Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny ejer med et par spørgsmål

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Rasikke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 dec 2016 12:30

Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af Rasikke » 12 dec 2016 00:41

Hej.

Vi har for nyligt købt hus, og i den forbindelse fået os et fint MGM Comfort Lux 15 fra Gyrstine VVS. Det er første gang vi skal prøve at stå for varmen i huset samt det varme vand, da vi kun før har boet i lejlighed. Kender absolut intet til VVS, og endnu mindre til pillefyr. Derfor er der nok en del dumme spørgsmål, som jeg håber man vil bære over med :)

Lidt stats på huset:
100m2 med gulvvarme i entre, soveværelse og badeværelse. Kun entre og badeværelse er tændt på lav varme. Dele af huset er fra 60'erne, og er sikkert ikke helt perfekt isoleret. Det er dog kun ca. 50 kvm af huset, resten er ret nyt og fuldt isoleret.
50m2 garage med gulvvarme, som også er tændt, da vi bruger det til opbevaring samt computer værelse. Garagen er fuldt isoleret og er godt og vel bygget til beboelse.
VVB samt solceller (som ikke virker lige pt.)

1. Vi har beregnet det til, at vi har et pilleforbrug på ca. 20kg om dagen, er det rimeligt? Har udregnet det ved at vi brugte ca. 900kg piller på en periode fra d. 12-10 til d. 27-11, samt på den data, som MGM Data Logger har fundet frem til :)

2. Vi har sat fyret til at holde en temperatur på 70C, gør det nogen forskel for varmen i radiatorerne, om man kører 70C eller 60C? Mindre grader bruger vel også mindre piller, går jeg ud fra? :)

3. Vi har leget lidt med PID samt effekten. Vi er dog i tvivl om, hvad der er bedst i vores situation. Lige pt. er følgende værdier angivet:
P: 1.3
I: 0.08
D: 0.3
Effekt: Høj: 8kw Lav: 2.5kw
Vi læste også, at airflow skal sættes ned, hvis man sænker effekten - så dette har vi også leget lidt med.
Vi har sat de her værdier, fordi fyret tændte og slukkede meget tit, om det er godt eller dårligt har vi egentlig ingen anelse om, men går ud fra, at vi får den bedste forbrænding, med et fyr der kører på lavt blus længere tid, end et fyr der hele tiden skal starte op.

4. Apropos start og stop af fyr - er det en fordel at have fyret slukket i inaktive perioder? F.eks. Så tænker vi man vel godt kan sætte fyret til at slukke f.eks. om aftenen når man alligevel sover, også tænde igen et par timer før væggeuret ringer, så der kommer lidt varme ud i huset. Eller betyder det bare, at fyret skal arbejde ekstra for at få varmen ud i huset igen, og man derfor så får et højt forbrug i den opvarmnings periode, at det ikke kan betale sig at starte og stoppe fyret automatisk?

5. Fyret kan vist kobles til vores vvb, så den holder øje med temperaturen i vvb, men er det en fordel? Vi har egentlig intet problem med varmt vand overhovedet - vi har næsten for meget af det, vores vvb holder sig konstant mellem 50-60C.

Vi vil sætte pris på lidt hjælp med dette, så vi kan holde forbruget af piller så lavt som muligt, og få lidt bedere forståelse for hvad vi egentlig har stående i fyrrummet :P

Mvh,
Rasmus & Rikke


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af Jens » 12 dec 2016 15:50

Hej og velkommen til :great:

1. Synes 20 kg lyder rimeligt.

2.Jeg ville vælge 60-65 grader istedet for de 70 grader som setpunkt. Jeg kører med 65 grader som setpunkt, men shunter mit fremløb til radiatorer ned til 50 grader, - mindre varmetab frem til radiator og jeg gider ikke brænde fingerne på mine radiatorer.

4. Mange start/stop kan skyldes at Hysteresis er sat for lavt, - sæt den til 10 grader, hvis den ikke allerede gør det. Det er antal grader kedel må komme over setpunkt, før den lukker ned.
Der er i min verden store besparelser ved at køre med week-timer, i hver fald når udetemperaturen er over de 8-10 grader. Der har jeg min til at køre et par timer om morgenen og igen sidst på eftermiddagen, - det sparer jeg mange piller ved.
Der er naturligvis store forskelle på hvilke besparelser man kan opnå, men mit system har et rimeligt stort "tomgangs-tab" når der ikke er brug for varme i huset pga store og lange rørdimensioner.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af Tom_AT » 12 dec 2016 17:29

50 grader er bare i underkanten hvis vandet også skal bruges til at opvarme VVB med.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af Brandsen » 12 dec 2016 22:13

Halløj i forum,

Ja, af hensyn til potentielt legionella i det varme vand, så helst ikke under 60 grader
på det varme vand i VVB. Ingen grund til at spøge med heldbredet, for at spare et par træpiller.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af newpas » 12 dec 2016 22:41

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja, af hensyn til potentielt legionella i det varme vand, så helst ikke under 60 grader
på det varme vand i VVB. Ingen grund til at spøge med heldbredet, for at spare et par træpiller.
Det kræver da at der et eller andet sted i systemet står ubrugt vand i længere tid.


pendec

Re: Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af pendec » 12 dec 2016 22:46

Afhængig af isoleringen i de forskellige rum, så er 60-70g til radiatorer jo fint hvis huset er dårligt isoleret, så opvarmes der hurtigere end hvad 60g ville gøre. Jeg har selv prøvet tricket i nogle uger på 55g til radiatorer, og til gulvvarme (som kører 32-38gr), jeg vandt ikke meget udover 1 rum som er dårligt isoleret og taber varmen hurtigere end 55g kunne varme det op. Så hvis du kan få varme på lav temp, så er 60g nok minimum hvis VVB er på samme fremløb. At gå på kompromis med lavere, så skal man have vvb prioritering før det måske hjælper og flere strenge.

Jeg har idag 62g imod mine radiatorer, og 33g frem i gulvet (har danfoss termostater på radiator og gulvføler(kun måling på vand temp / ikke styring))

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ny ejer med et par spørgsmål

Indlæg af Jens » 12 dec 2016 23:12

Tom_AT skrev:50 grader er bare i underkanten hvis vandet også skal bruges til at opvarme VVB med.
Helt enig, men nu skrev jeg jo også, at det var fremløb til radiatorer jeg shunter ned til 50 grader :great:

Min VVB har egen kreds før fremløbs-shunt til hus.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar