Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM status på mobilen

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 21 dec 2016 22:19

Woop skrev:Som jeg ser det kommer du nok til at kigge langt efter en App til din telefon, da der for nuværende intet er af det, der ligger til grund for en App, til stede.
Her tænker jeg specielt på den sikre kommunikation er uomtvisteligt skal være mellem din telefon og dit fyr. Når den etableret, så kan du begynde at tænke på en App.
Så i mangel af bedre kan du lave en VPN forbindelse til din router fra din telefon.

Men dette forudsætter:
Du kan se dit fyr på dit lokale netværk.
Du har fast ip-adresse (det er noget din interetudbyder hjælper dig med)
Din router kan lave en VPN tunnel (ikke VPN pass-through)
Din telefon kan oprette forbindelse til en VPN (det kan mange nyere telefoner)

Nogen foreslår at man bare åbner for fyrets ip igennem routeren, så kan du tilgå den fra en hver pc og telefon på internettet, men den kan en tilfældig 15 årig kinesisk knægt også. Så hvis du ikke vil have et koldt gulv eller radiator, og koldt vand i bruseren, på en tilfældig og dejlig kold en vinterdag, så er det en VPN du skal lave. Så har du både sikkerhed, og dit fyr tilgængeligt på telefonen.

Du skal ind på routeren og konfigurere en VPN forbindelse, hvis den kan, og derefter sættes det op på telefonen.
Du kan finde ud af hvordan i manualen til din router…..og ellers google hvordan du gør på din telefon.
De overordnede principper bag VPN er lige som Wifi på din router og PC. Du skal konfigurere og angive et navn, kode og en krypteringprotokol. De samme skal så gøres på telefonen….og det er så det.
Hvis du ikke er bange for at futte rundt i routeren og er lidt it-kyndig, kan det gøres på en halv time.

Phew - mange tak for forklaringen, :great: som nok i virkeligheden forklarer hvorfor - vel ingen har denne feature :oops:

Imidlertid skal jeg nok prøve at sætte min niece og kæreste til PC'en her til jule-tam-tam'et. Den slags er de langt bedre til end mig. Måske skal jeg også håbe på en nyere smartphone under træet, da min nuværende hedder Sony Xperia L

God jul


Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Woop » 23 dec 2016 12:02

Ganske kort…så mjoo…så har RTB noget af det du ønsker (stokercloud.dk), men det er kun til RTB...så altså ikke noget for os der har MGM kan bruge.
Det de gør, er at de har en server hvor fyret logger ind, så der sikker kommunikation mellem fyr og server.
Så kan du så med din telefon eller App tilgå deres server.
På den måde vil deres server være en sikker mellemstation….men det koster penge at have, udvikle og vedligeholde sådan en server….og hvem skal nu betale det. cigar.gif

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 24 dec 2016 15:21

Woop skrev:Ganske kort…så mjoo…så har RTB noget af det du ønsker (stokercloud.dk), men det er kun til RTB...så altså ikke noget for os der har MGM kan bruge.
Det de gør, er at de har en server hvor fyret logger ind, så der sikker kommunikation mellem fyr og server.
Så kan du så med din telefon eller App tilgå deres server.
På den måde vil deres server være en sikker mellemstation….men det koster penge at have, udvikle og vedligeholde sådan en server….og hvem skal nu betale det. cigar.gif

Jamen du har ret. Faktisk var RTB et alternativ da vi skulle have nyt pillefyr, men prisdifferencen var markant, og jeg forventede faktisk en form for internetløsning på MGM som det jeg har omtalt her.

Nå - jeg kan se at det er en udfordring, så jeg må se om der kommer noget ud af det. Du skal i hvert fald have tak for at dele din indsigt.

Imidlertid er jeg faldet over en anden mulighed, - tror jeg.
https://www.velleman.eu/downloads/0/use ... 204_en.pdf

Jeg ønsker som nævnt at få besked på telefonen, såfremt der opstår driftforstyrrelser eller andet, som kræver min opfølgning. Kunne dette sæt mon sættes op til at give besked, hvis temperaturen falder, alarmen går eller at den løber tør for piller?
Jeg har endnu ikke gennemtrawlet manualen, men det kunne være rigtig rart at få en SMS såfremt i fald noget vigtigt sker.
En løsning kunne blive ganske efterspurgt vil jeg mene.

Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Woop » 27 dec 2016 21:39

Fed dims du har fundet….sådan en må jeg næsten eje….når jeg kommer ud af lommesmerterne fra julemåneden.
Jeg har selv sat et system op til at give besked når der skal fyldes piller på.

Det kunne gøres ved den capacative føler der sidder i tanken, men det er lige sent nok for mig at få den oplysning, så jeg har selv sat en føler op der er lidt højere oppe.
Jeg har så noget ”home automation”(Telldus) og har så ombygget en dørkontakt, altså sådan en som også er i en tyverialarm. Den capacative føler har jeg bygget sammen med et relæ og dørkontakten, og jeg får så push besked via deres app om at ”nu er det tid til dine piller”
Jeg har også en tyverialarm (Denver hsa-120) hvor dørkontakten kan være ”on” og sende sms’er uafhængig af at alarmen er ”off”. Det er også testet og kører fint, men jeg kører med Telldus systemet og sparer sms’en

Sammen med VPN forbindelse til fyret via telefonen så, gå det an for mig…..i mangel af bedre.
Meeen havde jeg set det velleman board før, så var jeg nok gået den vej.

