Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
nemocharley

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af nemocharley » 08 dec 2014 18:11

ja det er forbrændingen - jeg mener bestemt bioovnen har sten eller noget der ligner på siden - en masseovn kan holde varmen i et døgn cirka

det kan en fritstående bioovn ikke - 8 timer nærmere (lidt andre forhold gør sig gældende hvis du bruger vandharper og vil have en 2/3 af varmen i en tank).

men husk nu at du skal kunne leve med brænde i stuen - det er jo ikke alle der er fan af det.

det rødgaardske stenkomfur jeg linkede til sparer jo også en del strøm i madlavningen - så hvis man kan leve med den livsstil det er at have masseovn, stenkomfur eller hvad nu i den stil som varmekilde så er det jo en bonus

han havde også bygget et par vekslere i stenkomfuret, så den leverede varmt brugsvand og han var ved at supplere med solvarme, så der ikke skulle fyres så meget i sommerhalvåret.


mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 12 dec 2014 23:31

nemocharley skrev:ja det er forbrændingen - jeg mener bestemt bioovnen har sten eller noget der ligner på siden - en masseovn kan holde varmen i et døgn cirka

det kan en fritstående bioovn ikke - 8 timer nærmere (lidt andre forhold gør sig gældende hvis du bruger vandharper og vil have en 2/3 af varmen i en tank).

men husk nu at du skal kunne leve med brænde i stuen - det er jo ikke alle der er fan af det.

det rødgaardske stenkomfur jeg linkede til sparer jo også en del strøm i madlavningen - så hvis man kan leve med den livsstil det er at have masseovn, stenkomfur eller hvad nu i den stil som varmekilde så er det jo en bonus

han havde også bygget et par vekslere i stenkomfuret, så den leverede varmt brugsvand og han var ved at supplere med solvarme, så der ikke skulle fyres så meget i sommerhalvåret.
Lyder spændende.
Er der nogle som har en bioovn og erfaring med denne?

nemocharley

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af nemocharley » 13 dec 2014 08:08

Hvis du ikke får bid herinde så ring til Bioovne og hør om han har en kundeliste -

eller måske niels lyck, det kan være han kan videreformidle denne kontakt: http://www.varmtvandfrasolen.dk/halland ... d-124.html

Stenkomfuret: http://www.stenovnsbyg.dk/

Hvis du også vil se på masseovn: http://www.masseovn.net/masseovn-solfangeranlaeg/

eller - http://www.oikosbyg.dk/

eller - http://www.stenovne.dk/ (en mængde info på denne side - det er der i det hele taget på alle linkene)

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 28 dec 2014 22:00

Jeg har en sådan brændeovn.
Jeg bruger den faktisk som hovedvarmekilde til et hus på 200m2. Den mængde andre smider i deres fastbrændselfyr smider jeg i min brændeovn.
Jeg studerer i tiden, så jeg er hjemme 24/7 - men min dag går som følgende.
Jeg står op, tænder op.
laver kaffe, og smider pind på.
så går dagen ellers med fyring og lektier, og det sidste jeg gør er at smide en pind på.
-Jeg har forberedt til et oliefyr, men har aldrig sat det ind, men man skal have backup/anden form for grundvarme. F.eks her hen over Julen hvor jeg har været meget lidt hjemme, der var en morgen hvor det kun var 13C da eg stod op, det er svært at rive huset med op igen, især når det blæser udenfor :)

Jeg har ikke fortrudt at jeg anskaffede mig en brændeovn med gris - hvis du er meget glad for at have en flamme at kikke på "som jeg er" så er det en god ting, men
OBS : Du har svineriet som en brændeovn giver, og jeg fyrer ofte og meget, så er det meget svineri - Det er noget du skal tage med i dine overvejelser.
En af mine studiekammarater har en pillebrændeovn, hvor han fylder 16 kg på om dagen. Det er dog ikke til vand, så derfor larmer den også noget mere når den blæser varm luft ud i lokalet. De kan fås med vand, hvorved at du sparer en masse larm. Der vil dog altid være den der pellets-lyd der falder ned - måske på stål, og yder den max, så er det meget ofte. Min kammi syntes ikke at det er et problem, men hvis du vælger pellets - så tag ud og se den først - i funktion!
Jeg kan bare godt lide at fyre med pind, da jeg syntes at det er superlækkert med de store flammer, bruger man pellets bliver det en mere koncentreret flamme.
Det er nemt at fyre med pellets, og du får ilden - og ifølge min kammarat, så renser han den en gang om ugen. Til sammenligning åbner jeg lågen 20 gange dagligt.

Hvis du har et oliefyr, og gerne vil have et supplement, og ikke vil have arbejdet/svineriet - så anskaf en brændeovn med pellets.

Du finder min brændeovn på side 10
http://www.titanheating.dk/data/images/ ... og2008.pdf
Den hedder Steafani.
Den er superpæn at kikke på, også med ild i, men den lider af et alvorligt designfejl, og det er bare at "efter min teori" er at afkølingen af røgen er for effektiv+glasset er for stort, så glasset soder fuldstændig til efter den har brændt ud bare en gang. Efter 5 års brug er jeg aldrig blevet gode venner med den, og en af mine venners far købte en magen til, og han har også problemer - han har 50 års brændeovnserfaring.
En ting mere er at den oser meget, og det har noget med dens udformning at gøre.... gider ikke at forklare, dårlig design - men flot.
PS. Køb ALDRIG fra Titanheating, både jeg og min kammis far har fået dårlig behandling deroppe, og det var endda fra ejeren selv, jeg er stadig forundret over at det stadig lever, for sådan kan man ikke drive en biks.

Jeg vil ikke råde andre til at denne skal være primærvarmekilde, medmindre du kun 100m2, og muligt en luft/luft VP og en patron i vandvarmeren.
Det jeg vil fremhæve allermest ved denne type brændeovn er at uanset hvor meget pind du hiver igennem den, så har du kun 3-4KW i strålevarme, resten går i vandet. Hvis jeg hidser en 12KW brændeovn op kun på strålevarme, så kan man nærmest ikke nærme sig ovnen - her kan jeg stå lige foran den, jeg tørrer arbejdsbukser på toppen af brændeovnen.

Den fungerer perfekt til supplering, især hvis du har et oliefyr el ligende. Jeg har 450 ltr akkumulering, men det er mest pga solfangeren. Jeg har 120m2 gulvvarme, og mit system er strikket sådan sammen at uanset hvor meget jeg laver i brændeovnen, så når beholderen er fyldt op, så hældes resten bare i gulvet. I mit tilfælde er det et sort hul!!

Jeg kan klart anbefale en løsning med en gris, men du skal kunne lide at fyre meget, for den har en merpris kontra en alm brændeovn kun med strålevarme.

Hvis du har 300ltr i akkumulering, og "tømmer" den hen over natten i gulvvarmen, og beregner at varme de 300 ltr op til 85C, så har du 19.2KWh i beholderen, og hvis du har afbrækket i gulvvarmen samtidig med at du fyrer, så vil jeg tro at du har nok akkumulering. Det fyr jeg har har en overkogstermostat på, så den lukker op for koldt brugsvand ind igennem brændeovnen hvis vandtemp kommer op på 95C, det er lidt vigtigt, så brændeovnen ikke flyver til månen.

Jeg håber at det kunne give lidt svar på mulige spørgsmål.
Mvh Kim M.

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 01 jan 2015 01:27

Hej Kim
Menge tak for et super svar.
Jeg var mest interesseret i modellen på side 10 der hvor du henviser til.
Hvor skal man så købe disse ovne?
Men du mener ikke at en buffertank er nødvendig? Hvor længe skal du fyre for at tanken kommer op i temperatur?
Det er kun som varmeforsyning om natten...
Jeg ville helst have en brændeovn som kunne afgive at varmen til vandet, men har ikke kunne finde den.
Så er man ovre i brændefyr.
Har du styring til pumpen og hvilken?
Med venlig hilsen
Morten


mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 01 jan 2015 01:28

Side 12 skulle der have stået...

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 02 jan 2015 12:33

Det er samme type som jeg har, og den kan jeg ikke anbefale. Jeg mistænder den for at hive røgtemperaturen for langt ned så den soder på glasset, som er enormt stort.
Min lillebror har lige købt en HETA brændeovn, dog uden gris, men den er pæn at kikke på, glasset er rent, han har ikke gjort den ren, selv efter 3 ugers brug.
Glasset på min brændeovn bliver belagt af den gullige tjæreagtige lag, og når brændeovnen brænder ud, så lægger der sig et fint lag sodstøv. Efter en uges brug er mit glas så tjæret til at man ikke kan se flammer inde bag, og det er bare en fejl i denne model - så vidt jeg kan se. Trækket i min skorsten er ikke super godt, men glasset bliver stadigt sodet til, selvom det blæser virkelig godt udenfor, og man kan høre i luftindtaget at det suser pga den ekstra luftindtag som der er.
Men. Den brændeovn du refererer til er samme model som jeg har, Stefani modellen har buet glas og er udført i kun stål. Den er virkelig pæn at kikke på, men funktionel er det noget .....
http://www.heta.dk/597/ovn-scan-line-800-sidelys
Jeg skulle mene at bettebror har denne model, det er til brændefyring, uden vand og det spiller bare. Når han lukker ned for luften, så er der lukket, min er mere så som så.

Som tidligere nævnt, så er dette en anderledes måde at leve på!! Jeg bærer samme mængde træ igennem stuen som andre smider i deres fastbrændselfyr. Jeg studerer til maskinmester via fjernundervisning, så det første jeg gør er at tænde op, og det sidste jeg gør inden jeg går i seng er at smide den sidste pind på.
Et alternativ til svineriet er en pillebrændeovn til vand. når du fyrer med pind, så undgår du ikke at meget af energien ryger op igennem skorstenen, med en pillebrændeovn styrer den selv processen så effektiviteten er utroligt meget bedre.

Man skal regne med at i hver kg træ eller træpiller er der 4,noget KWh. man plejer at sige at 2kg træ=1ltr olie, det er en god huskeregel.
Pillebrændeovnen vil jeg tro at du holder effektiviteten rimelig høj. En af mine studiekamarater har en pillebrændeovn som eneste varmekilde. der er elvarme i værelserne, men det er slukket for det meste :D Den er ikke vandbåren, så han flytter på luften med nogle billige ventilatorere. han siger at han rengører sin brændeovn en gang i ugen hvor han fejer kølerørene og støvsuger det hele. Han er færdig på 10 minutter. Asken tømmer han nok noget oftere vil jeg tro.
Jeg tømmer aske hver dag, da min askeskuffe er lille. Jeg børster kølelamellerne hver dag da de er snavsede, og det nedsætter effektiviteten.

Der er fordele og ulemper hvis man vælger piller kontra træ og vise versa.
Piller er nem at håndtere, nem at rengøre, ikke nær så meget svineri, fyld piller på en gang dagligt, eller hver anden dag. Rengøring en gang om ugen. man får denne pling pling lyd når der kommer flere piller i brænderen.
Brændeovnen til pind er billigere i drift, effektiviteten er do ikke nær så god som piller. Meget mere rengøring. da man skal huske på at hver gang man åbner for lågen, så vil/kan der ryge røg ud i lokalet, og i røgen er der farlige partikler og sod. Utrolig flot flamme med pind, og hvis man har fyrtræ, så springer træet og har denne dejlige pop-lyd

http://www.heta.dk/665/ovn-scan-line-800-aqua
dette er samme model som min lillebrors - Jeg kan ikke garantere at du vil få en god oplevelse med denne, da man ikke kan sammenligne helt. Stod jeg og skulle have en ny brændeovn så ville det nok blive denne model, da jeg ved at den fungerer ved min lillebror, og så er den flot i dent's udformning.

Ved nominel drift yder denne 8,9KW. I gennemsnit skal du nærmere regne med 5KW da du vil svinge ned på 2KW en gang imellem når du vil indfyre mere træ. det er bedre at fyre ofte, men lidt af gangen i en brændeovn. Med 64% på vandsiden vil du gennemsnitlig aflevere 2-3 KW på vandsiden, og 1 gram vand som skal opvarmes 1 grad indeholder den 4,18 joule.
Her er en hjemmeside som forklarer om hvordan man omregner imellem disse 2
http://www.rapidtables.com/convert/ener ... to_kWh.htm

1 ltr vand som skal hæves 1 grad kan indeholde
(1000g*1 grad*4,18J)3.600.000=0,001161KWh
så i en 300ltr beholder som skal hæves fra 30C til 80C vil beholderen kunne indeholde.
(1000g*300ltr*4,18J*(80-30))/3.600.000=17,4 KWh
Uden aftapning af den energi vil du kunne fylde beholderen efter 17/3=ca. 6 timer

Jeg har 120m2 gulvvarme i mit hus. og når min buffertank er fyldt, så er der en ventil som slår over og så vil ovnen lade på gulvvarmen - i mit tilfælde er gulvet et sort hul. Jeg har aldrig varmet så højt op så min retur ventil på gulvvarmen lukker ned for varmetilførelsen til gulvet. Så i mit tilfælde behøver jeg ikke akkumulering.
Du har radiatorere vil jeg tro, og hvis du vil have akkumulering hen over en periode er 300 ltr nok, da du jo også i de 6 timer hvor du fyrer vil have et afbræk på radiatorene. Jeg kender ikke din arbejdsgang, så jeg aner ikke hvor meget du vil fyre.

En pillebrændeovn er modulerende og du kan indstille den til start/stop perioder. Den kan altså have en effekt fra 2-10KW eller ligende hvor den selv regulerer på temperaturen som kommer tilbage fra vandsiden. Jeg vil faktisk tro at dette er den bedste løsning for dit vedkommende.
Du vil kunne spare en masse styring væk og en 300 ltr akkumuleringsbeholder, som også koster og ikke mindst - fylder meget.

brændeovnen har en cirkpumpe installeret og en shuntventil, så den sikrer at vandet i brændeovnen har et hurtigt flow og en temperatur omkring de 60C, da kedlen indeni ville koldruste væk - google selv hvad der sker hvis du er interreseret, men der SKAL være en anordning som denne, ellers har du en utæt brændeovn om bare et par år.

Min studiekammarat er meget tilfreds med sin pillebrændeovn, og ville ikke bytte den ud - jeg er mest til pind, selvom det sviner meget da jeg godt kan lide lyden af poppende pind og selve flammen "hvis jeg kunne se den"
jeg kan desværre ikke rådgive dig til hvad du skal have, men det kommer meget an på hvad temperament du har, hvor ofte du vil fyre, hvad du vil ligge id et, akover du selv træ osv osv osv.

Jeg håber at mine tanker kunne give dig lidt svar.

Forresten. Mht til styring, så er jeg elektriker og styringen er meget simpel. Når min akkubeholder har 2 termostater, egge kan indstilles. Når den øverste rammer 60, så lader jeg i gulvet, og når den nederste rammer 50, så lader jeg på akku'en igen.

Hvad har du af varmekilde lige nu, er det vandbåren? radiatorere eller gulvvarme? el-varme?
Mvh Kim.

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 07 jan 2015 23:16

Hej Kim
Endnu en gang tak.
Jeg er blevet lidt utryk ved de moderne typer af ovne med en høj ydelse på vanddelen.
Pt er jeg mest til lotos 2560 altså 2060 med vandtank eller Svendsen ovn nr 1 som også fås med vandtank.
Begge har en ydelse på 3kw på vandsiden 8 til 10 kw total.
Lotos er den mindste af de to, dvs at den skulle give omkring 5 kw til luften.
Dette skulle betyde at den lidt mindre ville kunne brænde optimalt i længere tid pga den mindre ydelse på luftsiden.
Inden der bliver for varmt i stuen....
Bioovn er også super. Ca. Samme ydelse 10 kw total og med tilkøb af vandharber vil denne have den største ydelse på vandsiden... Omkring 6 kw som jeg lige husker det.
Men denne ovn er jo mere en dobbelt så dyr, øv. Til denne vil det nok blive nødvendigt med en buffertank, hvor i mod de to andre vil kunne tilsluttes som en radiator på eksisterende anlæg vil jeg tro pga den lavere ydelse på vandsiden.

Det er et hus som vi er ved at købe. Der er naturgas og radiatorer i huset på ca 140 m2 og fra 1968... Energimærkning c....
Vi er vilde med brændeovn og vil gerne fyrer meget i den og have varmen fordelt i centralvarmeanlæget.
Med lidt gratis brænde vil vi kunne bringe varmeregningen ned på en hyggelig måde.

Lotos ovnen ser ud til at være en god kvalitet og simpel konstruktion...ikke med spalteforbrændning mv som skal vedligeholdes.
Særligt hvis den bare kan tilsluttes som andre har gjort med disse typer af ovne, man må naturligvis have nogle termometre på vandrørene både til og fra så man kan følge med i hvornår anlægget ikke kan klare mere varme, og slukke brændeovnen.

For at holde temperaturen ned i stuen og fordele varmen med luften så jeg en anden omvendt metode.
I stedet for at suge den varme luft ved ovnen og blæse den ud de andre steder, skulle man suge den kolde luft fra andre rum og blæse den ned over ovnen og den varme luft fra ovnen vil se fordele sig gennem døråbninger mv.

Giver dette mening?

Mvh Morten

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 09 jan 2015 08:27

Jeg har ingen anelse om jeg har ret i min antagelse om at glasset bliver sort pga at luften bliver for afkølet, jeg ved det faktisk ikke.
Du må ikke tage mine ord for gode på dette punkt. Glasset er buet og er forholdsis langt fra ilden, så den bliver aldrig virkelig varm, og man kan jo "brænde alt væk" ved at glasset er varmt nok. Hvis der er sod på glasset, så kan man hæve temperaturen så meget i ovnen/på glasset at soden popper af i små flager, det springer simpelhen af, det bliver brændt væk.

Jeg kender ikke så mange ovne udover den jeg selv har. Bioovnen kikkede jeg også på da jeg var ude og vælge, og den har jeg kun hørt gode ting omkring. Jeg vil tro at med så stor effekt på luftsiden, så kommer det helt naturligt at man ikke fyrer mere i et enkelt rum. For at flytte energi i luft skal der virkelig virkelig flyttes meget. En badeværelseventilator er ikke meget i dette spil, men selvfølelig - lidt har også ret. Men ja. hvis du kører den i seriel med gasfyret, så skal du nok holde øje med temperaturen på vandsiden, og får du problemer, så er der ikke andet for end at sætte en akkumulering, men.
Hvordan vil den fungere når du har et gasfyr som altid vil prøve på at holde vandtemp oppe på? 60C, så har du ikke ret meget at give af i dit system. Det er sjovere at have en akkumulering fra 30-70C, end det er fra 60-70C. Det kan jeg ikke lige give dig et svar på.

Det lyder til at I har erfaringer med brændeovn allerede, og du ved hvad alt dette indebærer, så det vil jeg ikke kommentere :D
Ved at koble den i serie med radiatorerne tror jeg ikke at du vil få problemer heller. Der er en sikkerhedsventil på min som vil lukke op for en kølespiral og den vil så holde temteraturen nede i mit system, vandet bliver hældt ud i kloakken.

Prisen ser overskuelig ud, men jeg vil tro at I lige skal have en smed ind over designet af hvordan det skal laves. Sådan nogle plejer at have en god ide til hvad der er fornuftigt og hvad der ikke er.

Prisen på ovnen er ikke helt afskrækkende. Den er faktisk prisvenlig :D Designet af den viser at I nok ikke rigtig er til en model som denne
http://www.pejseforum.dk/BRAeNDEOVNE/He ... -Aqua.html
Min lillebror har en model 805 uden auqu. Der er sideglas i den, hvilket er en fin lilleting når man hygger i stuen.
Den er noget dyrere, men jeg er imponeret over den, det må jeg erkende. han har vel haft den i et par måneder "slet ikke lang tid nok til at lave en bedømmelse" men indtil videre performer den rigtig godt. Glasset er rent, kaklerne kan ikke ses at man overhovedet har brugt ovnen, selvom den kører så snart de kommer hjem. KÆMPE askeskuffe, som er en vidunderlig ting. Det er ikke en skuffe, men derimod en spand. 3-4 gange så stor som min skuffe. Det er lækkert!

Designet på Heta'en er helt anderledes end Lotus'en, så jeg tror ikke at I er til den type design.
Prøv at se om du ikke kan finde nogle som har en Lotus med vand, og få en dialog op at køre, jeg har fundet ud af at forhandleren kan være en idiot, som kun er ude på at sælge. Men se om du ikke kan finde andres meninger om denne ovn.

Mit råd - Snak med en smed om en mulig løsning på hvordan en sådan løsning skal kunne takles. Og prøv at se om du kan finde nogle med denne type brændeovn, og finde nogle pro's and cons.

Mvh Kim M.

Mit system virker jo sådan. jeg varmer først brugsvand op, 300 ltr til 60C, derefter pumper jeg bare i gulvvarmen, og min blandeventil står på 40C, og endnu har jeg aldrig prøvet at komme op hvor gulvventilen lukker for varmetilførelsen. Nu har jeg jo heller ikke en fast varmekilde som står og holder gulvet 35-40C varm hele tiden, så jeg har nemmere at dumpe varmen.
Smeden er nok mit bedste bud - Held og lykke med det.

nemocharley

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af nemocharley » 09 jan 2015 08:57

kunne gasfyret måske køre uden om akku?

Jeg ville være ked at undvære en eller anden form for vandlagring i den her sammenhæng.


Besvar