku tank, som så kræver noget ordentlig styring for at fungere optimalt.. hmmm - leder videre og I må alle rigtig gerne sparke ind eller smide link som til ham der #fyrkat så jeg kan læse lidt mere og måske finde den rette "nørd" til opgaven også :-)

Takker igen!

Michael


Nektariet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 nov 2015 12:38
Mit fyr: Vølund Pellux 200
Areal: 175
Brændsel: Piller + brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 2-3 tons i alt
Kontakt:

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af Nektariet » 07 nov 2015 13:26

Hej igen Nemo,

Undskyld jeg lige "spammer" dig lidt - men nu er du den eneste der greb min tråd :-)

Har været ved at udfylde lidt af min profil herinde - og læser så lige det du har stående under dit mvh her i tråden og tænkte så lidt... når du skriver 300l akkutank - er det så ikke en "almindelig" 300l VV (Varmtvandsbeholder) du mener - eller kører du decideret VV som akkutank og så med veksler laver dit varme vand eller??

nemocharley

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af nemocharley » 07 nov 2015 14:24

Det er helt okay :)
nemocharley skrev:
Jeg har tre varmekilder, som alle varmer ind i en regulær akkumuleringstank, vekslerne til solvarme og brugsvand er eksterne pladevekslere - dvs i tanken er der kun radiator vand. Solvarmen varmer fra bunden, pillefyret lidt over midten, elpatronen i toppen. Men al varme produktion går altså i centralvarmen umiddelbart, medmindre jeg trækker varmt brugsvand gennem pladeveksleren. Idéen til dette kan du se udfoldet på dptvarme.dk (Erik Døssing som har stor viden om kombiløsninger) og vvfs.dk (Niels Lyck solvarme).
konsekvensen ved min model er at der skal en eller to ekstra pumper til, men til gengæld kan jeg gå højere op i temp. i akkutanken. Dptvarme.dk bruger en neddykket brugsvandsbeholder og intern spralveksler i deres teknik-tanke.

Problemet med den hårde strålevarme kan måske også løses med kakler, indmuring etc?

nemocharley

Re: Brændeovn med gris til solvarme og Pellux 200

Indlæg af nemocharley » 07 nov 2015 14:29

Her er en oversigt over mit solvarmeanlægs opbygning: http://www.varmtvandfrasolen.dk/minisol ... p-475.html


Besvar