Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 09 jan 2015 11:12

Alting kan laves, men der vil skulle nogle ventiler og selvfølelig styring til. Det vil blive fordyrende, men det kan laves ja.
Det skal jo laves på en sådan måde at gasfyret ikke opdager at nu er der 150 ltr der kun er 30C.
Hvad med...... Kunne man lave en KP77 termostat monteret på brændeovnen, hvor den tænder for cirkpumpen+div 10grader over den normaltemperatur som gasfyret kører med. Når KP77'eren er "tændt" så slukker den ned for gasfyret, og en trevejsventil åbner rundt sådan at man nu lader på VV-beholderen.... Nej.
Hvad sker der så når temperaturen går ned og 77'eren slukker, så lukker man også ned for bufferlageret og så man man bare død varm vand til at stå der.

- kan der overhovedet betale dig at få den til vand? Hvis man flytter på luften i stedet, så slipper man for alt det der, og man får luftlflytning rundt i huset.
luft flytter overhovedet ikke nær så meget energi som vand gør. Husker jeg korrekt, så expanderer vand sig 1200? gange når det bliver til damp, og det er i molekylerne at energien er. Vand er et dejligt medie som energibærer.

har du gulvvarme i noget af huset.? Så kunne man koble rundt, sådan at man kun brugte brændeovnen til gulvvarmen og gasfyret til radiatorere?


mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 18 jan 2015 21:03

kmerrild skrev:Jeg har ingen anelse om jeg har ret i min antagelse om at glasset bliver sort pga at luften bliver for afkølet, jeg ved det faktisk ikke.
Du må ikke tage mine ord for gode på dette punkt. Glasset er buet og er forholdsis langt fra ilden, så den bliver aldrig virkelig varm, og man kan jo "brænde alt væk" ved at glasset er varmt nok. Hvis der er sod på glasset, så kan man hæve temperaturen så meget i ovnen/på glasset at soden popper af i små flager, det springer simpelhen af, det bliver brændt væk.

Jeg kender ikke så mange ovne udover den jeg selv har. Bioovnen kikkede jeg også på da jeg var ude og vælge, og den har jeg kun hørt gode ting omkring. Jeg vil tro at med så stor effekt på luftsiden, så kommer det helt naturligt at man ikke fyrer mere i et enkelt rum. For at flytte energi i luft skal der virkelig virkelig flyttes meget. En badeværelseventilator er ikke meget i dette spil, men selvfølelig - lidt har også ret. Men ja. hvis du kører den i seriel med gasfyret, så skal du nok holde øje med temperaturen på vandsiden, og får du problemer, så er der ikke andet for end at sætte en akkumulering, men.
Hvordan vil den fungere når du har et gasfyr som altid vil prøve på at holde vandtemp oppe på? 60C, så har du ikke ret meget at give af i dit system. Det er sjovere at have en akkumulering fra 30-70C, end det er fra 60-70C. Det kan jeg ikke lige give dig et svar på.

Det lyder til at I har erfaringer med brændeovn allerede, og du ved hvad alt dette indebærer, så det vil jeg ikke kommentere :D
Ved at koble den i serie med radiatorerne tror jeg ikke at du vil få problemer heller. Der er en sikkerhedsventil på min som vil lukke op for en kølespiral og den vil så holde temteraturen nede i mit system, vandet bliver hældt ud i kloakken.

Prisen ser overskuelig ud, men jeg vil tro at I lige skal have en smed ind over designet af hvordan det skal laves. Sådan nogle plejer at have en god ide til hvad der er fornuftigt og hvad der ikke er.

Prisen på ovnen er ikke helt afskrækkende. Den er faktisk prisvenlig :D Designet af den viser at I nok ikke rigtig er til en model som denne
http://www.pejseforum.dk/BRAeNDEOVNE/He ... -Aqua.html
Min lillebror har en model 805 uden auqu. Der er sideglas i den, hvilket er en fin lilleting når man hygger i stuen.
Den er noget dyrere, men jeg er imponeret over den, det må jeg erkende. han har vel haft den i et par måneder "slet ikke lang tid nok til at lave en bedømmelse" men indtil videre performer den rigtig godt. Glasset er rent, kaklerne kan ikke ses at man overhovedet har brugt ovnen, selvom den kører så snart de kommer hjem. KÆMPE askeskuffe, som er en vidunderlig ting. Det er ikke en skuffe, men derimod en spand. 3-4 gange så stor som min skuffe. Det er lækkert!

Designet på Heta'en er helt anderledes end Lotus'en, så jeg tror ikke at I er til den type design.
Prøv at se om du ikke kan finde nogle som har en Lotus med vand, og få en dialog op at køre, jeg har fundet ud af at forhandleren kan være en idiot, som kun er ude på at sælge. Men se om du ikke kan finde andres meninger om denne ovn.

Mit råd - Snak med en smed om en mulig løsning på hvordan en sådan løsning skal kunne takles. Og prøv at se om du kan finde nogle med denne type brændeovn, og finde nogle pro's and cons.

Mvh Kim M.

Mit system virker jo sådan. jeg varmer først brugsvand op, 300 ltr til 60C, derefter pumper jeg bare i gulvvarmen, og min blandeventil står på 40C, og endnu har jeg aldrig prøvet at komme op hvor gulvventilen lukker for varmetilførelsen. Nu har jeg jo heller ikke en fast varmekilde som står og holder gulvet 35-40C varm hele tiden, så jeg har nemmere at dumpe varmen.
Smeden er nok mit bedste bud - Held og lykke med det.
Hej Kim

Det er meget sjovt. Jeg er netop begyndt at se på den ovn som du henviser til. Heta scanline 800 aqua, med 67 procent på vandsiden ved bare 70 procent power. Den skulle ikke afgive meget til rummet.

Ville være bedre hvis man kunne lade akkumuleringstanken køre uden om gasfyret, giver meget større varme lager effekt, men på den ande måde vil vandet altid være varmt i grisen og det skulle modvirke tæring.

Men det kunne være at akkumuleringstanken skulle side med en ladeventil på returvandet, så tanken kan blive helt kold og først modtage varme når grisen levere for meget varme. Når den så er placeret før gasfyret må der være en blandeventil som tager fremløb til tanken og afgang fra tanken så vandet bliver med at være varmt når det når til gasfyret så dette ikke begynder at varme tanken op når grisen lever varme...eller noget i den stil.

Hvordan lyder det?

Dejligt at høre at Heta er en super god ovn!

Skriver mere senere...

Mvh Morten

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 19 jan 2015 21:31

Det er svært at sidde her og vejlede andre i hvordan et setup er bedst :)
Jeg har ingen erfaring i det til at starte med, men hvad du skriver lyder spændende, og det ser ud til at du har overvejet tingene lidt.

Ja. Du skal så absolut sørge for at der er en god temp i fyret når du kører med den, jeg kender ikke de eksakte temperaturer, men det er der andre der gør.
En ting som er vigtig.... VIGTIG :D er at "keep it simple"

Prøv at se om du kan holde det på et så lavt niveau som overhovedet muligt.
Jeg er selv elektriker, så jeg har nemt ved at lave det.... for omfattende :P og ofte... det er aldrig ret smart at lave det alt for "smart"
Hvad med dette senarie.
Du fyrer med brændeovnen og den lader i bunden på en 300 ltr beholder, når cirkpumpen på brændeovnen kører så skal gasfyret stoppe og en trevejsventil åbner for 300 ltr beholder og lader i bunden. du kører nu "kun" på brændeovnen i hele huset. Sådan bliver det ved indtil du stopper med at fyre"cirkpumpe stopper", og når 300l beholderen rammer? 30C, så kobler trevejsventilen over og gasfyret starter igen.

