Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM-easy, nogen kender den?

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af mattiassonne » 20 sep 2018 09:47

pendec skrev:
19 sep 2018 22:44
wow, du har gjort bedre søgninger end jeg. Tusind tak for info'n, dem dyrker jeg lige.

Det med ekspansions beholder er jeg usikker i, hvis vandmængde er for høj ift. trykket i den mindre ekspansion som følger med.
Har dog ingen etager, så det kan ikke besværliggøre noget. Vil helst ikke beholde min gamle åbne ekspansion.

Fik jeg skrevet perfekt match :) Selv fronten er identisk her.
Jeg forstår ikke så meget af hvad manden siger, men her gennemgår han den lidt mere indeni, så man får lidt indblik i hvordan den ser ud. Men det må være med maunel brænder rens, der hvor han trækker risten ud i bunden. Men den skal jo helst være automatisk, så man ikke dagligt skal hive ud.


pendec

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af pendec » 20 sep 2018 09:55

@mattiassonne Der var ikke meget om dens pelletpower løsning der, Det er dog en rist som trækkes ud , ikke herden? Og det er i herden der foregår den rens/pelletpower løsning.

Ved ikke hvorfor han viser risten trækkes ud, aske falder vel igennem den rist?

Nå, det kan nu godt se ud som en herd :)
332231.JPG
Kan da også se øjet nu, som var i den anden model tidligere omtalt som Compact 18, hvor flammen kunne ses.

Jeg kom lige i tanke om at du tror herden renses hver dag? Jeg har Bio18 og har formået at skulle rengøre den 1 gang om ugen, uden auto-rens, så det er vel et spørgsmål om indstillinger, så det er ikke noget som jeg allerede har prøvet her.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af mgmone » 20 sep 2018 13:14

Hej
Tak for den store interesse for EASY, lidt opsummering.
EASY bliver lavet på Kozlusan fabriken som de andre MGM pillefyr,
den indbyggede pumpe er en lav energi med Kozlusan logo, og med småt made By Grundfos, den indbyggede ekspansion rækker til ca 125 m2 gulvvarme.
Findes i 2 størelser 15 og 25 kw, standard med manuel rens via håndtag af kedel og brænder, mulighed for motor rens af kedel og brænder, mulighed for aske snegl, magasin størrelse indbygget 70 liter(120 liter med overbygning)eller side monteret magasin på 300 liter
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

pendec

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af pendec » 20 sep 2018 16:15

Jeg har idag besluttet mig for denne, og jeg har bestilt easy 15 med auto-rens, så jeg venter på varmen nu.

Det blev et større plus, at den indbyggede tank , kunne hjælpe mig jeg ikke bruger mine olietønde-silo rigtig meget mere, og rejser mindre, så det er gået hen og blevet ok, selvom den måske skal fyldes op oftere, så har jeg gjort sådan idag med bio18 i et par sæsoner, for at bedre måle forbrug.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af Lau » 23 sep 2018 21:06

pendec skrev:
20 sep 2018 16:15
Jeg har idag besluttet mig for denne, og jeg har bestilt easy 15 med auto-rens, så jeg venter på varmen nu.

Det blev et større plus, at den indbyggede tank , kunne hjælpe mig jeg ikke bruger mine olietønde-silo rigtig meget mere, og rejser mindre, så det er gået hen og blevet ok, selvom den måske skal fyldes op oftere, så har jeg gjort sådan idag med bio18 i et par sæsoner, for at bedre måle forbrug.
Det fyr glæder vi os da til at høre lidt om!


pendec

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af pendec » 23 sep 2018 21:32

Jeg glæder mig også her. Har igennem det sidste år tænkt nyt fyr, og endelig besluttet mig. Det sker om ca. 4 uger sagde Karsten 😎

pendec

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af pendec » 05 okt 2018 13:24

Skal snart bestille træpiller, og planlægger at bruge 6mm, da både min snegl idag skal kunne klare det, og MGM-easy har en lille snegl indvendig, som ikke ser særligt kraftig ud til at trække/knuse 8mm hvis de kommer på tværs.

Nogen erfaringer?
Jeg tænker på denne tråd som lige var oprettet omkring det samme, og den har jo nogle fællestræk med pilleovne.
viewtopic.php?f=206&t=30208

Skal man ikke holde sig til 6mm, når man ser på indlægget her: viewtopic.php?f=208&t=30148#p331191

Har BioWin og andre ikke også meget små indvendige snegle som trækker der? Klarer de 8mm og ikke sider fast?

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af H.S » 05 okt 2018 21:28

Windhager BioWIN har en kraftig snegl og æder så godt som alle typer 6 og 8 mm piller (korte og lange med og uden smuld) så længe den er med "manual" magasin hvis med sug så er 6 mm nemmest at flytte pga større areal pr vægt enhed.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

pendec

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af pendec » 05 okt 2018 22:55

H.S skrev:
05 okt 2018 21:28
Windhager BioWIN har en kraftig snegl og æder så godt som alle typer 6 og 8 mm piller (korte og lange med og uden smuld) så længe den er med "manual" magasin hvis med sug så er 6 mm nemmest at flytte pga større areal pr vægt enhed.
Takker, klart nok, der må være forskelle på de små snegle og kvaliteten og styrke, så jeg må bare erfare det, da jeg ikke kan trække så meget på nettet udover Karsten i dette tilfælde :) , som altså har sagt god for både 8mm og 6mm , erfaringer dog altid gode, som forum her afspejler på andre pillefyr.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: MGM-easy, nogen kender den?

Indlæg af MichaelK » 06 okt 2018 02:16

Blot for lige at fjerne evt. misforståelser, så er mit indlæg ang. 8 mm. piller ikke møntet
på min BioWin. Det er min brors pilleovn Jeg omtaler i denne tråd, som Pendec linker til:
viewtopic.php?f=206&t=30208

Min BioWin (årgang 2007) bruger 6 mm. piller, som anbefalet af min montør. Jeg synes
heller ikke at Winhager omtaler 8 mm. piller i deres brochurer, men jeg ser nu heller
ingen grund til at bruge dem. Fyret fungerer upåklageligt med 6 mm. piller. Montøren
påpegede at brugen af 8 mm. piller kunne øge belastningen på snegl og gearmotor, og
nedsætte levetiden. Måske designet er justeret en smule på de senere modeller, set i
forhold til spørgsmålet om 6 mm. piller kontra 8 mm. piller?
Faktum er i hvert fald, at mit fyr nu går sin 12 sæson i møde, uden andre reparationer
end 2 eltændere i den periode. Snegl og gearmotorfejler ikke noget. Om det så skyldes
at Jeg altid har fulgt anbefalingen om at bruge 6 mm. piller, aner Jeg ikke?

Jeg giver da H.S ret i, at snegl og gear altid har tygget, hvad Jeg har hældt i magasinet
af 6 mm. piller, også de hårde og lange træpiller Jeg engang fik fra Stampemøllen.
Derfor tror Jeg sagtens den kunne håndtere 8 mm. piller, men har altså ikke haft noget
incitament til at gøre det. Tidligere synes Jeg ofte der var en meget lille prisforskel på
6 og 8 mm. pillerne, men synes at kunne konstatere at det overvejene er samme pris i
dag (inden for samme mærke/fabrikat).

Til Pendec vil Jeg ønske held og lykke med det nye fyr, og håber det må bringe Dig varme
i huset i mange år fremover icon_cheesygrin.gif :great:

Mvh.




PS.:
Set i lyset af den træpillekrise vi måske har pt. (Læg mærke til ordet "måske"), så synes
Jeg i øvrigt ofte det har været 8 mm. pillerne, der har været udsolgte før 6 mm. pillerne?
Men det er ikke noget Jeg har egentlig evidens for at kunne konkludere. Det er bare det
indtryk Jeg har fået, når Jeg har kigget på sælgernes hjemmesider gennem det seneste år.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar