Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Åben eller tryk ekspansion

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 23 dec 2014 09:09

Bace skrev:Jeg har skrevet lidt med braendeovne-vandtank.dk og dette er deres tilbagemelding på cooling loop:

"Det er helt rigtig at der skal være en sikkerheds ventil på fremløbs røret lige efter udtaget, så ovnen kan komme af med trykket hvis den bliver så varm at den koger, hvis du har lukket ekspansions. Dette er ikke et krav hvis du har et åben system.
Det er noget som installatøren monter.

Ud over dette har de fleste ovne et cooling loop som kan køle ovnen ned hvis den bliver for varm. Dette er dog ikke et lovkrav at monter."

Virker underligt hvis en stor forhandler af netop brændeovne med vandtank ikke kender dansk lovgivning...
Men måske jeg blot skal tage kontakt til min skorstensfejer og høre hvad han vil godkende.. for det må jo i sidste ende være dét som det kommer an på.

Mvh
Mikkel
Prøv at læse dette skema fundet på arbejdstilsynets hjemmeside
Der står uomtvistligt at der skal være indbygget varmeveksler (kølesløjfe) ved manuelt fyrede anlæg der fungerer i trykrejste systemer

Så jeg kan ikke læse det anderledes end at det ikke er lovligt at montere en brændekedel/brændeovn i et anlæg med trykekspansion uden at der er indbygget kølesløjfe

Og med hensyn til din konklusion ang godkendelser og din fejer. Der er vi ikke enige. Anlægget bliver jo ikke mindre farligt eller mindre ulovligt blot fordi han har sagt god for det
image.jpg


Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 23 dec 2014 18:09

Du har naturligvis ret i at en skorstensfejer kan tage fejl, sandsynligheden for at kender reglerne er dog væsentligt større ind for os alm. folk, i og med at han rent faktisk bliver uddannet i reglerne.

Jeg er dog nu ved at være rimeligt sikker på at det alene er BR10 der skal kigges på i forbindelse med kravene til lukkede anlæg og dermed ikke til de krav der er skrevet i Arbejdstilsynets bekendtgørelse B.4.8 da der ved nærlæsning af BR10 rent faktisk i vejledningen til 8.5.1.3 stk. 3 er en henvisning til B.4.8 hvor der står "Mht. sikkerhedsventil på kedler henvises til Arbejdstilsynets vejledning B.4.8 Indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg."

Dvs. at de i BR10 direkte forholder sig til det der er skrevet i B.4.8 og alene henviser til denne i forhold til sikkerhedsventilen.

Hvis nogen har en konkret viden som modsiger og relevante henvisninger vil jeg naturligvis meget gerne høre herom.

Igen jeg forsøger ikke at tale mod sund fornuft eller god praksis, men prøver alene at finde ud af hvad der rent faktisk er af lovgivning på området.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 23 dec 2014 18:43

I BR10 8-5 står der i vejlledningen øverst oppe

Centralvarmeanlæg med kedler indrettes efter Arbejdstilsynets vejledning ”Indretning og anvendelse af fyrede varmeanlæg.”
For fyringsanlæg med motoriserede bevægelige dele henvises til Arbejdstilsynets bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler.
Desuden henvises til Arbejdstilsynets bekendtgørelser om indretning af trykbærende udstyr og anvendelse af trykbærende udstyr
udstyr samt Miljøstyrelsens Bekendtgørelse om indretning, etablering og drift af olietanke, rørsystemer og pipelines.

Jeg forstår ikke hvordan du så kan udlede af denne tekst at det der står i AT bekendtgørelsen ikke er gældende?

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 23 dec 2014 18:59

John Skov Jensen skrev:I BR10 8-5 står der i vejlledningen øverst oppe

Centralvarmeanlæg med kedler indrettes efter Arbejdstilsynets vejledning ”Indretning og anvendelse af fyrede varmeanlæg.”
For fyringsanlæg med motoriserede bevægelige dele henvises til Arbejdstilsynets bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler.
Desuden henvises til Arbejdstilsynets bekendtgørelser om indretning af trykbærende udstyr og anvendelse af trykbærende udstyr
udstyr samt Miljøstyrelsens Bekendtgørelse om indretning, etablering og drift af olietanke, rørsystemer og pipelines.

Jeg forstår ikke hvordan du så kan udlede af denne tekst at det der står i AT bekendtgørelsen ikke er gældende?
Ok, jeg kunne have udtrykt mig tydeligere - du har naturligvis ret i at bekendtgørelserne skal overholdes og hvis du kan finde noget dér i som modsiger den konklusion jeg er kommet frem til, så vil jeg endda meget gerne høre herom :)

Men jeg umiddelbart tror jeg du blander AT vejledninger og bekendtgørelser sammen - B.4.8 som er den vi har snakket om fra AT (og den jeg tror du har taget en screendump fra?) er en vejledning og ikke en bekendtgørelse.

Mvh
Mikkel

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 23 dec 2014 20:21

Der er rigtig meget lovstof at gnave sig igennem, men da det er dig der vil modbevise alm. praksis og forståelse blandt danske kedelfabrikanter kan du selv sætte dig stille ned og læse det.

