Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder der er forvirret

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
caoc9
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 feb 2019 18:12

Nybegynder der er forvirret

Indlæg af caoc9 » 10 feb 2019 18:22

Hej Forum

Jeg har et sommerhus med en gammel brændeovn, den virker men bruger meget træ og varme rigtig meget lige frem, men ikke så meget ud til siderne. Min far har givet mig sin gamle Jøtul F370 fra 2008. Den er i rigtig fin stand og nu vil jeg self. gerne skrotte min gamle og montere Jøtulen. Nu er jeg så kommet i tvivl om jeg overhovedet kan det??

Jøtulen komme med en prøvningsattest, som jeg hr læst at man skal have. Ovnens partikelemission er 4,4g/kg, men nu kan jeg forstå, at der kom nye krav i 2017 der hedder max 4g/kg. Betyder det at min fars ovn ikke vil kunne godkendes? Kravene i 2015 var 5g/kg. Det virker sindsygt at en investering på 20.000,- med et pindestrøg kan være værdiløs!??

Håber jeg tager fejl...

MVH

Per


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af Lintz » 10 feb 2019 18:26

caoc9 skrev:
10 feb 2019 18:22
Hej Forum

Jeg har et sommerhus med en gammel brændeovn, den virker men bruger meget træ og varme rigtig meget lige frem, men ikke så meget ud til siderne. Min far har givet mig sin gamle Jøtul F370 fra 2008. Den er i rigtig fin stand og nu vil jeg self. gerne skrotte min gamle og montere Jøtulen. Nu er jeg så kommet i tvivl om jeg overhovedet kan det??

Jøtulen komme med en prøvningsattest, som jeg hr læst at man skal have. Ovnens partikelemission er 4,4g/kg, men nu kan jeg forstå, at der kom nye krav i 2017 der hedder max 4g/kg. Betyder det at min fars ovn ikke vil kunne godkendes? Kravene i 2015 var 5g/kg. Det virker sindsygt at en investering på 20.000,- med et pindestrøg kan være værdiløs!??

Håber jeg tager fejl...

MVH

Per
Husk at der er skrotningspræmie for brændeovne fra før 2009 - Så hvis din fars Jøtul ikke kan genopstilles er der da i det mindste 2 x 2000 til hjælp til en ny.

EDIT: Årstallet er 1994....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af calle » 10 feb 2019 18:31

Men det tror jeg ikke du gør. Ovnen er jo heller ikke værdiløs, hvis den får lov at stå der, hvor den er godkendt.

Venlig hilsen Calle

caoc9
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 feb 2019 18:12

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af caoc9 » 10 feb 2019 19:01

hmm, jeg troede at skrotningspræmien var for ovne fra før 94?

så det er rigtigt at ovnen ikke kan godkendes?? Det er godt nok træls! OK så ikke værdiløs, men dog stavnsbundet! Jeg syntes det er noget juks at der kommer et krav i 2015 og så endu en stramning i 2017.. Hvad er der sket i de to år?!?

Så jeg kan blive ved med at fyre løs i min gamle ovn, der formodentlig forurener 10 gang mere end Jøtul ovnen, men jeg må ikke udskifte dem, det er ulovligt. Det virker lidt fjollet...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af John Skov Jensen » 10 feb 2019 20:34

Ja der røg mange fine brændekedler og ovne da reglerne for udledning og virkningsgrad blev strammet
Og ja det er ærgeligt, for denne stramning gør at mange bibeholder en skod kedel/ovn da nye er meget dyre, og intet godkendt er at finde brugt, da brugte men ganske udemærkede og velfungerende enheder ikke er lovlige at genopsætte.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af Lintz » 10 feb 2019 20:54

caoc9 skrev:
10 feb 2019 19:01
hmm, jeg troede at skrotningspræmien var for ovne fra før 94?
Du har fuldstændig ret. Jeg må havde fået et forkert årstal galt i halsen - Sorry. :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af Centrifugal » 10 apr 2019 08:38

caoc9 skrev:
10 feb 2019 19:01
hmm, jeg troede at skrotningspræmien var for ovne fra før 94?

så det er rigtigt at ovnen ikke kan godkendes?? Det er godt nok træls! OK så ikke værdiløs, men dog stavnsbundet! Jeg syntes det er noget juks at der kommer et krav i 2015 og så endu en stramning i 2017.. Hvad er der sket i de to år?!?

Så jeg kan blive ved med at fyre løs i min gamle ovn, der formodentlig forurener 10 gang mere end Jøtul ovnen, men jeg må ikke udskifte dem, det er ulovligt. Det virker lidt fjollet...
Sådan har det altid været - hvis du kan holde liv i et gammelt pottefyr på en salamanderkeddel, med en virkningsgrad på 35 % er det ok - men flytte det må du ikke. Logikken er jo netop, at den der har investeret i et fyringsanlæg, kan bruge det til det er slidt op - men er det brugt og bliver udskiftet, skal det skrottes, så det ikke lever videre i et andet hus på bekostning af et nyt anlæg, der kan overholde de nuværende krav. Mens jordens øko- og vejrsystemer er under større og større pres på grund af menneskets adfærd, øges kravene til at regulere - man kan kalde det en form for udvikling, som sikrer at der er lidt tilbage til vores børnebørn. Brændeovne har et særligt politisk fokus. Mange så dem hen hvor peberet gror pga partikeludledningen, men ingen tør rigtigt at gøre noget konsekvent, da de er så populære. Derfor strammes skruen langsomt, med nye krav med jævne mellemrum - vel vidende at det ikke løser problemet andet end delvist over tid.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

calle

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af calle » 11 apr 2019 00:31

Centrifugal skrev:
10 apr 2019 08:38
Sådan har det altid været - hvis du kan holde liv i et gammelt pottefyr på en salamanderkeddel, med en virkningsgrad på 35 % er det ok - men flytte det må du ikke. Logikken er jo netop, at den der har investeret i et fyringsanlæg, kan bruge det til det er slidt op - men er det brugt og bliver udskiftet, skal det skrottes, så det ikke lever videre i et andet hus på bekostning af et nyt anlæg, der kan overholde de nuværende krav. Mens jordens øko- og vejrsystemer er under større og større pres på grund af menneskets adfærd, øges kravene til at regulere - man kan kalde det en form for udvikling, som sikrer at der er lidt tilbage til vores børnebørn. Brændeovne har et særligt politisk fokus. Mange så dem hen hvor peberet gror pga partikeludledningen, men ingen tør rigtigt at gøre noget konsekvent, da de er så populære. Derfor strammes skruen langsomt, med nye krav med jævne mellemrum - vel vidende at det ikke løser problemet andet end delvist over tid.
Ifht. betragtningen omkring pres på øko- og vejrsystemer, så er det helt store spørgsmål vel, om vi på den lange bane kan gøre hverken fra eller til mht. de kommende istider eller mangel på samme icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af Torpet » 11 apr 2019 09:27

Jo calle, vi skal bare sætte en pind ind i hjulet, så jordens aksel kan holde op med at flytte sig 20cm hvert år, som den ellers altid har gjort i millioner af år. Eller vi kan sætte et stort sejl op omkring jorden, så solen ikke kan lyse på jorden mere — nå nej, så kommer istiden igen. Hvem skal vi mon give skylden for jordens ændrede klima sidste gang det var tropevarme i vores verdensdel? Jo, selvfølgelig, det er de mange kinesere der er der nu, som får jorden til at hælde den forkerte vej. Vi skal altså så bare spise mindre kød og bruge cyklen i stedet for bilen, så forstår jorden nok at stoppe det irriterende pjat med at dreje sig. Det skal nok gå :) :)

Char-petersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 sep 2019 09:48

Re: Nybegynder der er forvirret

Indlæg af Char-petersen » 04 sep 2019 09:55

Jeg synes også, de nyere stramninger er virkelig øv. Jeg har også investeret mange penge i en brændeovn, og da jeg skulle flytte, kunne jeg jo heller ikke få den med.. Ved i, hvad grundlaget for stramningerne har været?
Lidt en nybegynder - men følger med herinde for at lære :great:


Besvar