Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vil du fortælle om din brændeovn?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Kristian99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15 okt 2015 15:53

Vil du fortælle om din brændeovn?

Indlæg af Kristian99 » 15 okt 2015 16:05

Hej allesammen
Jeg søger nogle brændeovnsejere, som har lyst til at fortælle lidt om deres ovn (alder, størrelse), deres fyringsvaner osv. Informationerne er blot til research i forbindelse med en undersøgelse af det danske brændeovnsmarked, og personlige informationer vil derfor ikke blive brugt i nogen som helst sammenhæng.

Kunne du have lyst til at deltage, hører jeg meget gerne fra dig - evt. ved at skrive en kommentar herunder. Ellers kan jeg kontaktes på:
kristian@publico.dk

På forhånd tak og mange venlige hilsner

Kristian Østerby


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vil du fortælle om din brændeovn?

Indlæg af Bri_Jac » 16 okt 2015 10:23

Jeg kan fortælle om den ovn jeg har brugt i en del år (Måske 5-8år), solgte huset i sommer 2015, så anvender ikke brændeovn mere (Lad dig ikke narre af min profiltekst, Pillefyret er i min udlejningsejendom)

http://denmark.morsoe.com/morsoe-8140

Modellen er en super god model. Den blev anvendt som primær opvarmningskilde og oliefyr til varmt vand og varme i badevær gulv.
Brændeovnen varmede også 1 sal, da jeg havde en muret skorsten uden isokern, murstenene blev dejligt lune også til 1 sal.

Jeg fyrede mest med bøgebrænde, som havde tørret 1-2 års tid. og derudover med alt træ som jeg kunne få fat (LÆS: træ ikke affald) fyrretræer som naboerne skulle have fældet osv. Bøgebrændet er samme tykkelse som mit håndlet, og har typisk ligge ved siden af brændeovnen i nogle dage inden det blev anvendt.

Jeg har altid fyre med 2 stykker bøgetræ i bunden, der blev så lagt krøllede aviser og grankogler, ot til sidste pindebrænde (Gran /Fyr der er tyndt, så ilden hurtigt for fat).
Havde åbnet døren på klem i ca 10min og så kom der hurtigt ild. Og samtidig havde åbnet for askeskuffen i de samem 10 min.

MASSER af luft, så forbrændingen er varm (Ellers bliver alle kulbrinterne ikke forbrændt og alt enerigen bliver ikke frigivet fra træet)

Når der så har været ild i ca 45-60min, stiller jeg luften ned til ca ½. Så er der stadig masser af flammer. Skruer op for luften når der kommer nyt brænde på.

Glasset blev gjort rent med vand på en spray flashe og aftørret med køkkenrulle. Det blev gjort måsek 1 gang om ugen når glasset blev gråligt

Skorstensfejeren har altid påpeget at min skorsten ser fin ud invendigt, der er kun alm tørt sod som er burde være

Besvar