Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rense fejl

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

rense fejl

Indlæg af Alex fs » 05 feb 2018 06:44

Hej
Har efterhånden haft en del rensefejl.
Er bange for rensemotorens gear er ved at gå til..
Men vil først prøve at smøre lidt hist og her.
Skal man bruge noget særligt til lejerne og kæden til rens? kan man smøre eller rense noget indeni fyret?

Tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Halmfyrboederen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 dec 2013 20:09
Mit fyr: MGM Confort 25 2013
Areal: 300
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5300
Årligt forbrug: 8-10
Modtaget likes: 1 gang

Re: rense fejl

Indlæg af Halmfyrboederen » 06 feb 2018 19:52

Jeg har også haft mange rensefejl.
Hos mig er det rensemekanismen der kører tilbage når rens stopper. Det sker som regel når jeg ikke har fået tømt aske ud, og rensearmen har været dækket fuldstændigt til.
Husk inden at du justerer på noget, at justering er nødvendigt hvis der er noget i opsætningen af kedlen der har ændret sig. Tjek derfor rengøring af mekanismen grundigt inden du går videre til at justere positionen af aftasterne. Husk at det har virket en gang.

Der sidder en manuel aftaster, som aktiveres af en kam der kører med rundt på den aksel som rensemekanismen sidder på. Efter endt rense cyklus skal kontakten være aktiveret, ellers fortsætter den med at køre rens.
1. Stop fyret midt i rense cyklus, hvor klappen er helt åben.
a. Afbryd strømmen.
b. Rens bunden af brænderen, samt klappen der åbner ved rens. Jeg brugte en stødskraber of en stålbørste.
c. Prøv at blæs med lidt trykluft gennem de to ruller på rensearmen. Jeg har mistanke om at det er fordi der er kommet aske ind i rullerne, at der er tilbageløb af rensearmen. (har aldrig tænkt på det før jeg lavede denne beskrivelse)
d. Tænd for strømmen igen.

2. Check at kontakten virker. Jeg har skiftet en, efter at jeg i lang tid over en sommer havde haft en bunke lange rensninger, indtil jeg fandt ud af hvad der var galt.
a. Gå ind i service menu.
b. Gå ind i Test menu
b. Aktiver P4101 Clean (brug +/- knapper til at skifte mellem 0 og 1, 1 er til). Der er en streg - ud for clean når aftasteren er aktiveret. Hvis ikke der er en streg mål rens placerer lukket er det kontakten der er gået. Kontakt MGM og køb en ny, den koster ca. 250kr, ellers gå videre til næste punkt.
c. Medens clean kører går du ud i service menu igen og gå ind i Digital input.
Identificer hvilken input der er kontakten for rens. Kig på værdien medens clean motoren kører og se hvilken en der skifter mellem ON og Off. Mener det er IN7
d. Gå tilbage til test menu. og sæt P4101 Clean tilbage til 0. Rens kører indtil den aktiverer aftasteren.
e. Gå ind i Digital Input og se om den kanal du har identificeret i punkt c. Se om den stadig står i ON når den er stoppet. Hvis den gør har du ikke samme fejl som jeg har oplevet.

Hvis den står på OFF, og du har renset alt i punkt 1, har jeg justeret enten på kammen (den sidder med en lille unbrako pinol skrue), eller på aftasteren, den sidder på et beslag der kan justeres. Husk at afbryde strømmen, da der er strømførende ledninger i det hulrum hvor du arbejder.

Jeg har justeret ved at dreje motoren i normal retning indtil renselemmen er helt lukket (rensearm står lodret). så prøver jeg, at slippe drejeknoppen på motoren. Hvis den vil løbe tilbage, drejer jeg lidt mere. Jeg drejer indtil den ikke længere løber tilbage når jeg slipper drejeknoppen. I denne position justere jeg aftasteren. Jeg justerer den ind indtil den netop siger klik. Med en skruetrækker, eller den unbrako nøgle jeg alligevel skal bruge til at justerer, tester jeg aftasteren, inden jeg prøvekører. Hvis jeg kan trykke den ind og det siger klik, er den ikke justeret i den rigtige position.

Efter justering tester jeg igen som i punkt 2. indtil jeg har en indstilling der konsekvent lander mig med IN7 på ON efter endt test af clean i test menuen.

Håber ikke det blev for langhåret, ellers må du spørge.
Fald iøvrigt lige over et andet indlæg der beskriver det samme viewtopic.php?f=208&t=26654
MVH
Jesper
MGM Comfort 25

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: rense fejl

Indlæg af Alex fs » 07 feb 2018 06:39

Hej
Tak for dit lange og gode indlæg !
Men fejlen er desværree motoren der er gået til, gearkassen har mistet et par tænder.

Min kan heller ikke løbe tilbage på samme måde som din, da den er med bremse

Tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar