Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken brændeovn skal man vælge?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
BjarneHG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 okt 2014 22:48

Hvilken brændeovn skal man vælge?

Indlæg af BjarneHG » 19 okt 2014 23:02

Hej hej,

Kan nogen hjælpe mig med lidt klarhed om hvad man skal kigge efter i en brændeovn. Jeg synes godt nok at der findes en del forskellige, og til meget forskellige priser.
Jeg har luret lidt på sådan en termatech tt20 brændeovn med en virkningsgrad på nogen og 83 %
http://danskpejsecenter.dk/produkter/19-braendeovne/

Men at den har en høj virkningsgrad er vel ikke det eneste man skal kigge efter? eller hvad :/


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken brændeovn skal man vælge?

Indlæg af Ugelvig » 20 okt 2014 11:54

I vores ødegård i Sverige har vi en TT40 med fedtsten som primær varmekilde (sekundær er EL-paneler) i stueetagen, den er vi rigtig godt tilfreds med. Den er meget gedigen i konstruktionen og meget nem at bruge i hverdagen. Ovnen er svanemærket og derved lovlig i opførelse i SE. Fedtstenene er for at holde varmen over natten.

I stuen herhjemme har vi en Varde Aura 12 væghængt som sekundær varmekilde (primær er gulvvarme fra træpillefyret), altså mest af alt som søndagshygge! Vi fik den i januar i år, så det er begrænset erfaring endnu. Men vi er rigtig godt tilfreds med den, nem at bruge, ser godt ud (syntes vi) og er naturligvis svanemærket. Vi har ikke fyret 2 rm endnu...

Først og fremmest skal ovnen jo være godkendt i DK og allerbedst Svanemærket eller bedre! Derefter skal du overveje om det skal fungere som primær eller sekundær varmekilde. Er der for at give lidt hygge varme i ny og næ, eller er det for at holde varmen 24/7? Som alternativ til oliefyret i bryggerset? Hvor stor skal den være for at holde varmen, hvad gør I i dag? Mange får tit valgt en for stor brændeovn og det kommer hurtigt til at virke som en sauna og man falder i søvn i sofaen længe før 19-nyhederne... Det er som med kedler i fyrrummet som med brændeovne i stuen, hellere for små end for store.

Alt efter prisleje og størrelse, findes der rigtig mange flotte og gode ovne på markedet i Danmark. Vi er jo en brændeovnsnation! Udover TermaTech kan det også være Varde Ovne, Morsø (naturligvis), Hwam, Rais, Aduro m.fl. Priserne svinger alt efter design. Kvaliteten er som regel rigtig god på de danske ovne!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

BjarneHG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 okt 2014 22:48

Hvilken brændeovn skal man vælge?

Indlæg af BjarneHG » 20 okt 2014 15:42

Hej Ugelvig

Tusinde tak for dit uddybende svar.
Nu har jeg lidt at gå videre med :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken brændeovn skal man vælge?

Indlæg af Ugelvig » 20 okt 2014 21:54

Ingen årsag! Derfor vi er her :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvilken brændeovn skal man vælge?

Indlæg af HR LUCCA » 20 okt 2014 22:06

BjarneHG skrev:Hej hej,

Kan nogen hjælpe mig med lidt klarhed om hvad man skal kigge efter i en brændeovn. Jeg synes godt nok at der findes en del forskellige, og til meget forskellige priser.
Jeg har luret lidt på sådan en termatech tt20 brændeovn med en virkningsgrad på nogen og 83 %
http://danskpejsecenter.dk/produkter/19-braendeovne/

Men at den har en høj virkningsgrad er vel ikke det eneste man skal kigge efter? eller hvad :/
Måske kan du få noget ud af denne artikel http://politiken.dk/forbrugogliv/taenkt ... aendeovne/ :)


Besvar