Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PID - indstillinger

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: PID - indstillinger

Indlæg af HFR » 10 jan 2018 20:39

Linnetvej nævner i sit første indlæg en relativ høj iltprocent i forhold til ydelse, hvilket jeg også har undret mig over.

Er der ingen af jer andre der oplever det samme?


Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: PID - indstillinger

Indlæg af Claus_S » 13 jan 2018 14:43

Hej

Jeg har præcis de samme problemer, har dog undgået nedlukninger ved at have en hysterese på 10 grader samt ved at sætte effekten på fyret ned til 10kw. På den måde fyrer den ikke helt op.
Det virker til at være et ustabilt system, kan skyldes at der ikke er vand nok i mit anlæg. Er sikker på at en buffertank vil gøre reguleringen meget lettere, men det er jo ikke en god løsning ellers.
Jeg vil tro at mit fyr altid svinger med +/- 7 grader omkring setpunktet.
Mine aktuelle indstillinger er
P : 1,8
I : 0,08
D : 0,15
men jeg har prøvet mange forskellige og med brug af datalogger til at se kurver for effekt og temperatur.
Jeg har lært at leve med at det ikke er bedre og er tilfreds så længe jeg undgår uplanlagte nedlukninger.

Høj ilt procent har jeg også, det er dog blevet bedre efter at Carsten har hjulpet lidt. Ligger på 7-8% ved høj last (10kw) og 12-14% ved lav last (3-5kw)

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: PID - indstillinger

Indlæg af Linnetvej » 13 jan 2018 15:11

Claus_S, hvad står din "start temp" på..? Min stod til 10 og efter jeg ændrede den til 7 på anbefaling fra Jens, så opfører fyret sig helt anderledes. Siden har jeg ikke haft problemer med, at fyret lukker ned pga for høj temp fordi den ikke nå at regulere effekten ned.

Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: PID - indstillinger

Indlæg af Claus_S » 14 jan 2018 11:23

Min start temp står på 5. Jeg aner ikke hvad den betyder, det er jo ikke fordi der er nogen styringsbeskrivelse noget sted. Så den har jeg mig bekendt ikke pillet ved.


Besvar