Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken ovn til 126m2?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Kresten » 12 feb 2015 22:34

Hej Forum
Måske kan jeg få lidt hjælp/inspiration.
Vi bor i et gammelt længehus på 126m2 fordelt på en 80m2 stueetage som er et stort rum, og en udnyttet tagetage med tre rum.
Vi har p.t. en ældre Morsø 2140 (ca. 1994) som fint kan følge med med lidt hjælp fra oliefyret i nattetimerne.
Nu er sliddelene i brændkammeret begyndt at stå af, så vi har tænkt os at udskifte den med en ny og mere effektiv ovn -umiddelbart helst en brændeovn, men vi har også kigget lidt på muligheden for pilleovne. Er der brændeovne på markedet som kan brænde over natten?
Umiddelbart forestiller vi os en pris der helst ikke skal over 10.000,-, men jeg er blevet usikker på om det er realistisk hvis man vil have en ordentlig kvalitet og de egenskaber vi søger.

Er der nogen der kan komme med nogle gode forslag - både i forhold til effekt, pris, type og gerne mulige modeller.

På forhånd tak.
MVH Kresten


nemocharley

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af nemocharley » 13 feb 2015 07:41

Jeg kan rigtig godt lide den lille Bekkasin. Det eneste minus ved den er at man ikke kan se flammen, og så tror jeg ikke den kan brænde natten over.

Ovne der brænder/varmer i mange timer skal vel have fedtsten, være af masseovnstypen eller have forbrænding som en Bioovn.dk

dannidines

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af dannidines » 13 feb 2015 07:55

Bioovn.dk er min favorit, helt klart! En masseovn er selv følgelig ønskværdig, men det er et lidt større projekt.

Hvis jeg skulle vælge (i en anden tråd spørger du til kombi pille/brændeovn) så ville jeg vælge en brændeovn fra bioovn.dk og så mure den flot op = pynter mere end standard stålovn samt opnår lille "masseovns effekt" kombineret med underforbrændingen, så skal du/I nok klare jer natten over

nemocharley

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af nemocharley » 13 feb 2015 08:00

mht. masseovn så ved jeg at oikosbyg.dk i længere tid har bygget små masseovne til overkommelige priser - men om han stadig gør det ved jeg ikke.

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af svæver » 13 feb 2015 15:30

Kresten skrev:Hej Forum
Måske kan jeg få lidt hjælp/inspiration.
Vi bor i et gammelt længehus på 126m2 fordelt på en 80m2 stueetage som er et stort rum, og en udnyttet tagetage med tre rum.
Vi har p.t. en ældre Morsø 2140 (ca. 1994) som fint kan følge med med lidt hjælp fra oliefyret i nattetimerne.
Nu er sliddelene i brændkammeret begyndt at stå af, så vi har tænkt os at udskifte den med en ny og mere effektiv ovn -umiddelbart helst en brændeovn, men vi har også kigget lidt på muligheden for pilleovne. Er der brændeovne på markedet som kan brænde over natten?
Umiddelbart forestiller vi os en pris der helst ikke skal over 10.000,-, men jeg er blevet usikker på om det er realistisk hvis man vil have en ordentlig kvalitet og de egenskaber vi søger.

Er der nogen der kan komme med nogle gode forslag - både i forhold til effekt, pris, type og gerne mulige modeller.

På forhånd tak.
MVH Kresten
Så dyre er sliddelene heller ikke, og nok en af de bedste ovne fra Morsø- de nye kan jo kun tage tændstikker.

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Havmand » 16 feb 2015 10:02

Med 10K ville jeg prøve at kigge lidt på DBA - Her er faktisk mange fine ovne til salg... Men inden du går i gang, så snak lige med din fejer, om hvor firkantet han er.
Det kan jo være han er åben for at du monterer en brugt ovn, af god kvalitet trods den ikke er iflg. de nye krav, godkendt til genopsætning...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Ugelvig » 16 feb 2015 10:22

Havmand skrev:Med 10K ville jeg prøve at kigge lidt på DBA - Her er faktisk mange fine ovne til salg... Men inden du går i gang, så snak lige med din fejer, om hvor firkantet han er.
Det kan jo være han er åben for at du monterer en brugt ovn, af god kvalitet trods den ikke er iflg. de nye krav, godkendt til genopsætning...
Undskyld Havmand, det er sgu en ommer!

