Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tændingsfejl pga. åben renseklap

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Tændingsfejl pga. åben renseklap

Indlæg af lindequist » 03 okt 2022 21:33

Hej

Jeg har fået en tændingsfejl på mit Comfort Lux 15, og da jeg åbnede og kiggede, kunne jeg se, at renseklappen ikke var lukket under brænderrøret, så alle pillerne var røget nedenud. Jeg kørte manuelt klappen på plads via service-menuen (CLN), og tjekkede i "kontrolrummet", og nu kommer mit spørgsmål så. Hvordan skal knasten på akslen sidde, når en rensning er færdig? Da jeg manuelt via service-menuen havde lukket klappen, sad knasten som på billedet her:

PXL_20221003_185720008.jpg

Er det den rigtige position, eller er der noget, der har forrykket sig? Jeg har muligvis kørt den lidt længere, end fyret selv ville have gjort. Hjulet/ringen med knasten føles ikke til at sidde løs på akslen, hvis jeg forsøger at dreje på det med håndkraft. Jeg har fundet denne gamle tråd, som lyder til at være lidt samme problem, men jeg er usikker på, hvordan det ser ud, når alt er som det skal være, og hvordan jeg evt. skal rette det, hvis der er noget galt, såsom hvis knasten sidder forkert på akslen. Kan I hjælpe mig? :-)

Tænding gik fint denne gang, og fyret har kørt fint i en times tid og kører stadig med knasten i samme position som på billedet, men jeg frygter lidt, at det går galt næste gang, der kører en rensning.

Venlig hilsen
Christian


lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Tændingsfejl pga. åben renseklap

Indlæg af lindequist » 04 okt 2022 08:33

Som frygtet gik det galt igen ved næste rensning. På billedet nedenunder, kan det ses, hvordan knasten står efter rensningen, så jeg mistænker lidt, at det måske er kontakten til venstre det er galt med, for så vidt jeg forstår det, så bør motoren stoppe, når knasten rammer kontakten. Hvis ikke det sker, går jeg ud fra, at motoren stopper efter et bestemt tidsrum. Lyder det som en mulig forklaring?

efter-rensning.jpg

Edit: Jeg har lige talt med Karsten, og lige nu mistænker vi entent en defekt kontakt eller at der er sket en utilsigtet ændring i konfigurationen. Jeg undersøger nærmere og skal nok følge op herinde, når problemet er løst.

Venlig hilsen
Christian

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Tændingsfejl pga. åben renseklap

Indlæg af lindequist » 05 okt 2022 17:50

Det viste sig, at aktuatortype i konfigurationen af en ukendt årsag var blevet ændret fra 1 til 0, og det løste problemet at sætte den tilbage til 1. Et par andre indstillinger var også ændrede, bl.a. kedlens ønskede temperatur og renseperioden. Muligvis er noget konfiguration blevet overskrevet ved en fejl, da jeg indstillede ugetimere, men det står hen i det uvisse. Nu virker det i hvert fald som det skal, og rensningen stopper, når knasten rammer kontakten, efter at jeg har sat aktuatortype tilbage til 1.

Vh
Christian


Besvar