Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM status på mobilen

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 25 mar 2016 14:51

Overvejede at fortsætte i tråden "Tilkobling af fyr direkte til computer", men jeg døjer med at få fokus på dette (overskriften).
Jeg er overvejende glad for min MGM Comfort, men den har altså sine udsættere. Det der plager mig mest er sodkager, som sætter sig i brændrøret og ikke falder ud, og så går fyret i stå. Når det sker står fyret og bipper, men det kan jeg ikke høre inde i huset. Min Georg Gearløs-løsning er et simpelt vaskemaskine termostat, som er stukket ind ved varmen ud på fyret. Termostaten er sluttet til en trådløs dørklokke og klokken har jeg så liggende i køkkenet. "Dørklokken" ringer så når temperaturen når under 35-40 grader. Det er en lavpraktisk løsning men dog bedre end ingenting.

Det er klart at man hellere vil have en lidt mere smart løsning og her vil jeg jo gerne have fyrets data på mobilen, ligesom jeg har solcellernes produktion. Hvis jeg lige skal dvæle ved solcellerne, så sender dataloggeren trådløst data til min router, som sender dem videre til Østrig ! (Fronius), som bearbejder data og sender resultatet tilbage på nettet, hvor jeg downloader via min app og kan se resultatet. Alt dette sker i løbet af få sekunder.

Det kunne være rigtig dejlig rart at have lignende muligheder med fyret.

Man læser sommetider indlæg fra folk med en tilsyneladende stor indsigt i IT. Hvor er ekspertisen og trangen til at udvikle noget raspberry halløj whatever til fyret-mobil-interface-app ?


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af kovas » 25 mar 2016 15:10

Her er noget som måske kan bruges. Jeg har selv forsøgt at forstå det, men gav op. Hvis du kan finde ud af det så ville det jo være super
Logging and monitoring of any stoker/pellet burner with PellMon

Men jeg troede faktisk at der var noget til MGM allerede. Ellers har vvseksperten en boks som kan sende smser ved fejl som vist kan bruges til de fleste fyr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
brightguard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 dec 2006 07:43
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 110
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Geografisk sted: Randers

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af brightguard » 25 mar 2016 17:01

Sodkager...hvor tit kører fyret rens ? (timer)

check det her link MGM service info

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Jens » 25 mar 2016 22:24

Synes din vaskemaskine-termostat-løsning er på grænsen til genial :great:

Men hvis du ikke kan få et kabel fra fyret til din router, kan du så ikke sætte en repeater ude ved fyret, som er trådløs på din router og med et kabel fra repeater til fyr.
Så ville du kunne tilgå fyret via din router med din smartphone, - du får så ikke en bippende alarm, men vil dog kunne se fyrets status og om der er fejl.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 26 mar 2016 01:27

Jens skrev:Synes din vaskemaskine-termostat-løsning er på grænsen til genial :great:

Men hvis du ikke kan få et kabel fra fyret til din router, kan du så ikke sætte en repeater ude ved fyret, som er trådløs på din router og med et kabel fra repeater til fyr.
Så ville du kunne tilgå fyret via din router med din smartphone, - du får så ikke en bippende alarm, men vil dog kunne se fyrets status og om der er fejl.
Jamen jeg har min PC koblet til fyret via et netværkskabel, og kan se driftsstatus på TCNET2. Nu er min PC så bare ikke tændt hele tiden og selv når den er tændt bipper den ikke når fyret bipper i fyrrummet.

Det jeg mangler er at oplysningerne på min hardwiret PC bliver sendt ud på internettet, hvor min mobil med en tilhørende app kan hente det.
Virkelig mærkeligt at det ikke allerede findes OG at andre ikke har råbt og skreget på det, - - - eller har jeg overset noget?


Basselars
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 dec 2014 20:47
Mit fyr: MGM comfort 15 med iltstyring
Areal: 148
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: Ca. 5tons
Geografisk sted: Fjenneslev
Givet likes: 9 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Basselars » 26 mar 2016 09:01

Du kan få dit fyr på internettet, og se status på på fyret fra mobilen. Der findes ikke en app, du bruger bare din tlf's internet browser. Du får ingen alarmer, men hvis du opdager en alarm kan du resette fyret fra mobilen. Du kan også ændre i opsætningen på fyret via mobilen, men det kan jeg ikke anbefale, da jeg har været udsat for at alle fyrets indstillinger ændres. Der er et par tråde her på forum om hvordan det gøres, det er faktisk mere enkelt end det lige lyder.

