Skat på brænde

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Bugge
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 43
Tilmeldt: 01 okt 2012 16:53
Mit fyr: Orlan 25kw super
Areal: 200
Brændsel: Gran
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Skat på brænde

Indlæg af Bugge »

Jeg har hørt rygter om en beskatning pr skorsten på 7000,-

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Skat på brænde

Indlæg af MartinLau »

Det lyder meget voldsomt.

For pillefyr er der tidligere nævnt 2400 p/å og for olie/gas 1500 p/å.
Så 7000 virker godt nok meget i overkanten.

Det betyder jo, at jeg skal hæve lejen på huset jeg lejer ud med 500 kr. per måned. Det er ca. 16% stigning i husleje.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Skat på brænde

Indlæg af lamborg »

I grunden lidt sjovt læsningen denne tråd.
Det er ligesom om at der menes at staten er en grisk pengepuger som kun har til formål at udfører en omvendt Robin Hood og sjæle fra de fattige for egen berigelse. Men staten er sgu da os alle sammen og det danske samfund koster penge at drive.
Alternativ energi er oppe i tiden og der er indført tiltag for at sætte det i gang. Fint men det gør at samfundet mister indtægter til bugettet som jo skal hænge sammen på nøjagtigt samme måde som ens eget budget . De penge skal jo ind. Eller skal skal samfundet spare på andet for at berige nogle . Skal vi selv til at betale for at børn kan få en udannelse.? Skal vi selv betale for at komme på sygehuset.? Skal vi sløjfe folkepension og skide på dem som har slidt og slæbt? Sådan gør de jo i andre lande men er det lykken og tryghed ? .
Og er man utilfreds med afgift på brænde/piller og andet alternativt ja så kan man jo bare skifte til anden opvarming hvor der ikke er afgift på. Nåh nej det kan man ikke for der er afgift på alt andet. Kunne man så ikke godt sige at når alle andre betaler til fællesskabet ja så er det vel ikke rimeligt at nogen skal slippe .
Om man er rød eller blå som er de markater vores stupide presse ønsker hænge på vores politiske tilhørsforhold så bygger det danske samfund på solidaritet og fællesskab.
Vend den dog om og vær stolt af DU kan bidrage til at dette samfund er trygt og godt at leve i.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Skat på brænde

Indlæg af triumph »

Bugge » 04 Oct 2012, 09:20 skrev:Jeg har hørt rygter om en beskatning pr skorsten på 7000,-
Hvor kommer sådanne rygter fra ?. Det er mere end jeg tror på.....,
Så kan det jo nærmest ikke betale sig og fyre med piller mere.
Oprindeligt var forslaget noget med 160 kr/tons træ, som jo så giver ca 1200-1300 kr i afgift/pr år (ved 8 tons)

Det lyder lidt som en historige tyttebær maja ville komme med... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Bugge
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 43
Tilmeldt: 01 okt 2012 16:53
Mit fyr: Orlan 25kw super
Areal: 200
Brændsel: Gran
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Skat på brænde

Indlæg af Bugge »

triumph » 04 Oct 2012, 10:40 skrev: Hvor kommer sådanne rygter fra ?. Det er mere end jeg tror på.....,
Så kan det jo nærmest ikke betale sig og fyre med piller mere.
Oprindeligt var forslaget noget med 160 kr/tons træ, som jo så giver ca 1200-1300 kr i afgift/pr år (ved 8 tons)

Det lyder lidt som en historige tyttebær maja ville komme med... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Det er en som købe flis til et fjernvarme værk, som har fulgt med i lov behandling, han skal jo købe noget mere flis vis loven kommer igemmen

