Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 26 nov 2018 20:05

mgmone skrev:
26 nov 2018 15:43
Det grå støv er fra pillerne, hvilken snegl tid kører du med
Ok, tak for opklaringen. :-) Hvis det er det, der hedder "Feed Period (sec)" i web interfacet (tror det hedder "sneglperiode" i menuen på fyret), så står den til 15 (fabriksindstilling). Er det tiden mellem indkøring af nye piller?
Jens skrev:
26 nov 2018 14:56
Min MGM Comfort 15kw har 4 års fødselsdag om 14 dage. Sneglen kan på min også lave denne fjedring, som din video viser. Den gjorde det klart mest i starten, men nu hvor den er slidt til, der gør den kun hvis en pille er lidt i klemme. Tror måske det er lidt en fordel for sneglen, at der på den måde er lidt som giver sig indtil pillen bliver knækket.
Dejligt at høre, jeg ikke er den eneste, der oplever det, for så er det nok meningen. Jeg tænkte også, at det nok var lavet sådan for at undgå en hård blokering af motoren, hvis noget skulle sætte sig i klemme, men det er rart lige at få dobbelttjekket, for det ser lidt spøjst ud. :-)
Jens skrev:
26 nov 2018 14:56
Med hensyn til det grå smuld, så er der præcis det samme på min, - da sneglen står skrå, så formoder jeg det fineste af træpillestøvet som finder vej ud ved snegleakslen.
Jeg har sat en plastikbøtte under sneglen til at opfange det, i løbet af det seneste år har det nok cirka givet en halv kopfuld. Så det behøver du næppe bekymre dig om, - men indrømmet jeg havde lidt de samme tanker, da jeg lige havde fået fyret installeret.
Ja, det lyder også på Karsten til at det bare er støv fra pillerne, så der er i hvert fald ikke grund til yderligere bekymring der. :-)
Jens skrev:
26 nov 2018 14:56
Med hensyn til at finindstille på MAF og øvrige parameter, så er der ingen grund til at holde sig tilbage, så længe du bare har styr på de oprindelige værdier. Alle installationer har forskellige betingelser, og jeg er måske en anelse skeptisk med hensyn til mængden af anvendt teori og impiri.
Jeg tror du har helt ret i, at der kan være et behov for finjustering for hver installation, og jeg kommer sandsynligvis også til at pille lidt ved de indstillinger. Den eneste grund til, at jeg ikke er begyndt at justere på MAF endnu, er fordi jeg rigtig gerne vil danne mig et overblik over, hvordan hele systemet fungerer, et skridt ad gangen, så jeg kan være sikker på, at det ikke bare er symptombehandling. Hvis jeg kan løse de ting, jeg oplever, på en mere korrekt måde, så er jeg lutter øren. Hvis det så viser sig, at det det i sidste ende bare er at eksperimentere sig lidt frem, så holder jeg mig ikke tilbage - man kan heldigvis altid bare gå tilbage til fabriksindstillingerne. :-)

Venlig hilsen
Christian


HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af HFR » 18 dec 2018 17:24

Fik du styr på iltprocenten?

mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 18 dec 2018 23:46

20181218_233532.png
Hej
Jeg havde samme problem sammen med der ikke kom varme nok fra en comfort 15 kw efter 3 ugers drift og koldt vejr. Høj ilt=for lidt piller.
1. stop kedel vent på rens er færdig, rengør askeskuffe, luk alle luger & calibrer iltsonde, da gløder ødelægger calibrering.
2. Vej af. Min eksterne snegl knækkede piller en gang som gav 181 g istedet for 215g. Nedsæt start pillemængde med samme % som du ændrer på g/min hvis start er fin. Ellers ændrer du her også.
3 nedre brændværdi sat ned fra 4.9 fra posen til 4.5.
Herfter svinger min ilt % ikk meget.
Jeg går ud fra du har justeret min blæs efter skorsten som står i manualen.
Få den evt på nettet det er et rigtigt godt værktøj til af finde ud af hvad som er galt. Send evt din ip og port nr i en pb så skal jeg se på den ved lejlighed.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af thermik » 19 dec 2018 16:14

mikkellunde skrev:
18 dec 2018 23:46
20181218_233532.pngHej
Jeg havde samme problem sammen med der ikke kom varme nok fra en comfort 15 kw efter 3 ugers drift og koldt vejr. Høj ilt=for lidt piller.
1. stop kedel vent på rens er færdig, rengør askeskuffe, luk alle luger & calibrer iltsonde, da gløder ødelægger calibrering.
2. Vej af. Min eksterne snegl knækkede piller en gang som gav 181 g istedet for 215g. Nedsæt start pillemængde med samme % som du ændrer på g/min hvis start er fin. Ellers ændrer du her også.
3 nedre brændværdi sat ned fra 4.9 fra posen til 4.5.
Herfter svinger min ilt % ikk meget.
Jeg går ud fra du har justeret min blæs efter skorsten som står i manualen.
Få den evt på nettet det er et rigtigt godt værktøj til af finde ud af hvad som er galt. Send evt din ip og port nr i en pb så skal jeg se på den ved lejlighed.
Når du vejer af er det 1 min du kører med sneglen ?

mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 19 dec 2018 17:00

Jeg kørte 6. Jo flere minutter større præcision.
Hvis du renser askeskuf helt og brænderrør kører du bare til det er fuld og slutter på sidste hele minut inden den løber over. Du kan nemt se det med øverste luge af.
Så udgangstes og rens hælde fra askeskuf til pose og veje på en bagevægt.


lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 20 dec 2018 21:48

Hej

Her kommer lige en opfølgning, for det er vist ved at være på tide. :) Jeg har siden sidst forsøgt at skyde mig ind på en løsning, men på trods af mine forsøg er resultatet stadig ikke helt så godt som jeg havde håbet på. Her kommer en opsummering af det, jeg har rodet med siden sidst.

Jeg prøvede at gøre følgende for at afprøve den “rigtige” metode:
  • Rensede brænderrør og lufthullerne (det trængte dog ikke), tømte kedel og skuffe for aske, kontrollerede at alle låger osv. var helt lukkede og kalibrerede lambdasonden.
  • Jeg afvejede piller og indstillede fyret: Jeg fik 285 g/min (gennemsnit målt over 3 minutter), hvor fabriksindstillingen var 265 g/min.
  • Jeg fandt den effektive brændværdi for pillerne angivet af producenten og indstillede fyret: 4.250 kcal/kg, der omregnet er 4,9 kWh/kg (hvilket også er fyrets fabriksindstilling).
Mine forbrændingsindstillinger stod desuden som følger (lav / høj):
  • Blæser: 30 / 175 (fabriksindstilling)
  • Pri. airflow: 175 / 261 (fabriksindstilling)
  • Ilt: 14 / 9,5 (fabriksindstilling)
Efter jeg justerede fyret med ovenstående, som jo efter min bedste overbevisning burde være så tæt på de korrekte værdier som muligt (afvejning foretaget, kvalitets-træpiller opbevaret indendørs), så blev iltprocenten i praksis endnu mere for høj, end når jeg kørte med de gamle lavere værdier (som var 265 g/min og 4,2 kWh/kg), og her ville jeg ellers tro, at jeg ramte godt inden for de +-30% som reguleringen skulle tage sig af. Det giver dog god mening, at iltprocenten rammer endnu mere skævt med disse indstillinger, for en øgning i g/min og nedre brændværdi vil jo begge give anledning til, at sneglen skal køre i kortere tid, og dermed vil forbrændingen blive mere mager. Det burde jo blive reguleret på baggrund af den målte iltprocent, men tilsyneladende sker det ikke. Eller også er reguleringen bare meget, meget langsom - er der nogen, der ved, om vi snakker flere dage her? Følgende billede viser 8 timers log for fyret. Øverste graf viser temperaturer, ydelse m.v. og nederste graf viser:
  • Rød: målt iltprocent
  • Grøn: target iltprocent
  • Blå: fejl mellem målt og ønsket iltprocent i procentpoint
Pilene på den nederste graf markerer følgende tidspunkter:
  • A: Her indstillede jeg fyret til de korrekte værdier baseret på afvejning og brændværdi. Det skete omtrent samtidig med et fald i ydelsen (start-temperaturen var opnået og fyret skiftede til modulerende drift), men når der sammenlignes med tilsvarende ydelse tidligere i grafen, ses det, at fejlen i iltprocent efter dette tidspunkt er vokset ved samme ydelse.
  • B: Da fejlen i iltprocenten ved stort set konstant ydelse ikke var blevet reguleret efter 41 minutter, besluttede jeg at forsøge at justere på pri. airflow for at se, om det kunne gøre en forskel. Jeg ændrede pri. airflow fra 175 / 261 til 165 / 250 (altså en lille nedjustering på både lav og høj). Dette kan aflæses øjeblikkeligt som et lille fald i fejl på iltprocent på grafen, men vi er stadig langt fra at ramme målet.
  • C: Efter knap en time, vendte jeg tilbage til de gamle indstillinger, for det var min vurdering at fyret trods alt kørte lidt bedre med dem, selvom de ikke var “korrekte”, og jeg havde ikke tid til at overvåge mere den dag.
høj iltprocent ved korrekt afvejning og brændværdi.jpg
Jeg har som nævnt ovenfor nu rullet tilbage til de tidligere indstillinger med 265 g/min og 4,2 kWh/kg, selvom det ikke er de korrekte værdier. Da dette ikke er tilstrækkeligt til at sikre at iltprocenten rammer target, har jeg desuden justeret blæser og primær airflow lidt således, at der kommer mindre luft ved lav ydelse og en anelse mindre luft ved høj ydelse i forhold til fabriksindstillingerne. Her er de nye indstillinger (lav / høj):
  • Blæser: 25 / 175
  • Pri. airflow: 160 / 255
  • Ilt: 14 / 9,5 (uændret, fabriksindstilling)
(Nedjusteringen af blæser lav er for ikke at risikere, at spjældet kommer tæt på at lukke helt ved lav ydelse.)

Dette får iltprocenten til at ramme en lille smule bedre generelt, men den er stadig for høj ved både lav og høj ydelse. I det område, som fyret kører mest i her i kulden (5-10 kW), rammer den dog nogenlunde rigtigt nu omend lidt for lav. Problemet er den bananform, som fejlen i iltprocent får afhængigt af ydelsen, som man kan se på grafen nedenfor (her mistænker jeg stadig bl.a. lidt sneglmotorens bevægelsesfrihed). Den røde linje viser gennemsnitlig fejl i procentpoint på iltprocenten for alle målinger ved hver enkelt ydelse, og grafen er lavet på baggrund af en uges data logget hvert minut (10.080 målinger). Den bananform af kurven (ikke lineær) gør det i praksis umuligt at indstille airflow korrekt, når det kun er muligt at indstille lav/høj, for hvis jeg rammer rigtigt ved lav/høj ydelse, så vil jeg få en bule nedad ved 5-10 kW - jeg kan altså kun flytte hele kurven op og ned eller ændre dens hældning, men ikke lave den til en lige linje, der ligger lige omkring 0, som den ellers burde.
1-uge.png
På baggrund af dette samt de justeringer og måledata, jeg har for de sidste måneders drift, har jeg svært ved at forstå, hvordan reguleringen på baggrund af iltprocent virker. Måske var det for kort tid at teste det i en times tid efter afvejning osv., men da jeg ikke så noget tegn på regulering i den periode, kunne jeg næsten ikke lade være med at tænke, at det mest af alt virker til, at der slet ikke finder nogen regulering af pillemængden sted - eller også har jeg helt misforstået, hvordan det skal fungere. Jeg har en TCNET2-styring på Comfort Lux 15, og softwaren er version “Jun 28 2017”, hvis det kan hjælpe med at kaste lys over noget.

For komplethedens skyld er her en liste med alle indstillinger, der relaterer til forbrændingen under modulering, som de har stået siden 11. december og dermed også den uge, som er afbildet i grafen ovenfor:

Kode: Vælg alt

    "btemp": 65,
    "fuelenergy": 4.2,
    "efficiency": 96,
    "minpower": 2.5,
    "maxpower": 15.9,
    "feedrate": 265,
    "feedperiod": 15,
    "grate_open_time": 60,
    "cleanperiod": 6,
    "fanspeed_low": 25,
    "fanspeed_high": 175,
    "airflow_low": 160,
    "airflow_high": 255,
    "secondary_fanspeed_low": 0,
    "secondary_fanspeed_high": 0,
    "secondary_airflow_low": 230,
    "secondary_airflow_high": 380,
    "oxygen_low": 14,
    "oxygen_high": 9.5,
    "moddelta": 10,
    "hys": 10,
    "p_gain": 1.84,
    "i_gain": 0.08,
    "d_gain": 1,
    "pid_interval": 40
Her er et eksempel på en graf (dog ikke med de nyeste indstillinger) over målt iltprocent, fyrets eget target for iltprocent, og en beregnet fejl i procentpoint på baggrund af de to tal. Her ses lange perioder (timer), hvor fyret kører på næsten konstant ydelse, men hvor iltprocenten i hele perioden vedbliver at være for høj i forhold til target. Her ville jeg tro, at regulering efter så lang tid kunne sørge for, at der blev kørt flere piller ind, så target kunne nås.
ingen-regulering.png
I alt det her skal der tages forbehold for, at jeg logger data én gang i minuttet. Iltprocenten svinger jo lidt ved indkøring af piller, og med en sneglperiode på 15 sek, så sker det 4 gange i minuttet. I teorien, kan mine målinger ligge lidt uheldigt i forhold til det, og derfor kan de afvige en smule fra gennemsnittet. Når jeg kigger på live data, er det dog ikke min vurdering, at det er helt misvisende, og når graferne laves på baggrund af en helt uges data, så vil time drift og det høje antal af målinger gøre, at dette vil have minimal indflydelse. For god ordens skyld er min næste plan at udvide loggeren til at køre med et interval på 500 ms og så hvert minut beregne gennemsnit, min, maks, og standardafvigelse. Det vil give et mere fyldestgørende billede, men jeg kan ikke forestille mig, at det ændrer væsentligt på grafernes udseende.

Hvis der er nogen, der har gode idéer til, hvad jeg ellers kan stille op eller idéer til andet data og andre grafer, der kunne være brugbare i den her sammenhæng, så er jeg meget interesseret. :)

Jeg håber ikke mit indlæg bliver taget ilde op, for det er ikke ment som en kritik - jeg er bare oprigtigt interesseret i at forstå, hvordan systemet fungerer og finde ud af, om jeg kan optimere det yderligere. Sidst men ikke mindst skal det siges, at overordnet set, så kører fyret jo bare derudaf og det er en fryd, at man kun skal gå og hælde piller på. Jeg vil bare så nødigt fylde mere på, end nødvendigt, og jeg tror at citronen kan presses en smule mere med den hardware, der sidder i fyret, for der er ingen tvivl om, at det er kram og lavet på den rigtige måde. :)

Venlig hilsen
Christian
Last edited by 1 on lindequist; edited 20 times in total

mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 20 dec 2018 21:58

Hej.
I mit tidligere indlæg. 3 nedeste linie.
Er maf feedback =target?
Jeg har ikke ænder på indstilliger de er std.
20181220_221517.jpg

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 20 dec 2018 22:18

mikkellunde skrev:
20 dec 2018 21:58
Hej.
I mit tidligere indlæg. 3 nedeste linie.
Er maf feedback =target?
Jeg har ikke ænder på indstilliger de er std.20181220_221517.jpg
Hej

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du spørger om. Men de værdier du indstiller for primær airflow i den menu på fyret, er det, der i sidste ende bliver "target" for MAF1 i web interfacet, som du sendte et screenshot af tidligere. Fyret regulerer lineært mellem de indstillede værdier for lav og høj ydelse, så på et givent tidspunkt er target for MAF1 en en mellemting mellem indstillingen for lav og høj alt afhængigt af, hvilken ydelse fyret kører med. Hvis fyret kører på laveste ydelse, vil target være lig med indstillingen for lav og tilsvarende for højeste ydelse.

Jeg tænker, at vi evt. skal flytte det til en anden tråd for at holde fokus her. :)

Vh
Christian

mikkellunde
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 21 sep 2013 12:57
Mit fyr: Mgm Comfort 15 kw
Areal: 240
Brændsel: SJS fra DE
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lunde, Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af mikkellunde » 20 dec 2018 22:31

Det var om feedback ramte target så regulering er ok, dvs inden for et defineret 0 til 100 % span afhængig af hvor du ligger der med vent speed/airflow.
Din min fan ligger højere end min.
Hvis man ser tingene ovenfra. Hvis o2 er for høj. Er der sådan set kun 2 ting som kan være galt.
For lidt piller eller for meget luft.
Håber du får det løst. Mvh m

lindequist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 nov 2018 19:54

Re: Høj iltprocent på MGM Comfort 15 (Lux)

Indlæg af lindequist » 20 dec 2018 22:53

mikkellunde skrev:
20 dec 2018 22:31
Det var om feedback ramte target så regulering er ok, dvs inden for et defimeret 0 til 100 % span afhængig af hvor du ligger der med vent speed/airflow.
Reguleringen af airflow virker perfekt her hos mig, dvs. den målte MAF1-værdi sidder nærmest lige i skabet hele tiden og svinger kun minimalt fra dens "target". Den regulering er der ikke en finger at sætte på (se evt. et af mine tidligere indlæg, hvor der er en graf for MAF og åbning på spjæld - i praksis er åbningen som regel mellem 20-40% som det kører nu, så det er fint inden for rammerne). Det er dermed kun reguleringen af pillemængden, der volder problemer her.
mikkellunde skrev:
20 dec 2018 22:31
Din min fan ligger højere end min.
Ja, vores blæser lav er godt nok meget forskellige - står din røgsuger nærmest stille, når fyret kører ved lav ydelse? Jeg har ikke kunnet finde noget i min manual, som du skriver om at justere blæs i forhold til skorstenen. Jeg forsøgte at følge Karstens vejledning til justering af blæser tidligere i denne tråd, men det afhjalp ikke umiddelbart (se evt. tidligere indlæg for detaljer). Men i og med at MAF rammer så godt, så tror jeg der er styr på airflow-delen.
mikkellunde skrev:
20 dec 2018 22:31
Hvis man ser tingene ovebfra. Hvis o2 er for høj. Er der sådan set kun 2 ting som kan være galt.
For lidt piller eller for meget luft.
Håber du får det løst. Mvh m
Lige præcis, og i og med at airflow er udelukket som fejlkilde (det reguleres så godt som perfekt), så er det kun reguleringen af pillemængden tilbage, som kan give anledning til forkert iltprocent. Det fremgik nok ikke helt i mit sidste indlæg, at det kun er denne regulering, som "den er gal med". Og tak skal du have. :)

Vh
Christian


Besvar