Derved har du næsten 2 separate systemer, hvor du har har mulighed for at lade på 300l beholderen.
Når du fyrer med brændeovnen, så skulle beholderen gerne være 30C, og der vil være et afbræk fra dine radiatorere.
Som sikkerhed er der et sikkerhedsaggragat i brændeovnen som åbner for kold vand og kælder det i kloaken for at den ikke eksplomderer.

Men ja. Jeg ville lave et system som tømte beholderen sådan at du havde noget at lade på, og så noget automatik sådan at fyret fik strøm når den landede på 30C. Jeg laver lige en kop kaffe mere, så vil jeg se om jeg får tid i aften til at tegne et diagram over hvad jeg mener. Det bliver et el-diagram, men vil prøve at gøre det forståeligt.

Om netop den Heta model er god - ved de ikke, men min lillebrors er flot, funktionel og... god ydelse.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 20 jan 2015 18:56

Hej morten. jeg har ikke mulighed for at sende dig en PM her på forumet. jeg har endnu ikke været her længe nok, men jeg har en lille video med en forklaring på en lille styring på hvad jeg mener der skal til - sådan som jeg forstår opgaven.
Smid mig en PM med din mail, og jeg sender dig en videofilm. hvis ikke, så smid din mail her, sådan her, for ikke at blive opfanget af spamrobotter
noget @ gpost. com

noget ligende

nemocharley

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2015 19:15

kmerrild da du netop nu har rundet de 20 indlæg så kan du godt sende en pb


mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 21 jan 2015 21:44

kmerrild skrev:Hej morten. jeg har ikke mulighed for at sende dig en PM her på forumet. jeg har endnu ikke været her længe nok, men jeg har en lille video med en forklaring på en lille styring på hvad jeg mener der skal til - sådan som jeg forstår opgaven.
Smid mig en PM med din mail, og jeg sender dig en videofilm. hvis ikke, så smid din mail her, sådan her, for ikke at blive opfanget af spamrobotter
noget @ gpost. com

noget ligende
Hej Kim

Den er hermed sendt til dig.
Tidligere skrev du:
Det jeg vil fremhæve allermest ved denne type brændeovn er at uanset hvor meget pind du hiver igennem den, så har du kun 3-4KW i strålevarme, resten går i vandet. Hvis jeg hidser en 12KW brændeovn op kun på strålevarme, så kan man nærmest ikke nærme sig ovnen - her kan jeg stå lige foran den, jeg tørrer arbejdsbukser på toppen af brændeovnen.
Er det alle brændeovne med gris som bare giver større effekt på vandsiden jo kraftigere man fyrre eller er det kun din?
Mvh Morten

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 21 jan 2015 21:53

Jeg kender ikke % satserne på hvor meget energi der går i stråle kontra vand. Jeg ved kun hvor meget den er opgivet til i nomineret værdi.
Det er en 12KW ovn, og ved fuld ydelse skulle omkring 8 af dem gå i vandet, og resten ville være strålevarme.
Men jeg vil tro at %-satsen følger nogenlunde op jo mere man fyrrer, men ved det ikke.

Det er jo meget svært at måle strålevarmen, jeg har en KWh måler på vandsiden, så der kan jeg holde øje med den hele tiden.
PS. Du har fået en mail med en film.

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 03 feb 2015 20:55

Hej igen

Hvordan fungere din kWh måler?
Hvilken type har du?
Lyder spændende at man kan følge med i produktion og forbrug hvis man har to og den ene er på afgangen fra tanken...

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af kmerrild » 03 feb 2015 21:02

Den måler temperaturforskellem imellem frem/retur og så flowet. Derved kan den udregne hvor meget energi der bliver produceret.
Det er en kamstrup måler. Prøv at google fjernvarmemåler, så kan du se nogle diagrammer hvordan den skal monteres.

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris til fordeling - hvormeget ???

Indlæg af mortenmorten » 07 feb 2015 20:43

Ok.
Hvor har du købt den, hvilken model har du og hvilken pris skal man regne med?


Besvar