Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Brændeovn

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Ny Brændeovn

Indlæg af Albert » 16 mar 2012 08:31

Jeg skal have en ny brændeovn til mit sommerhus,og den skal kunne opvarme 130 m2.og have aftræk i top.
Huset bruges kun fra ca. April til ca.slut Oktober.

Er der nogen forslaw. at_the_beach.gif


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Ny Brændeovn

Indlæg af Bjarne B. » 16 mar 2012 08:40

Du skal være opmærksom på, at den "trækker vejret" hen foran glasset, så holder det sig selv rent.

calle

Ny Brændeovn

Indlæg af calle » 16 mar 2012 09:06

Hej Albert

Jeg er Scan-fan. Vi har både brændeovn i stuen og udestuen. Den i stuen blev udskiftet i efteråret, da den var ca. 15 år gammel og skulle renoveres med rist, tætningslister og nyt skamol. Iøvrigt fejlede den intet. Den var dog for stor. Både fysisk og effektmæssigt. Den nye fylder ca. det halve, og den er nemmere at styre. Der render heller ikke nær så meget brænde igennem den. Jeg gik lidt på kompromis, for jeg ville egentlig godt have haft den lille Scan-andersen, som jeg har i udestuen. Den farvandler ikke rummet til en sauna. Dog er jeg vild med designet i deres 58-serie, der er en flex-designovn (hold da op et flot ord jeg opfandt der). Det er en mellemkraftig ovn, og den var på supertilbud, fordi Ida Auken havde lavet en prøveoptænding i den i DR1-Aftenshowet icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Ny Brændeovn

Indlæg af Havmand » 16 mar 2012 09:30

Contura... Det er sku nogle lækre ovne...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ny Brændeovn

Indlæg af Jobak » 16 mar 2012 16:12

Albert » 16 Mar 2012, 08:31 skrev:Jeg skal have en ny brændeovn til mit sommerhus,og den skal kunne opvarme 130 m2.og have aftræk i top.
Huset bruges kun fra ca. April til ca.slut Oktober.

Er der nogen forslaw. at_the_beach.gif
Ja køb en pilleovn, der kan tænde når du sender en SMS til den. Så er der lunt når I kommer frem
Så er du også fri for alt det "brændebøvl". Og pillerne har du måske allerede på lager?
Hvis ikke, har vi været meget tilfreds med en brændeovn fra dem her: http://www.heta.dk/

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


calle

Ny Brændeovn

Indlæg af calle » 16 mar 2012 17:35

Jobak » 16 Mar 2012, 16:12 skrev: Ja køb en pilleovn, der kan tænde når du sender en SMS til den. Så er der lunt når I kommer frem
Så er du også fri for alt det "brændebøvl". Og pillerne har du måske allerede på lager?
Hvis ikke, har vi været meget tilfreds med en brændeovn fra dem her: http://www.heta.dk/
Den med sms er faktisk en rigtig god ide, hvis man skal være i huset i vinterhalvåret. Om vinteren kan huset være rigtig lang tid om at varme op. Med elvarme og kakkelovn ihvertfald - taler af erfaring. Læste godt hvornår i benyttede sommerhuset, og at du ville have en rigtig brændeovn, og det forstår jeg. Det er altså noget hyggeligere, når man kan se bålet og høre det knitre. Husk et "nakkeskind" til at ligge foran ovnen icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Ny Brændeovn

Indlæg af Albert » 22 mar 2012 09:05

Takker for forslagene.

Løsningen med en pilleovn er jo fristende,men der er jo lige det med blæseren,og den ville fruen ikke høre på,og når huset ikke bruges i vinterhalvåret,er det nok også lidt overkill.
Der er jo mange gøremål når man ankommer til Wekend,ferie og andre ledige stunder,med græsslåning,lugning og andre småting,så det første der gøres ved ankomst,er at få tandt brændeovnen,så passer det når du er færdig ude er der lunt inde.

Contura er nogle fine ovne,men når man kigger på en exploderet tegning af ovnen,er der godt nok mange enkeltdele i sådan en fætter.
Ovnen kræver iflg.monteringsvejledning luftindtag udefra,dvs. enten gennem gulv eller væg,da den skal bruge ca. 25 m3 luft i timen til forbrænding,så den blev valgt fra,da jeg ikke har mulighed for luft udefra,hverken gennem væg eller gulv.

Så summa sumarum faldt valget på en Scan 57,så den bliver monteret i Påsken.
Ovnen har lav partikkeludledning,og effektiv forbrænding,og er let at betjene,altsammen noget der tæller med ved valget.
Da vi gik og kiggede i pejsecentret og fik øje på den, sagde vi næsten i munden på hinanden,den skal vi have,så sådan blev det.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Ny Brændeovn

Indlæg af Havmand » 22 mar 2012 09:15

Contura skal ikke ha luftindtag, men er forberedt på det - men så forsvinder ideen med at brændeovnen skifter luften i huset...
- hvilket jo erholdt for indeklimaet - og specielt i et sommerhus om vinteren.

Mine forældre har en Contura i deres nye (2006) hus og der er ingen problemer - dog skal emhætten ikke køre når man tænder op, da den så ikke får luft nok :lol:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Ny Brændeovn

Indlæg af Havmand » 22 mar 2012 09:17

Men scan 57 har du jo ikke behov for fjernsyn - det ser sku godt ud...

Jeg håber i bliver glade for den...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

calle

Ny Brændeovn

Indlæg af calle » 22 mar 2012 18:14

Hej Albert. Waou - den er super lækker. Fik du et godt tilbud, eller har du vundet i lotto icon_cheesygrin.gif

VH
Calle


Besvar