Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
topzycho

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af topzycho » 25 okt 2013 22:00

Jeg overvejer stærkt at udskifte vores nuværende brændeovn med en som har indbygget vandtank.Da vi med vores nuværende har det for varmt i stuen.

Tanken er ikke at den skal køre et komplet varmeanlæg. Blot 1 enkelt radiator i modsatte ende af huset.

Min tanke er at lave systemet i stil med kølesystemet fra en bil. Altså at en termostat åbner ved fx 50 grader og så derfra bare køre igennem radiatoren som ingen termostat skal have.

Der skal selvfølgelig pumpe og åben expansion på anlæget.

Er det en forkert tilgang jeg har til det? Bør der være en akkutank?


nemocharley

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af nemocharley » 26 okt 2013 08:15

hmm - er det ikke svært at styre hvis der ikke er en akkutank?

http://www.bioovn.dk/ - han ved en del om det. Også hvis det er uden vand, men bare varmeflyt.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 809
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 315 gange
Modtaget likes: 42 gange

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af Bri_Jac » 27 okt 2013 12:11

Du skal huske at få lavet noget med en sikkerhedsventil hvis trykket stiger for meget. hvis systemet begynder at koge og trykket stiger voldsomt og du ikke kan komme af med trykket, vil der på et tidspunkt springe et rør, og er du uheldig kommer der flyvende metalrester...

topzycho

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af topzycho » 27 okt 2013 13:20

Bri_Jac skrev:Du skal huske at få lavet noget med en sikkerhedsventil hvis trykket stiger for meget. hvis systemet begynder at koge og trykket stiger voldsomt og du ikke kan komme af med trykket, vil der på et tidspunkt springe et rør, og er du uheldig kommer der flyvende metalrester...

Planen er umiddelbart at have en åben ekspansion over brændeovnen på loftet. Og så eller´s have noget kølervæske i anlæget så chancen for frost sprængning skulle kunne undgås.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af lille_smed » 27 okt 2013 13:46

det er svært at svare på .. om det vil gå ,.. da vi ikke har fået oplyst noget om hvor stor den varme kilde er .. men jeg vil da koble den på centralvarmen i huset i stedet for.. ellers kan du jo lige så godt beholde den du har og købe noget til varme flytning


topzycho

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af topzycho » 27 okt 2013 13:49

lille_smed skrev:det er svært at svare på .. om det vil gå ,.. da vi ikke har fået oplyst noget om hvor stor den varme kilde er .. men jeg vil da koble den på centralvarmen i huset i stedet for.. ellers kan du jo lige så godt beholde den du har og købe noget til varme flytning
Vi har fjernvarme. Derfor er det ikke en mulighed, så vidt jeg ved?

nemocharley

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af nemocharley » 27 okt 2013 14:06

oppe ved os må du ikke supplere med vandbåren varme når du er på fjernvarmen. Men som der nævnes, måske noget varmeflyt istedet. Og nogle fedtsten eller noget masseovns lignende - så der holdes på varmen længere.

topzycho

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af topzycho » 27 okt 2013 14:11

nemocharley skrev:oppe ved os må du ikke supplere med vandbåren varme når du er på centralvarmen. Men som der nævnes, måske noget varmeflyt istedet. Og nogle fedtsten eller noget masseovns lignende - så der holdes på varmen længere.

Har bare lade mig fortælle at varmeflytning over luft er uhyre ueffektivt.

nemocharley

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af nemocharley » 27 okt 2013 14:20

det gælder om at holde på varmen, men hvis du nu ikke må lave vandbåren for fjernvarmen, så går den vel ikke? Ved heller ikke om man må lave et separat system ved siden af?

topzycho

simpelt varmeanlæg til brændeovn med gris?

Indlæg af topzycho » 27 okt 2013 14:24

nemocharley skrev:det gælder om at holde på varmen, men hvis du nu ikke må lave vandbåren for fjernvarmen, så går den vel ikke? Ved heller ikke om man må lave et separat system ved siden af?

Kan ikke se problemet hvis det bliver lavet som et lille selvstændigt anlæg. Men det er da muligt det ikke er lovligt.


Besvar