Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af Flemmingth » 13 jul 2018 11:17

thermik skrev:
13 jul 2018 09:16
Er det nødvendigt at rense på den måde ??
Nødvendigt ? ?
Som ny - og efter rensning af rør - ligger røgtemp. på 100-105°C ved fuldlast.
Når røgtemp. kommer over 130°C, synes jeg det er på tide at gøre noget.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af Flemmingth » 13 jul 2018 11:50

Linnetvej skrev:
13 jul 2018 07:51
Hej Flemming,

Mange tak for svaret.... det var lige det jeg søgte svar på - det ligner forøvrigt det billede jeg har set en gang før, men som jeg ikke kunne finde igen.
Dit indlæg afføder lidt spørgsmål...
- Hvor tit renser du fyret på denne måde..?
- Er det noget du gør for at løse et problem (fx. rensemekanisme går trægt) eller er det noget du gør fast som et almindeligt årligt service..?
- Renser du også selve turbulatorerne og hvordan gør du i givet fald det..?
- Har du skiftet pakningen i toppen eller har du genbrugt den gamle..?

Hilsen Mads
Det billede du har set, er nok heri viewtopic.php?f=208&t=28453.
Jeg udskiftede en Baxi Multiheat 1.5 med denne MGM i 2014. Baxi'en var sådan set OK, men havde ikke autostart, hvilket er et 'must' når den skal være back-up for mit Vigas 25 fastbrændselfyr.
MGM'en starter automatisk når temp i top af akku.tank <60°C (aht. varmt brugsvand), hvilket sker når jeg ikke får fyret pga. udrejse, travlhed, ugidelighed, oa. Jeg bruger 1-2 paller /år.
Siden 2014 har jeg renset 2 gange, begge gange fordi jeg syntes røgtemp. var for høj (>130°C). Nogle vil kalde det 'overkill', men når man nu er nørdet maskinmester, såeh - - 8)
Snavset på turbolatorerne er løstsiddende sod/aske, så rensemekanismen bliver hængt op i mit åbne brændeskur, og så får de lige en omgang med staldkosten. Hvis du har fastsiddende slagger mv., skal der nok skrappere metoder til.
Begge gange er toppakningen genbrugt, men næste gang laver jeg nok en ny.

God arbejdslyst icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af Linnetvej » 13 jul 2018 14:15

Hvor lang tid tager sådan en omgang..?
Jeg har desværre ikke el-patron i vvb, så det skal helst ikke strække sig over for lang tid, hvis ikke jeg skal i konflikt med konen og børnene... :) Men det skal gøres her i løbet af sommeren, så vi ikke pludselig står med værre problemer lige på det koldeste tidspunkt i fyringssæsonen...

Hvor meget skal afmonteres for at komme ind til røgrørene/turbulatorerne..?

Så kan jeg se ud fra dit indlæg, at du har et setup hvor fyret selv kan starte op på lav temp i akkutank. Jeg drømmer selv lidt om samme setup til sommerdrift på vvb, så det skal jeg lige høre nærmere om ved lejlighed - nu ved jeg i hvert fald hvem der har dette setup og du virker til at være flink til at dele ud af din erfaring.... :great:

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af Flemmingth » 13 jul 2018 18:24

Linnetvej skrev:
13 jul 2018 14:15
Hvor lang tid tager sådan en omgang..?
Jeg har desværre ikke el-patron i vvb, så det skal helst ikke strække sig over for lang tid, hvis ikke jeg skal i konflikt med konen og børnene... :) Men det skal gøres her i løbet af sommeren, så vi ikke pludselig står med værre problemer lige på det koldeste tidspunkt i fyringssæsonen...

Hvor meget skal afmonteres for at komme ind til røgrørene/turbulatorerne..?

Så kan jeg se ud fra dit indlæg, at du har et setup hvor fyret selv kan starte op på lav temp i akkutank. Jeg drømmer selv lidt om samme setup til sommerdrift på vvb, så det skal jeg lige høre nærmere om ved lejlighed - nu ved jeg i hvert fald hvem der har dette setup og du virker til at være flink til at dele ud af din erfaring.... :great:
Hvor lang tid ? Tjah - det kommer an på mange ting. Nu har jeg jo masser af tid som pensionist, og konen mangler hverken varme eller varmt vand de første par dage, så jeg går og nusser om fyret, men kan da umuligt få en hel dag til at gå med det. Et par timer med koncentreret indsats, uden forstyrrelser og alt grej klar. Få kone og børn til en dag at nusse færdig med varmt vand og forklar dem, at jo flere forstyrrelser og jo mindre god forplejning, des længere vil det vare før der er varmt vand. Det giver arbejdsro og energi til arbejdet :twisted:
Dagen før kan du demontere rensehåndtag og inddækningens øverste plade. Pladen er fastgjort med skruer nede i nogle huller. Derefter fjernes isolering, og så er du nede ved kedlens topplade.
Sådan er mit anlæg lavet:
Kedel-anlæg.doc
(654.5 KiB) Downloadet 138 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af JFinderup » 13 jul 2018 20:11

Røggastemp. er en rigtig god indikator. Når det er tid på min Atmos ligger den omkring 170. Nyrenset omkring 120.
I følge fejeren isolerer akse, sod etc. rigtigt godt og ryger derfor lige op i skorsten istedet for at blive omsat til varme i vandet i kappen.
Det er derfor en balance mellem fyreffektivitet og dovenskab. Mit fyr er hurtigt renset så det bliver en månedlig begivenhed i sæsonen ca. 6 gange årligt. ... Så har jeg også været flittig ;)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af thermik » 13 jul 2018 23:39

Flemmingth skrev:
13 jul 2018 11:17
Nødvendigt ? ?
Som ny - og efter rensning af rør - ligger røgtemp. på 100-105°C ved fuldlast.
Når røgtemp. kommer over 130°C, synes jeg det er på tide at gøre noget.
Dælme sjælent jeg har set røg temp. over 100 grader på min tror max er 105 grader ellers ligger mit på 80 - 95 ved fuld last.

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Grundig rengøring af MGM 15 Comfort

Indlæg af Linnetvej » 14 jul 2018 08:13

Røgtempersturen i mit fyr svarer nogenlunde til det Flemmingth skriver...


Besvar