Jeg har Google kikket lidt rundt og hæfter mig ved følgende

På skorstensfejerskolen.dk er følgende info fundet i det de kalder en "lovsamling"
http://skorstensfejerskolen.dk/material ... ep2014.pdf

2.11. Indbygget varmeveksler til bortledning af overskudsvarme
Alle kedler, som kan fyres manuelt, skal være forsynet med sikkerhedstilbehør,
som på forsvarlig vis kan bortlede overskudsvarme og derved hindre, at
kedlens tilladte maksimaltemperatur overskrides (maksimalt 110 °C).

Sikkerhedstilbehøret kan udelades på kedler, som kan fyres manuelt i åbne
varmtvandsanlæg, hvis:
– kedlens driftstryk er mindre end 0,5 bar overtryk, eller

Sikkerhedstilbehøret kan være en typeafprøvet termostatventil i kombination
med en varmeveksler, der er indbygget i kedlens vandrum.

Så en skorstensfejer der måske er villig til at godkende den omtalte brændeovn uden kølesløjfe har nok enten pjækket fra timerne eller bare ikke hørt efter i timerne for det som der står skrevet at skorstensfejeren skal læse, huske og efterfølgende efterkomme står helt klart

I baxi`s manualer henvises der til at der skal være kølesløjfe indbygget for at anlægget kan godkendes til trykekspansion
På CN maskinfabrik henvises der til at der skal være kølesløjfe indbygget for at anlægget kan godkendes til trykekspansion
I Passat manualer henvises der til at der skal være kølesløjfe indbygget for at anlægget kan godkendes til trykekspansion


Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 23 dec 2014 20:54

Ja der er meget lovstof at gnave sig igennem og da jeg ikke selv har muligheden for dette tillod jeg mig at spørge.

Jeg forsøger ikke at modbevise noget, men jeg har tilladt mig at være kritisk over for de informationer der flyder rundt (hvilket tydeligvis går dig meget på), derudover har en af DK's største (hvis ikke dén største forhandler af brændeovne med vandtank) netop beskrevet at der IKKE er noget lovkrav omkring koldtvands spiral men alene krav omkring sikkerhedsventil.

Jeg kan også finde en masse henvisninger fra producenter - sjovt nok er langt de fleste af dem fra før 2010 hvor BR10 trådte i kraft.
At du så tillægger dem større værdi end hvad de store forhandlere på området mener er dansk lovgivning er naturligvis op til dig, men jeg kan ikke se at det er relevant for en tråd hvis eneste formål var at samle fakta i stedet for rygter. Derfor har jeg heller ikke selv taget forhandlerens ord for mere end de andres (som modsiger ham)

Jeg fatter ikke hvordan du kan blive fornærmet over at jeg forsøger at skabe klarhed over reglerne - det burde være i alles interesse.....

Så John - udelad venligst flere 3. hånds informationer og rygter - det er ikke dem jeg spørg til i denne tråd (ej heller god praksis) det er der mange andre tråde der kan bruges. til..

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 23 dec 2014 21:14

Fornærmet, nej det er jeg nu ikke
Men når du ikke mener at fabrikanter som baxi og passat med flere har forstået reglerne , ja så undres jeg lidt.
Men find du blot en fejer der vil godkende din installation, det kan jeg ikke have ondt i r.... af

At du ikke tillægger AT vejlledningen nogen værdi undrer mig også lidt. også når br10 henviser til denne.

Held og lykke med din rejse udi reglerne om trykrejste manuelt fyrede anlæg, må du finde det du søger

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 23 dec 2014 21:53

Hvis ikke fornærmet, så forstår jeg ike hvad alle disse angreb skal til for?
- Hvor har jeg skrevet at jeg fabrikanterne ikke har forstået reglerne?
- Har jeg ikke netop skrevet at BR10 henviser til AT vejledningen i forhold til sikkerhedsventilen?
- Har jeg noget som helst sted skrevet at formålet med denne tråd var at få godkende en brændeovn uden køle spiral?

Faktum er at jeg har spurgt til om nogen rent faktisk kendte reglerne, da jeg gerne ville undgå åben ekspansion.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 24 dec 2014 07:32

Bace skrev:Hvis ikke fornærmet, så forstår jeg ike hvad alle disse angreb skal til for?
- Hvor har jeg skrevet at jeg fabrikanterne ikke har forstået reglerne?
- Har jeg ikke netop skrevet at BR10 henviser til AT vejledningen i forhold til sikkerhedsventilen?
- Har jeg noget som helst sted skrevet at formålet med denne tråd var at få godkende en brændeovn uden køle spiral?

Faktum er at jeg har spurgt til om nogen rent faktisk kendte reglerne, da jeg gerne ville undgå åben ekspansion.
Ok, du opfatter mine indlæg i din tråd som angreb??
Det beklager jeg. De var ikke tiltænkt sådan
Du trænger vist til en krammer :friends:
Glædelig jul og slut herfra

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af mortenmorten » 15 apr 2015 22:01

Jeg tænker også på at sætte en brændeovn med gris op.
Er det skorstensfejeren som skal godkende hele opsætningen eller kun ovn og skorsten ( røg del ) ?
Eller også hvordan tilslutningen er til centralvarmen og det kan man vil selv tilslutte?

Er det ikke noget med åben/lukket ekspansion også afhænger af hedefladen i grisen i brændeovnen?


Besvar