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 26 mar 2016 14:13

Basselars skrev:Du kan få dit fyr på internettet, og se status på på fyret fra mobilen. Der findes ikke en app, du bruger bare din tlf's internet browser. Du får ingen alarmer, men hvis du opdager en alarm kan du resette fyret fra mobilen. Du kan også ændre i opsætningen på fyret via mobilen, men det kan jeg ikke anbefale, da jeg har været udsat for at alle fyrets indstillinger ændres. Der er et par tråde her på forum om hvordan det gøres, det er faktisk mere enkelt end det lige lyder.
Jeg har surfet rundt på disse sider og de tråde hvor der diskuteres datalogger og lignende IT for MGM bliver sproget helt sort for mig.
Kunne vi eventuelt for "stavet" systemet for os her?
Lyder i øvrigt mærkeligt at en alarm ikke kan komme frem på en app. Det er vel den mest vigtige besked man ønsker. Jeg ønsker en løsning som sender en SMS, så snart alarmen går. Det er jo oplagt, ikk?

pendec

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af pendec » 26 mar 2016 16:52

Kosmic skrev:Jeg har surfet rundt på disse sider og de tråde hvor der diskuteres datalogger og lignende IT for MGM bliver sproget helt sort for mig.
Kunne vi eventuelt for "stavet" systemet for os her?
Lyder i øvrigt mærkeligt at en alarm ikke kan komme frem på en app. Det er vel den mest vigtige besked man ønsker. Jeg ønsker en løsning som sender en SMS, så snart alarmen går. Det er jo oplagt, ikk?
Når i taler app, til telefon og tablet, så er det jo et program som udvikles og ikke en webside i tilgår, som DR.dk . Det er tilsyneladende det eneste som fungerer med MGM lige nu, en webside som man kan komme ind på ude fra internettet, når ens udstyr derhjemme bliver konfigureret til at sende trafik udefra nettet ind til ens pillefyr.

Så ikke mærkeligt at den ikke kan give en alarm, det er jo næsten som at forvente at DR.dk's webside kan fortælle dig på telefonen, når du vel og mærke IKKE er på deres side, at nu er der en nyhed du vil læse.. Hertil udvikler DR altså app's og andet så du kan dette.
Her mangler MGM altså at udvikle en app til android og apple, så i kan det som i søger, og det kan man ikke endnu, så ALT i kan , er at tilgå den webside, som også kan findes hjemmefra, den kan i så få adgang til fra internettet, vel og mærke, hvis i har styr på router og jeres internet udstyr, som kan være besværligt at sætte op.

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 27 mar 2016 14:29

pendec skrev:Når i taler app, til telefon og tablet, så er det jo et program som udvikles og ikke en webside i tilgår, som DR.dk . Det er tilsyneladende det eneste som fungerer med MGM lige nu, en webside som man kan komme ind på ude fra internettet, når ens udstyr derhjemme bliver konfigureret til at sende trafik udefra nettet ind til ens pillefyr.

Så ikke mærkeligt at den ikke kan give en alarm, det er jo næsten som at forvente at DR.dk's webside kan fortælle dig på telefonen, når du vel og mærke IKKE er på deres side, at nu er der en nyhed du vil læse.. Hertil udvikler DR altså app's og andet så du kan dette.
Her mangler MGM altså at udvikle en app til android og apple, så i kan det som i søger, og det kan man ikke endnu, så ALT i kan , er at tilgå den webside, som også kan findes hjemmefra, den kan i så få adgang til fra internettet, vel og mærke, hvis i har styr på router og jeres internet udstyr, som kan være besværligt at sætte op.
Genau! - og æhh - hvad sker der?
Man taler om Internet of things , - altså adgang til alle hjemmets indretninger m.v. via mobilen. Jeg kan da ikke være den eneste, som synes at mit pillefyr kunne være ganske praktisk at kunne følge, selvom jeg ikke er hjemme.

Overordnet set undrer jeg mig faktisk over at der ikke findes en mindre hær af unge IT-nørder, som ønsker at tjene en skilling ved at turnere villakvarteret og oplandet og tilbyde online-opsætning af pillefyr, solceller, alarmanælg og ikke mindst surround/smart-TV anlæg. Der er nok at gå i gang med!

pendec

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af pendec » 27 mar 2016 14:37

Well, egentlig kan et par script på en linux maskine hurtigt automatisere alarmer, ved nogle web opslag, desværre er det mange år siden jeg udviklede apps (tænk HP palm) og lign. Og min fokus er primært på Android, og her mangler jeg lige nogle 100 timers træning i java for at genopfriske hvad er tabt. Men ellers ville det være lige til at udnytte hvad MGM allerede tilbyder på en webside, og så lægge det ind i en app.

Når der ingen ægte API findes til at tale med pillefyr direkte, så må man tage hvad man kan få, og det er en internet side ;) Jeg har desværre ikke MGM og mangler træning på app siden, så jeg kan ikke tilbyde hjælp her, desværre..

@Kosmic
Kan godt se at der er muligheder i opsætning af alle de enheder du taler om, det kan bare være svært at lære dem alle at kende, og så udvike apps til dem, er næste skridt.


Besvar