Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstern snegl på comfort 15

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Martinmgm15
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2022 21:07

Ekstern snegl på comfort 15

Indlæg af Martinmgm15 » 21 mar 2023 20:10

Godaften,

Vi har et MGM comfort 15, hvor der er monteret en ekstern snegl til et beskedent magasin. Da vi overtog ejendommen forklarede tidligere ejer, at hun ikke benyttede den, da den var monteret med for stejl en hældning. Jeg er dog ikke sikker på, at det er sandt, så nu vil jeg gerne afprøve setuppet med ekstern snegl. Jeg er dog udfordret med at finde indstillingerne til styring af den eksterne snegl i fyret. Jeg havde også en antagelse om at en af test signalerne måtte gå til ekstern snegl, men jeg kan ikke finde ud af hvilken.

Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde indstillingerne og evt testsignalerne i menuen på fyret, så jeg kan få prøvet af om det virker.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ekstern snegl på comfort 15

Indlæg af Jens » 21 mar 2023 21:03

Uden at have prøvet det, - så mener jeg det er føleren i tanken, den som giver lav alarm, - der kan starte extern auger, og så indstiller du en tid for hvor længe den skal køre.
Denne tid må så ikke være større end der stadig er plads i indbygget silo, - der er jo ingen max føler på siloen, så kun tiden til at styre køretid på extern snegl.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ekstern snegl på comfort 15

Indlæg af mgmone » 22 mar 2023 06:26

Hej
der er menu for extern snegl i service menu, Hvis dit fyr er fra 2013 eller ældre (TCnet 1) trykkes på øverste højre knap, pil ned til næste, øverste højre og pil ned samtidig, pil ned til pillopfyld, der vælges maskin type snegl, køre tid stilles på feks 15 min, nu vil snegl slukke 15 min efter at føler igen kan se piller.
Er dit fyr nyere (TCNET 2) tryk grøn, pil ned til bruger, tryk grøn, pil ned til service lyser, grøn + pil ned på en gang, pil ned til pille opfyld, der vælges maskin type snegl, køre tid stilles, tryk rød.
hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Martinmgm15
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2022 21:07

Re: Ekstern snegl på comfort 15

Indlæg af Martinmgm15 » 22 mar 2023 09:53

Mange tak for hurtige svar!

Jeg fandt indstillingen (TCNET1), som var sat som du beskriver, Karsten. Dog har sneglen, i min tid, aldrig kørt på trods af at den en gang i mellem løber tør. Derfor har jeg idé om at enten føler eller motor er stået af.

Kan man i menu i vedhæftede billede tvinge sneglen igang?

Er der en menu, hvor man kan aflæse signal fra pilleføleren i den indbyggede magasin?
Vedhæftede filer
IMG_20230322_084841284_HDR.jpg

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ekstern snegl på comfort 15

Indlæg af mgmone » 22 mar 2023 10:49

Hej du kan tjekke udgang til ekstern snegl ved at aktiverer refill, mener det er digital indgang 4 for signal fra føler, kikker du på føler nedefra lyser den rød når den kan se piller, og er slukket ved tomt magasin
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Martinmgm15
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2022 21:07

Re: Ekstern snegl på comfort 15

Indlæg af Martinmgm15 » 23 mar 2023 21:40

Tak for hjælpen.
Jeg fandt synderen! Motor var slet ikke koblet til styring og ledningerne lå bare og dinglede.
Nu har jeg dog forsøgt at koble den på og man kan hører at den trækker strøm og forsøger at roterer. Dog lyder det også som om den er blokeret, eller i hvert fald ikke kan komme igang.

Det undersøgte jeg nærmere og fandt ud af at bunden af det eksterne magasin var blevet til en stor træpille. Det har pakket sig tæt om sneglen, og den kan derfor ikke trækkes igang. Jeg har befriet så meget jeg kunne i den åbne skruegang, men det er svært at komme til, og der er forventeligt et stykke vej oppe indvendigt i sneglen, der er stoppet til.
Jeg vil i weekenden forsøge at tvinge sneglen rundt, hvis det er muligt at komme til rotoren.
Vedhæftede filer
IMG_20230323_213002026_HDR.jpg


Besvar