Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken ovn til 126m2?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Ugelvig » 17 feb 2015 07:47

Måske Michael, men hvis du kigger på prøvningen jf. EN 303-5 så er sikkerhed jo netop en af de ting fyr, kedler og brændeovne prøves og kvalificeres efter i dag, hvor man for ganske få år siden var noget mere large overfor. Hvorfor nye alt andet end lige, må være mere sikker at bruge!?

Korrekt en ældre ovn korrekt opsat og i god funktionel stand, behøver ikke være mere farlig end den nye svanemærket, der bliver godkendt til UG! Men mangler godkendelsen bagefter eller er fejer blevet "presset" til at godkende og syne noget, der måske ikke skulle have være godkendt jf. manglende prøvning o.lign., så har vi balladen.

Derudover mener jeg bestemt at det årlige syn af kedler, fyr m.v. burde være noget mere omfattende end blot det hurtige kig i fyrrummet, når han nu har fejet skorstenen!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 13:12

Kresten skrev:Hej Forum
Måske kan jeg få lidt hjælp/inspiration.
Vi bor i et gammelt længehus på 126m2 fordelt på en 80m2 stueetage som er et stort rum, og en udnyttet tagetage med tre rum.
Vi har p.t. en ældre Morsø 2140 (ca. 1994) som fint kan følge med med lidt hjælp fra oliefyret i nattetimerne.
Nu er sliddelene i brændkammeret begyndt at stå af, så vi har tænkt os at udskifte den med en ny og mere effektiv ovn -umiddelbart helst en brændeovn, men vi har også kigget lidt på muligheden for pilleovne. Er der brændeovne på markedet som kan brænde over natten?
Umiddelbart forestiller vi os en pris der helst ikke skal over 10.000,-, men jeg er blevet usikker på om det er realistisk hvis man vil have en ordentlig kvalitet og de egenskaber vi søger.

Er der nogen der kan komme med nogle gode forslag - både i forhold til effekt, pris, type og gerne mulige modeller.

På forhånd tak.
MVH Kresten
Hej Kresten er du kommet videre med planerne?

Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Kresten » 20 feb 2015 16:17

Ja, lidt. Jeg har forhørt mig hos bioovn, men det ser ud til at kapaciteten kun liiige kan trække det, og jeg overvejer at bygge til på et tidspunkt, så den mulighed har jeg lukket. Jeg tror det samme vil være tilfældet med masseovnen, som også kommer til at ligge i den dyre ende af hvad der er råd til.
P.T. er jeg ved at gennemgå TÆNK's kæmpestore brændeovnstest, og jeg tror den foreløbige udgang bliver at oliefyret får lov at køre lidt endnu og så får vi en ny brændeovn. På lang sigt vil jeg så anskaffe et pillefyr -så kan det være at jeg vender tilbage for gode råd til den tid.
Tak til alle for det gode input indtil nu.

nemocharley

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 16:27

det var så lidt :)

et råd (som du ikke har bedt om) er at du, hvis det er muligt skifter olien ud med træpiller nu, det er ca. halv pris fremadrettet på fyringsbudgettet. Jeg havde sparet over 80k hvis jeg havde skiftet varmekilde dengang vi købte vores hus tilbage i 2005 istedet for 2013.

Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Kresten » 21 feb 2015 09:31

Jeg bruger p.t. olie for mindre end 4000/år så vi venter med at skifte fyr, da det vil skulle stå et andet stedsåfremt vi bygger til. Så er det lettere, ikke at skulle flytte hele baduljen.


nemocharley

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af nemocharley » 21 feb 2015 10:15

ja okay, det kan jeg godt se :)

marcwinther
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af marcwinther » 13 mar 2015 09:49

Har du overvejet en Morsø igen? F.eks. denne her http://denmark.morsoe.com/morsoe-8142-med-skuffe Måske lidt over budget, men den kan måske findes på bud eller brugt på dba.dk eller guloggratis.dk.

Jeg er stor fortaler for Morsøs ovne. Synes virkelig de er flotte og er i en god kvalitet (støbejern), der holder i mange år. Jeg har selv en 6140 http://denmark.morsoe.com/morsoe-6140, men denne er nok lidt for lille til dit behov. Den er jeg super glad for i det daglige, og synes virkelig den er sparsommelig med brændet ift. varmeafgivelsen.


Besvar