Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 20 dec 2018 23:05

Prøv at gå i udgangstest. --> fan
Juster langsom op i værdi til du har 200 rpm.
Brug den værdi som min blæs. Dette er en specifik værdi fra anlæg til anlæg. Ru ikke ru skorsten, stor eller lille..
Sådan set bare modtryk. Selvf på en vindstille dag da der ellers er naturlig træk.


lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 21 dec 2018 08:16

mikkellunde skrev:
20 dec 2018 23:05
Prøv at gå i udgangstest. --> fan
Juster langsom op i værdi til du har 200 rpm.
Brug den værdi som min blæs. Dette er en specifik værdi fra anlæg til anlæg. Ru ikke ru skorsten, stor eller lille..
Sådan set bare modtryk. Selvf på en vindstille dag da der ellers er naturlig træk.
Ok, det ryger på listen over ting, der skal afprøves. Der er langt mellem de vindstille dage for tiden, men mon ikke jeg kan finde et fornuftigt tidspunkt. Jeg kan se på grafen for blæseren, at den aldrig kommer under 540 RPM. Det ser ud til, at der er en begrænsning i styringen, som gør at blæserhastigheden ikke kommer under den hastighed med mine nuværende indstillinger, og det betyder at for lave ydelser følges kurverne for blæserhastighed og ydelse ikke ad, som de ellers gør ved højere ydelser (blæseren kører for hurtigt ved lav ydelse). Af ren og skær interesse, hvor har du denne opskrift fra? :)

Jeg tænker dog i den her sammenhæng, at i og med at airflow reguleres og måles til at være korrekt, så kan vi gå ud fra, at den luftmængde, der suges ind gennem spjældet og ledes ind i brænderrøret er korrekt - det sørger reguleringen for. Dvs., at hvis en ændring af blæser lav rent faktisk har indflydelse på iltprocenten, så betyder det i praksis, at der må komme falsk luft ind i kedlen et eller flere andre steder. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, selvom jeg har gjort, hvad jeg kunne for at lukke alle låger osv. til. Jeg ser i hvert fald to muligheder for falsk luft, som desværre er lidt svære at teste:
  • Askeskuffe/-kasse (på lux-modellen er det sådan en kasse, der monteres på siden af kedlen nede ved gulvet). Selvom den er lukket tæt til og sat godt fast på kedlen, så er der måske stadig plads til en lille smule luft i forbindelse med det dobbeltrør, der går ud i kassen.
  • Ved sneglens udløb til kedlen kan der måske komme luft ind fra magasinet via sneglen. Jeg ved ikke, hvor meget det kan dreje sig om, men selve magasinet er i hvert fald ikke hermetisk lukket, selvom lågen er lukket godt til, så der kan måske komme lidt luft også.
Uanset, om der kommer noget falsk luft ind, så skulle regulering af pillemængden vel i princippet stadig kunne tage hånd om det og ramme den ønskede iltprocent. Det er vel som sådan den opgave, en regulering netop kan sørge for - omend det ikke vil være optimalt, for den korrekte luftmængde skal jo helst ende i brænderrøret og ikke bare snige sig forbi fra andre steder i kedlen og direkte op i røgrørene.

Vh
Christian

mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 21 dec 2018 14:17

Manual s 32
Screenshot_20181221-142327.png

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 21 dec 2018 15:35

mikkellunde skrev:
21 dec 2018 14:17
Manual s 32
Super, tak for det. :great: Jeg må hjem og læse manualen fra ende til anden og se, om jeg kan finde andre nyttige tips. Hvor har du forresten fundet PDF-udgaven henne? Jeg kan ikke opstøve den nogen steder på nettet, og jeg tror, at min forespørgsel på den via mail er røget i glemmebogen.

Vh
Christian

mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 21 dec 2018 15:48

Fik den af karsten
Større fyr men samme styring
p200.pdf.pdf
(1.59 MiB) Downloadet 206 gange


lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 21 dec 2018 21:32

mikkellunde skrev:
21 dec 2018 15:48
Fik den af karsten
Større fyr men samme styringp200.pdf.pdf
Fedt, tak for det. Den ser ud til at være magen til den, jeg fik i papirudgave. :) Jeg forsøger mig lige frem mht. blæseren, når vejr osv. tillader det.

Vh
Christian

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af thermik » 21 dec 2018 21:37

lindequist skrev:
21 dec 2018 21:32
Fedt, tak for det. Den ser ud til at være magen til den, jeg fik i papirudgave. :) Jeg forsøger mig lige frem mht. blæseren, når vejr osv. tillader det.

Vh
Christian
Skal der være vindstille eller hvordan når man indstiller den ?


Besvar