Ovnen skal være godkendt efter gældende regler! Punktum! Så dyre er en fornuftig ny svanemærket ovn altså heller ikke!

Vi gav sidste år lige under 7K for en Varde Aura 12 væghængt!

http://www.vardeovne.dk/produkter/produ ... tid=8&id=3

Så kan man diskutere om den er for lille, ikke køn nok m.v. Derudover skal du ikke gå efter en ovn, der skal fyre natten over, det er næsten umulig at finde. Hvis ønsket er varme afgivelse over længere tid er det masseovn eller evt. fedtsten på siden.

Men at anbefale at opsætte en gammel ikke godkendt ovn og derved gå på kompromis med fejers autorisation og egen "sikkerhed" er altså for dumt!

Derudover kan man jo med rette argumentere for en renovering af jeres eks. ovn. Jeg ved at bl.a. Morsø laver renoveringssæt, der ikke koster spidsen... :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Havmand » 16 feb 2015 21:25

Ommer mener jeg nu ikke - jeg skriver jo intet om at det skal være en gammel Morsø Egern ovn...

Ofte kan du finde rigtig fine ovne, hvor attesten mangler, eller lign. og derfor sælges til en fornuftig pris.
Og da det er fejeren der skal godkende, er det jo godt at have ham med på råd. - Om det så være sig brænde- eller pilleovn :Great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af Ugelvig » 16 feb 2015 21:44

Havmand skrev:Ommer mener jeg nu ikke - jeg skriver jo intet om at det skal være en gammel Morsø Egern ovn...

Ofte kan du finde rigtig fine ovne, hvor attesten mangler, eller lign. og derfor sælges til en fornuftig pris.
Og da det er fejeren der skal godkende, er det jo godt at have ham med på råd. - Om det så være sig brænde- eller pilleovn :Great:
Der SKAL være en attest på ovnen og ovnen skal være godkendt jf. gældende lovgivning, ellers kan det IKKE anbefales at opsætte ovnen (det er heller ikke lovligt). At der så findes skorstensfejere, der er mere end almindelig lempelige i deres tolkning af loven er en helt anden problemstilling. Men et forum af denne type skal IKKE opfordre til ulovligheder.

Hvordan vil vi ikke have det, hvis en ikke lovlig installation var årsag til f.eks. brand eller kvælning? Hvordan vil ejer være stillet overfor forsikring, uanset skorstensfejerpåtegning?

Jeg behøver da ikke gøre en prof som dig opmærksom på http://mst.dk/75769 :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hvilken ovn til 126m2?

Indlæg af MichaelK » 16 feb 2015 23:40

Hmmmm, Ugelvig......

Nu går en manglende godkendelsen vel ikke på, om ovnen er farlig at bruge?
Den har jo, på produktionstidspunktet, været lovlig og sikker at anvende!

At den måske ikke lever op til emissionskrav, eller virkningsgrad, gør den vel
ikke farlig? I så fald skulle den jo have være farlig fra start af?

Det svarer jo til at en mand bliver frakendt kørerkortet, og dermed skulle glemme
at om hvordan man føre et køretøj. Han kan ikke lovligt føre et køretøj, men han
bliver jo ikke er dårligere bilist af den grund. -Det er bare et stykke papir!

Samtidig må jeg lige understrege, at jeg ikke bifalder at man begår ulovligheder.
Tingene skal være godkendte, og lovlige på opstillingstidspunktet.
Argumentet om en forøget risiko for brand og kvælning, klinger bare lidt hult i den
aktuelle kontekst :wink:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar