Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stopper ved peakforbrug

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af mgmone » 11 nov 2016 06:40

Hej
Tænder print sidder i bunden af tænderhuset lige over den rustfrie stud med varme legemet, når du har den ude kan du måle om de to små "lakirds" modstanne måler 56 ohm
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af Woop » 11 nov 2016 15:04

Hej Kosmic

Lige den med at få dit fyr på mobilen, så kan du som jeg, og i mangel af bedre (der findes ingen app) lave En VPN forbindelse til din router fra din telefon.

Nogen har foreslået at man bare åbner for fyrets ip igennem router, så kan du tilgå den fra en hver pc og telefon, men den kan en tilfældig 15 årig kinesisk knægt også, så hvis du ikke vil have et koldt gulv og koldt vand i bruseren, på en tilfældig og dejlig kold en vinterdag, så er det en VPN du skal lave. Så har du både sikkerhed, og dit fyr tilgængeligt på nettet.

Nogle routere har kun VPN pass-through. Dette du’r ikke til det formål.
Du skal ind på routeren og konfigurere en VPN forbindelse, hvis den kan, og derefter sætte det op på telefonen.
Du kan finde ud af hvordan i manualen på din router…..og ellers google hvordan du gør på på din telefon.
Hvis du ikke er bange for at futte rundt i routeren og er lidt it-kyndig, kan det gøres på en halv time.

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af Kosmic » 12 nov 2016 16:38

Woop skrev:Hej Kosmic

Lige den med at få dit fyr på mobilen, så kan du som jeg, og i mangel af bedre (der findes ingen app) lave En VPN forbindelse til din router fra din telefon.

Nogen har foreslået at man bare åbner for fyrets ip igennem router, så kan du tilgå den fra en hver pc og telefon, men den kan en tilfældig 15 årig kinesisk knægt også, så hvis du ikke vil have et koldt gulv og koldt vand i bruseren, på en tilfældig og dejlig kold en vinterdag, så er det en VPN du skal lave. Så har du både sikkerhed, og dit fyr tilgængeligt på nettet.

Nogle routere har kun VPN pass-through. Dette du’r ikke til det formål.
Du skal ind på routeren og konfigurere en VPN forbindelse, hvis den kan, og derefter sætte det op på telefonen.
Du kan finde ud af hvordan i manualen på din router…..og ellers google hvordan du gør på på din telefon.
Hvis du ikke er bange for at futte rundt i routeren og er lidt it-kyndig, kan det gøres på en halv time.
Jeg er ikke selv så skarp på den slags, men jeg har en kollega som er. Ham skal jeg lige have fat i. Tak for disse tips.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af mgmone » 12 nov 2016 17:30

Hvis det fore kommer efter stort forbrug, bør du tjekke din aske for slagge klumper. Prøv evt at sætte rense periode ned.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af Kosmic » 12 nov 2016 20:01

mgmone skrev:Hej
Tænder print sidder i bunden af tænderhuset lige over den rustfrie stud med varme legemet, når du har den ude kan du måle om de to små "lakirds" modstanne måler 56 ohm
Hilsen Karsten
Jeg demonterede heatgun under en burn-out cycle. Den er godtnok skruet sammen med mange skruer!

Som forudset var den meget støvet indeni, så den fik en omgang trykluft. På printet fandt jeg både de to SMD resistors på mærker 560 (en elektronik indforstået måde at angive en 56 ohms modstand). De er atdig på den angivne værdi og printboardet så i øvrigt godt ud. Til gengæld gav jeg IR dioden en tur med en vatpind, med fokus på spidsen som udgør linsen for føleren.
Det hele blev monteret igen, og nu må jeg så se over tid om driftsikkerheden er blevet forbedret.

Og tak for tippet Karsten :wink:
IR LED. JPG
Heatgun.jpg
Heatgun
Vedhæftede filer
IR LED.JPG
IR LED


Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af Kosmic » 02 feb 2017 18:18

Så var den gal igen her til morgen. Fyret gik ud i nat.
Jeg har ellers renset heatgun'en (se indlægget ovenfor). Desuden er er renseperioden sat ned til 4 timer.
Det der undrer mig er at jeg har et fyr, som står og bipper "ignition error". Brænderøret et tomt. Fyret har tilsyneladende kørt en rensecyklus, men der er ikke fyldt friske piller i men heatgun har sikkert kørt sin optændingstid og efterfølgende meldt "ignition error" selvsagt fordi der ingen piller er at sætte ild i. Der ligger ikke en portion ubrændte (optænding) piller i skuffen.
Hvis fraværet af piller skyldtes at sneglen er blokeret ville den vel melde "auger screw", - ikk'?

Nogen ideer?

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af mgmone » 02 feb 2017 18:30

Hej
Hvis den lambda er lidt ude af calibration kan den kører til maks tid for tænding er gået, pillerne er brændt af men den har ikke set ilden, da den målte 02 ikke er nået under set punkt, calibrerer lambda og hæv evt o2 flamme detect i tænding med ca 0,5%
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af Kosmic » 02 feb 2017 21:49

mgmone skrev:Hej
Hvis den lambda er lidt ude af calibration kan den kører til maks tid for tænding er gået, pillerne er brændt af men den har ikke set ilden, da den målte 02 ikke er nået under set punkt, calibrerer lambda og hæv evt o2 flamme detect i tænding med ca 0,5%
Hilsen Karsten

Hmm - er ikke helt sikker på at jeg forstår. Det ser som nævnt ud til at den kører en cleaning cycle, men ved genstart loader den simpelthen ikke nye piller på. Måske forsøger heatgun at sætte ild i de piller - som burde ligge i røret, hvor der imidlertid er tomt. Så ender det jo nok med et "ignition error".
Jeg har ikke moniteret processen når det fejler, da det heldigvis ikke sker så ofte, men sporene jeg ser tyder på nævnte hændelsesforløb.

Kan en lambda kalibrering have er rolle her?

Måske jeg i så fald også lige mangler et par hints til hvilke menuer jeg skal ind i ?

Og tak for hurtig respons Karsten :wink:

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af mgmone » 03 feb 2017 06:47

Hej
Hvis din lambda måler feks 1 % for meget, vil den målte ilt % under tænding ikke nå under ilt detect % (sidste linie i tændings menu) heatgun vil derfor kører videre til timeout tid er nået, alarm tændings fejl og der vil ikke være spor af piller da de er tændt og brændt. Lambda calibreres i forbrændings menu sidste side, fyret skal stå i venter før du kan gå i gang med prosessen.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Stopper ved peakforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 03 feb 2017 08:49

Hvis det karsten skriver viser sig at være fejlen, kunne grunden til at det sker efter høj drift være at skorstenen er godt varm. Det giver mere træk og dermed luft gennem kedlen (=højere ilt i opstart).

Så det er måske derfor du har set den høje drift som udløsende faktor.
Mvh. Sophus


Besvar