Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det er pinse og fyret kan ikke tænde!!

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Det er pinse og fyret kan ikke tænde!!

Indlæg af nielshm » 04 jun 2017 16:39

Askeskuffen fuld af træpiller. Opstartstjek, træpiller frem, men varmepistolen tænder ikke. Der er lyden af en slags relæ der står og summer, men intet sker.
Til sidst meldes der tændingsfejl.
Er der nogen med en rigtig god ide her i pinsen til hvordan jeg får liv i skidtet igen???


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Det er pinse og fyret kan ikke tænde!!

Indlæg af bennylar » 04 jun 2017 16:56

kan du evt smide en tændblok i og så tænde på den måde.. eller et par piller med lidt tændvæske.. ?
kan man i en scotte .. men kender ikke mgm.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Det er pinse og fyret kan ikke tænde!!

Indlæg af Kosmic » 19 aug 2017 13:33

Oplevede forleden samme fænomen. Varmepistolen virkede ikke og derfor blev pillerne i brænderøret smidt ud i askeskuffen.

Det tog et par omgange inden jeg simpelthen blev stående ved fyret for at følge hvad der skete, - eller ej.
Da den forventede motorsummen fra varmepistolen udeblev, måtte jeg jo afmontere den for at undersøge nærmere. Det viste sig hurtigt at kommutatorkullene var slidt op ! Der var simpelthen blot et par millimeter tilbage og de kunne ikke nå mere.
OK så, ingen grund til at udskifte hele varmepistolen, jeg skulle bare finde et sæt nye brushes 5,5 x 5,5 mm. De kan sikker shoppes på AliExpress, men fyret skulle jo køre igen nu.
Jeg tænkte at pelse en gammel batteriboremaskine jeg havde liggende, men kom så også i tanke om at jeg faktisk havde et sæt kul liggende. De skulle dog files lidt til så de passede.
I med dem og problemet var løst :?

Varmepistolen kører mest om sommeren, hvor fyret har flere pauser end om vinteren.

Et godt råd er at have et sæt liggende, NÅR de slipper op, for ellers står man der. . . . - og de koster nærved ingenting.
I mit tilfælde holdt sættet i tre år.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Det er pinse og fyret kan ikke tænde!!

Indlæg af nielshm » 20 aug 2017 08:58

Kosmic skrev:Oplevede forleden samme fænomen. Varmepistolen virkede ikke og derfor blev pillerne i brænderøret smidt ud i askeskuffen.

Det tog et par omgange inden jeg simpelthen blev stående ved fyret for at følge hvad der skete, - eller ej.
Da den forventede motorsummen fra varmepistolen udeblev, måtte jeg jo afmontere den for at undersøge nærmere. Det viste sig hurtigt at kommutatorkullene var slidt op ! Der var simpelthen blot et par millimeter tilbage og de kunne ikke nå mere.
OK så, ingen grund til at udskifte hele varmepistolen, jeg skulle bare finde et sæt nye brushes 5,5 x 5,5 mm. De kan sikker shoppes på AliExpress, men fyret skulle jo køre igen nu.
Jeg tænkte at pelse en gammel batteriboremaskine jeg havde liggende, men kom så også i tanke om at jeg faktisk havde et sæt kul liggende. De skulle dog files lidt til så de passede.
I med dem og problemet var løst :?

Varmepistolen kører mest om sommeren, hvor fyret har flere pauser end om vinteren.

Et godt råd er at have et sæt liggende, NÅR de slipper op, for ellers står man der. . . . - og de koster nærved ingenting.
I mit tilfælde holdt sættet i tre år.
Det var præcist det der var galt. Dog kom Karstens montør med en helt ny unit under armen. Den har fået en helt anden lyd under optænding end den gamle. Min faldt lige præcis ind under 2 års garantien, men jeg har også døjes med mange optændinger dagligt i fyrets første måneder.


Besvar