Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nyt indmad til morsø 2140

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af svæver » 12 apr 2012 16:26

Bambi » 11 Apr 2012, 22:22 skrev:jeg har set dette blad op til 10 gange...den ovn i bladet er ikke identisk med min....min er 10 år, og har en anden " bagvæg".

Prøv lige at tage et billed af ovnen, og et billed af røgvenderpladen samt " bagvæg" der er skiftet.

/jørgen

Er det helt galt kan vi tage den over tlf. jeg har nok samlet nogle tusinde af de ovne.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB


Bambi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 09 apr 2012 20:30

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af Bambi » 24 apr 2012 16:01

jow jow ..det er ne Morsø 2140..den laves da stadig.
Men jeg havde somsagt besg af skorstensfejeren, og han kunne sige, at vi havde monteret de nye dele korrekt.Så vi er ikke kommet meget videre i vores forsøg på, at finde ud af hvorfor den varme så dårligt, lige pludselig. Bare fordi den får nye reservedele.

Bambi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 09 apr 2012 20:30

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af Bambi » 24 apr 2012 16:40

har fundet billeder af de udskiftede dele...men kan ikke finde ud af, hvordan jeg sætter dem her i forummet...har du en e-mail adresse?

Bambi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 09 apr 2012 20:30

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af Bambi » 25 apr 2012 21:53

hej svæver.
her er billederne af den nye indmad
Vedhæftede filer
2140 morsø.jpg
2140
røgledeplade.jpg
røgledepladen
røgledeplade.jpg (89.36 KiB) Vist 6394 gange
morsø bagplade.jpg
bagpladen
morsø bagplade.jpg (114.55 KiB) Vist 6394 gange

karlerik8127
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 okt 2012 18:41

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af karlerik8127 » 13 okt 2012 15:53

Hej
Bedre sent svar end aldrig ??
Jeg har læst om dine problemer med Morsø 2140 og måske har du løst dem i mellemtiden.
Dog blev jeg ved at læse bloggen selv mindet om at få bestilt de rigtige dele til min ovn.
I dette tilfælde den model med ekstra luftindtag bagtil og reguleringsstang under askehylden.
Til hjælp for andre har jeg dokumenteret forløbet med fotos under personlige billeder i galleriet med
overskrift "Morsø 2140 brændeovn får ny indmad"


texasflood_dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 dec 2012 15:50

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af texasflood_dk » 30 dec 2012 16:47

Hej karlerik8137.
Super at du lavede denne post.
Synes egentlig selv at "Bambi" godt kunne have skrevet løsningen på problemet så andre kunne læse det som en slags tak for deres bidrag...

Har siddet og kigget på dine morsø 2140 billeder.
Jeg har netop pakket min Morsø 2140 om med ny snor, da den begyndte at ose ind i stuen når lågerne var let åbne.
Jeg rendte dog ind i lidt problemer da jeg skulle samle ovnen.
Jeg kunne ikke få plads til pladen i toppen - se pladen i dit galleri på billede 16.

Efter at have skruet bagpladen på så kunne jeg godt se at det var lidt svært at på plads til pladen i toppen som jo skulle ind mellem toppen af bagpladen og selve ovnens topplade. Som jeg ser det skyldes det al den nye ekstra snor der var lagt i pakningsrillerne som derved krævede mere plads.
For at få den samlet blev jeg nødt til at løsne ovnens topplade for dermed at kunne få plads til at lirke pladen på plads.
Men da vi så satte ovnen i drift blev der ved at komme røg ud i stuen når vi åbnede lågerne.
Jeg troede så at det kunne skyldes falsk luft fra den topplade på ovnen som jeg jo havde løsnet.

Jeg har imidlertidigt idag fundet ud af at vores røgledeplade har slået sig opad og har dermed blokeret det meste af røgen fra at komme ud.
Jeg kan ikke få en ny røgledeplade før efter nytår, så jeg tog idag en vinkelsliber og skar lidt af kanten så røgen bedre kan passere.
Dog kun en nødløsning indtil den bliver udskiftet. Du kan se billede af det i mit galleri.

Men jeg er stadig lidt nysgerrig på om du også havde samme problemer med at få plads til den inderste topplade som jeg selv.

vh
Carsten

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af bobzinen » 30 dec 2012 20:10

texasflood_dk skrev:Hej karlerik8137.
Super at du lavede denne post.
Synes egentlig selv at "Bambi" godt kunne have skrevet løsningen på problemet så andre kunne læse det som en slags tak for deres bidrag...

Har siddet og kigget på dine morsø 2140 billeder.
Jeg har netop pakket min Morsø 2140 om med ny snor, da den begyndte at ose ind i stuen når lågerne var let åbne.
Jeg rendte dog ind i lidt problemer da jeg skulle samle ovnen.
Jeg kunne ikke få plads til pladen i toppen - se pladen i dit galleri på billede 16.

Efter at have skruet bagpladen på så kunne jeg godt se at det var lidt svært at på plads til pladen i toppen som jo skulle ind mellem toppen af bagpladen og selve ovnens topplade. Som jeg ser det skyldes det al den nye ekstra snor der var lagt i pakningsrillerne som derved krævede mere plads.
For at få den samlet blev jeg nødt til at løsne ovnens topplade for dermed at kunne få plads til at lirke pladen på plads.
Men da vi så satte ovnen i drift blev der ved at komme røg ud i stuen når vi åbnede lågerne.
Jeg troede så at det kunne skyldes falsk luft fra den topplade på ovnen som jeg jo havde løsnet.

Jeg har imidlertidigt idag fundet ud af at vores røgledeplade har slået sig opad og har dermed blokeret det meste af røgen fra at komme ud.
Jeg kan ikke få en ny røgledeplade før efter nytår, så jeg tog idag en vinkelsliber og skar lidt af kanten så røgen bedre kan passere.
Dog kun en nødløsning indtil den bliver udskiftet. Du kan se billede af det i mit galleri.

Men jeg er stadig lidt nysgerrig på om du også havde samme problemer med at få plads til den inderste topplade som jeg selv.

vh
Carsten
Hej Carsten
Jeg har også en Morsø 2140 (den gamle model)
Har i efteråret udskiftet røgleder, topplade samt bagplade.
Kan huske at topladen var ret så bøvlet og få på plads.
Fandt dog ud af og kippe pladen så den kom rigtigt op og ligge
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

texasflood_dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 dec 2012 15:50

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af texasflood_dk » 31 dec 2012 02:10

Hej Bobzinen.
Pladen jeg ikke kunne få plads til er den med de to luftkanaler.
Den sidder skruet fast til selve ovnens topplade med 4 stk 6 mm bolte.
Den du mener er vist røgledepladen som ligger oven på de to ildfaste sten.
Det er rigtigt den skal ind på skrå for at komme rigtigt ind..

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af bobzinen » 31 dec 2012 14:58

texasflood_dk skrev:Hej Bobzinen.
Pladen jeg ikke kunne få plads til er den med de to luftkanaler.
Den sidder skruet fast til selve ovnens topplade med 4 stk 6 mm bolte.
Den du mener er vist røgledepladen som ligger oven på de to ildfaste sten.
Det er rigtigt den skal ind på skrå for at komme rigtigt ind..
Helt korrekt men havde nu også lidt problemer med den med de to luftkanaler var lidt ligesom om den var for lang
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

texasflood_dk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 dec 2012 15:50

nyt indmad til morsø 2140

Indlæg af texasflood_dk » 02 jan 2013 11:44

bobzinen skrev:
Helt korrekt men havde nu også lidt problemer med den med de to luftkanaler var lidt ligesom om den var for lang
Løsnede du så også toppladen (altså den som udgør toppen af ovnen) for at få plads til pladen med de to luftkanaler.?


Besvar