Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mgm-EASY, erfaringer

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
pendec

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af pendec » 22 mar 2019 19:14

vistnok 70l (3x16kg ekstra) , så den klarer 5x16kg sække nu. og fylder ikke mere af den grund, kun opad :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af Lintz » 22 mar 2019 19:19

pendec skrev:
22 mar 2019 19:14
vistnok 70l (3x16kg ekstra) , så den klarer 5x16kg sække nu. og fylder ikke mere af den grund, kun opad :)
Så det er kun den opbygning man kan se bagerste som er "ekstra" ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af pendec » 22 mar 2019 19:21

Ja, en kasse ovenpå pillefyr.

pendec

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af pendec » 25 apr 2019 11:57

Nå, vi lakker mod sæson afslutning her, og det blev desværre ikke sjovere at eje fyret. Det kører simpelthen bare fremad, tænder og slukker lige pt på sommerblus, da jeg ikke har et større behov men gerne vil have lidt gulvvarme om dagen, og radiator varme om natten.

Jeg har også lært lidt mere om den nye ekstra kasse, som jeg sagde kunne tage 3 sække, det var så ikke helt korrekt. Nærmere 2,5 sæk, der er så også nogle kanter mellem oprindelig silo og denne kasse som er med luft når man fylder op, det giver lidt mere, hvis man rører rundt i træpiller efter 2 sække. Nå, men 4,5 sække ialt, det er nok også ok.

Jeg har været i snak med nogle Tyrkere som også har modellem i deres hjemland, og de kører så på helt andre vilkår, som lave temperaturer, ca. 45-50 grader. Det forstår jeg slet ikke,hvis pladejern skal have høj temp som muligt, modsat støbejern som kunne udsættes der. Måske er det uden betydning hvis den klarer 10-15 år alligevel.

Uret kører desværre kun når der er strøm på, så ved strømafbrydelse, mister den tid, og så kan man se, hvor længe afbrydelse havde varet :) +/- ting. Burde nok have haft en batteri del som backup, i sådan tilfælde.

Nu skal jeg snart lave forårs rengøring og se om der er noget som skal efterses, udover bakke i bunden, som ikke har meget aske i på måneder her.

I forholdt til tvivlen omkring størrelse af hus den kunne håndtere med en lille ekspansion, så har mine 180m2, klaret sig, med 120/60 gulv/radiator. og en 160l vvb. Og det er jo kun den lille 15kW model, dog var vinteren god ved os, så vinteren kan stadig nå at vise tænder og fyret bukke for kulden måske.

Skorstensfejer havde ikke set lige denne men ville godt erkende den nok var god, når virkningsgrad var 93+, og mærket kendte han som godt i andre huse, og så var han flink og billig :)

Så gode erfaringer, indtil nu.

Selvom fyr er nyt og smart, og kan auto tænde/slukke, så har jeg ikke vvb priotering, så jeg switcher til elpatron inden længe, og gider ikke se forbrug ved sommer kørsel, selvom den dog tænder og når setpunkt super hurtigt.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af John Skov Jensen » 25 apr 2019 15:58

Kedeligt fyr du har :-)
Måske du skal supplere med sådan en for at få lidt spænding
viewtopic.php?f=198&t=30901


pendec

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af pendec » 25 apr 2019 16:32

haha, nogen ville nok sige min bio18 var det samme men det virkede da i mange år, selvom den gav god underholdning nogle uger, og krævede meget mere vedligehold/rengøring. Det har været positivt at se den kom væk efter 11 år, selvom det nok egentlig var 11 gode år.

Men jo, havde jeg haft RTB, så havde jeg nok også haft alt den underholdning jeg søger, og så ikke alligevel. En i området, har fået RTB 16kW og han gør intet på den elektroniske side udover at se på stokercloud, og fylder bare på,det lyder næsten lige så kedeligt, udover han må gå lidt længere med sække og den fylder en del mere med sin mega 320l silo på siden. Har prøvet at lære ham at nulstille silo indhold, det gad han så ikke spilde tid på :)

Jeg har nogle idér til at gøre det sjovere men! Det er lidt svært når man dårligt skal gøre mere end fjerne aske og tage støvkosten frem engang imellem.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af Lintz » 25 apr 2019 16:38

pendec skrev:
25 apr 2019 16:32

Jeg har nogle idér til at gøre det sjovere men! Det er lidt svært når man dårligt skal gøre mere end fjerne aske og tage støvkosten frem engang imellem.
Fyld 2 sække i siloen - Derefter en gammel handske og 2 sække mere - Så får du lidt af lave icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af pendec » 25 apr 2019 17:09

Så vil jeg nok tænke lidt på garanti, og overholde hvad som er korrekt påfyldning. Der er andre bedre måder at finde underholdning på, og stadig kreative nok til at gøre det bedre, end det er. Jeg er af den overbevisning af opfindsomhed er der altid plads til.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af triumph » 27 apr 2019 13:39

pendec skrev:
25 apr 2019 11:57


Skorstensfejer havde ikke set lige denne men ville godt erkende den nok var god, når virkningsgrad var 93+, og mærket kendte han som godt i andre huse, og så var han flink og billig :)
Flink og billig........
Et kompliment jeg har hørt i andre sammenhænge. Hvad var det lige der skulle rengøres...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

pendec

Re: mgm-EASY, erfaringer

Indlæg af pendec » 14 jun 2019 21:59

Mens vi keder os endnu mere om sommeren og nyder tordenvejr og regn, så faldt jeg over en ny video, som præsenterer MGM Easy udendørs :) Ja, den står udendørs i Tyrkiet, og den kører for nogle, kun 45grader på kedlen har jeg læst, de har så nok ingen radiatorer der eller hvad de nu bruger, nok gulvvarme?.

I må undskylde sproget i youtube klippet men vi er jo multi-kulturelle, så man kan vel høre med øjnene her, og se den , næsten luksus, varianten blive præsenteret. Den har også auto-rørrens, som jeg altså selv må udføre ca. efter 48 timer, aske tømning i ekstern boks bl. andet. Denne model har også herd fuldt rengørende auto-rens , som jeg har været rigtig glad efter Karsten lige justerede den til. Man kan se på videoen her, at firmaet har lavet små ændringer efterfølgende.
Hvordan kan man lide glæde sig til at starte den igen til efteråret, det mindes jeg ikke var tilfældet, ever, med Bio18 :)
Capture.JPG
Så lige bagsiden af Easy på YT video, at der er et print med RJ11 stik på, det kunne tyde på at der kan tilsluttes en ekstern enhed af en slags :)


Besvar