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Skat på brænde

Indlæg af Flemmingth »

lamborg » 04 Oct 2012, 10:17 skrev:I grunden lidt sjovt læsningen denne tråd.
Det er ligesom om at der menes at staten er en grisk pengepuger som kun har til formål at udfører en omvendt Robin Hood og sjæle fra de fattige for egen berigelse. Men staten er sgu da os alle sammen og det danske samfund koster penge at drive.
Alternativ energi er oppe i tiden og der er indført tiltag for at sætte det i gang. Fint men det gør at samfundet mister indtægter til bugettet som jo skal hænge sammen på nøjagtigt samme måde som ens eget budget . De penge skal jo ind. Eller skal skal samfundet spare på andet for at berige nogle . Skal vi selv til at betale for at børn kan få en udannelse.? Skal vi selv betale for at komme på sygehuset.? Skal vi sløjfe folkepension og skide på dem som har slidt og slæbt? Sådan gør de jo i andre lande men er det lykken og tryghed ? .
Og er man utilfreds med afgift på brænde/piller og andet alternativt ja så kan man jo bare skifte til anden opvarming hvor der ikke er afgift på. Nåh nej det kan man ikke for der er afgift på alt andet. Kunne man så ikke godt sige at når alle andre betaler til fællesskabet ja så er det vel ikke rimeligt at nogen skal slippe .
Om man er rød eller blå som er de markater vores stupide presse ønsker hænge på vores politiske tilhørsforhold så bygger det danske samfund på solidaritet og fællesskab.
Vend den dog om og vær stolt af DU kan bidrage til at dette samfund er trygt og godt at leve i.
Du får lige et dyt på "synes godt om" knappen.
At vi så ikke lige har de smarteste samfundsforvaltere (politikere) - hvad enten de er blå, røde eller gul/grønne - kan vi takke os selv for. Vi har jo selv valgt dem.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
jopa

Skat på brænde

Indlæg af jopa »

Pengene skal ind for at samfundet kører, men man kan så spørge om det rimelige i at det føles som om det ikke altid er de bredeste skuldre der evigt og altid skal holde for Drogar-Smoke(LBG).gif
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Skat på brænde

Indlæg af majland »

lamborg » 04 Oct 2012, 10:17 skrev: Det er ligesom om at der menes at staten er en grisk pengepuger som kun har til formål at udfører en omvendt Robin Hood og sjæle fra de fattige for egen berigelse. Men staten er sgu da os alle sammen og det danske samfund koster penge at drive.
Der er rigtig træls er at det er fandens svært at foretage økonomiske dispositioner der rækker bare få år ud i fremtiden fordi politikkerne har så travlt med at lave alting om.

Som f.eks dem der de sidste par år har været tilskyndet til at droppe oliefyret og i stedet investere i jordvarme eller anlæg der kan brænde biomasse. Etableringsomkostninger er væsentligt større på jordvarmen, men til gengæld er der mere arbejde i at fyre med biomasse. Dem der har stået over for det valg har jo ikke typisk haft et nyere hus der kan nøjes med en gennemsnitsafgift. Typisk er det jo et gammel hus med højest middelmådig isolering og heller ikke nemt at energirenovere (og heller ikker sikkert at ejerne har råd). Så de kan jo nok se frem til en forsyningssikkerhedsafgift væsenligt over gennemsnittet.

Hvad vi skal af med i afgift for at være selvforsynende med varme i vores hus fra 1928 er der ingen der ved endnu. Kan frygte at vi skal betale efter hvad huse af den årgang typisk koster i opvarmning uanset at et er energiforbedret så godt som muligt. Hvis det forslag der er sevet kommer til at stå ved magt kommer vi af med mindst 6% oveni vores varmeudgift næste år og formentligt det dobbelte (gammelt hus). Og det stiger bare frem mod 2020 hvor der skal hentes næsten 3 milliarder på forsyningssikkerhedsafgiften.

Det er heller ikke mange år siden at vi bruge en "formue" på at få renoveret en skorsten og satte en brændeovn op. Den er et godt supplement til stokeren, men det er ikke mange m3 brænde der komme igennem om året. Kommer de en afgift per skorsten så ryger den nok ud på trods af herlighedsværdien ved en kold vinterdag at kunne kigge på flammerne og mærke strålingsvarmen fra den.
Vend den dog om og vær stolt af DU kan bidrage til at dette samfund er trygt og godt at leve i.
Jeg vil bare gerne kende udgifter/afgifter på forhånd _inden_ jeg investerer min hårdt beskattede indkomst.

Det kan give god mening med afgifter der kan få folk til at spare på energien, men har man ikke nogen alternativer at vælge imellem vil en afgift jo bare være en straf. Boede vi i f.eks Odense eller Esbjerg ville jeg kunne opvarme boligen billigere med fjernvarme end på træpiller. Men den mulighed har jeg ikke. Vi kan vælge mellem el eller biomasse (fordi oliefyr vil de jo også have helt forbudt) og jeg ved heller ikke om jeg vil kunne få dispensation til at grave slanger ned i jorden indenfor beskyttelseslinjen fra fredningen. Så er der kun biomassen tilbage - uanset pris/afgifter
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Skat på brænde

Indlæg af lamborg »

jeg kan godt følge dig i at det ville være rart at kende sine fremtidige udgifter når man laver en invistering. Men kan du det i noget som helst. Intet er jo stationær i dnne omskiftelige verden.
Og jeg tror altså du ser lidt spøgelser. Den der med 7000 kr pr skorsten køber jeg ikke det er vist en mega and. Vi snakker her om en afgift på brænde . Det er allerede vedtaget at lægge en forsyningsafgift på alle andre brændsler så hvis man lægger afgift pr skorsten så lægger du jo en afgift på afgiften til dem. Så nej... jeg tror altså ikke du behøver at ryste i buskerne .
men lad mig lige ridse op i priser for at få lidt perspektiv på.
jeg brugte ca 47000 om året til el på jordvarme og max 18 gr kold i huset.
Pille fyr ind. Bruger 12 megakilo = ca 24000
Besparelse 23000.
Så skal jeg af med knap 2400 i afgift for træpiller så går det nu nok.
Og mener du så at der yderligt skal klægges en afgift på 7000 på fordi et pillefyr bruger skorsten . ??? Nej det virker ikke logsik selv fra en politiker vinkel :-)
Men det må være svært at lægge en afgift på brænde. For hvad er det ? Kun træ ? eller aviser ? eller mælkekartoner ? og hvad med paller eller dem som har egen skov ? skal de betale afgift for at ejer en motrosav ? osv Pjy den bliver svær. Når jeg kører på fyldpladsen så er det efter princippet at alt kan brænde bare temp er høj nok :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Skat på brænde

Indlæg af majland »

lamborg » 04 Oct 2012, 16:00 skrev:jeg kan godt følge dig i at det Så skal jeg af med knap 2400 i afgift for træpiller så går det nu nok.
Hvis det ender på 2400,- er for mig er det så bare lige en straf på 25% oven i brændselsprisen for at bo på landet. Dertil udgiften til service/drift og ikke mindst afskrivning på anlægget.

Du er selv et godt eksempel på at jordvarme kun duer til top isolerede huse der kan nøjes med lav fremløbstemperatur. Så mange har ikke nogle alternativer til bare at betale afgiften som den kommer.

Nu har vi ingen planer om at flytte, men et moderne energirigtigt hus efter 2020 kravene med jordvarme, solceller og solvarme ville da ikke være så ringe... Der kan sikkert også laves et samfundsregnskab der viser at størstedelen af den gamle boligmasse (på landet) bør rives ned og vi istedet skal bygge nyt . Og helst større flerfamilieenheder for at minimere varmetabene til omgivelserne ....

Da jeg i foråret bestilte mit solcelleanlæg var det før snakken om at nettomålerordningen skulle ændres. Det forventer jeg også kun kan betyde en øget udgift for os og dermed en længere tilbagebetalingstid.

29kW Stoker
5kW Brændeovn
5.4kWp Solceller (ca 5000kWh/år)
10m2 Solvarme (ca 3000kWh/år)

og et hus der bruger ca 5500kWh el og 20-25000kWh varme årligt
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Besvar