Du skal dog være opmærksom på at du med velleman boardet kun kan monitorere selve fyret.

Jeg har selv kigget efter en måde at tænde/slukke fyret på, som ikke omfatter on-knappen på fyret eller websiden direkte.
Det kunne enten være en terminal indgang på selve fyret, eller selve kommandoen til TCnet2 controlleren, således at jeg selv kunne lave noget automatik der tænder/slukker fyret i senarier der ligger ud over hvad der er som standard. Fx. jeg er ude og rejse og fyret tænder, hvis temp. når under 16 grader i stuen.
Men jeg leder stadig….Det ender nok med at jeg må spørge Karsten.

Jeg er lige som jeg tror du er, vild med stokercloud fra RTB. Så mit dømmesenarie er at sætte en strømsvag webserver op i fyret, der har eeyore's datalogger og publicerer til web (det har jeg men mangler stabilitet) og et udvidet statistik modul, samt sikker webadgang med fjernstyring, publiceret på nettet.

Jeg er dog ikke programmør...bare en stædig teknikker b_shake8.gif

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 04 jan 2017 22:40

Nu fandt jeg så et sted som måske har ideer:
http://www.zwaves.dk/forum/viewforum.php?f=8

Har ikke trawlet dette forum igennem endnu . . .


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Bagger » 05 jan 2017 16:51

Hejsa. Du kan sagtens få en Z-wave rumtermostat, som kan styres og ændres fra mobilen, til at slutte den potentialfrie indgang på MGM'en. På den måde kan du stoppe og starte fyret fra afstand. Du kan dog IKKE se fyrets data, men kun temperaturen i det eller de monterede rum. Det er muligt at lave en komplet hjemmeautomationsløsning med z-wave enheder, der således kan smartificere dit hjem. Hvis du er lidt fingernem, så kan det lade sig gøre at montere et såkaldt boiler control modul, som kan styre og overvåge diverse, men det er for nuværende ikke anbefalelsesværdigt på en fyr som MGM, der i forvejen kører med en PID reguleret styring.

Sig til hvis du vil vide mere. :)

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Kosmic » 05 jan 2017 22:49

Bagger skrev:Hejsa. Du kan sagtens få en Z-wave rumtermostat, som kan styres og ændres fra mobilen, til at slutte den potentialfrie indgang på MGM'en. På den måde kan du stoppe og starte fyret fra afstand. Du kan dog IKKE se fyrets data, men kun temperaturen i det eller de monterede rum. Det er muligt at lave en komplet hjemmeautomationsløsning med z-wave enheder, der således kan smartificere dit hjem. Hvis du er lidt fingernem, så kan det lade sig gøre at montere et såkaldt boiler control modul, som kan styre og overvåge diverse, men det er for nuværende ikke anbefalelsesværdigt på en fyr som MGM, der i forvejen kører med en PID reguleret styring.

Sig til hvis du vil vide mere. :)
Der er lige et par detaljer, som jeg ikke kan genkende i din tekst om MGM'en.
Min MGM styres med TCNET2 og jeg ved ikke lige hvad du mener med "den potentialfrie indgang". Jeg ved heller ikke hvad du mener med PID styring.

På den anden side vil temperaturen på kedlen vel kunne moniteres med din omtalte Z-wave rumtermostat, og hermed give mig besked såfremt varmen forsvinder, som hvis fyret svigter af en grund.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Bagger » 06 jan 2017 17:38

Det jeg mener med den potentialefrie indgang er, at du allerede nu via TCNET2 kan styre MGM'en ud fra en rumtermostat, ganske som følereren i varmtvandsbeholderen gør det. Den giver dig ganske vidst ikke noget signal "on the fly".

Med PID (proportional–integral–derivative) mener jeg reguleringen. Altså forholdet mellem brændsel og luft. Denne regulerer meget fint, og er altså ikke bare en ON/OFF regulering, derfor vil det ikke være egnet at erstatte TCNET2 med en Z wave boiler control.

Ja og nej til det med rumtermostat. Du kan finde ud af hvornår der forsvinder varme i et rum, og så lidt på slum resonere dig frem til om fyret er gået ud eller ej.

Nææ hvis du skal noget, så skal du montere sådanne følere i lommer på kedelrør osv. De går lige i et standard Z wave relæ, og så er der fuld monitorering over det. Du skal dog have en Z wave boks før du kommer videre, og den er lidt pebret, men det er en engangs investering..

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af mgmone » 07 jan 2017 08:02

Hej
Da den første TCNET styring blev udviklet i 2005 var den en af de første styringer der kunne tilgås og styres over internettet, det kræver at man er lidt nørdet og har godt styr på sin router opsætning, da vi lavede TCNET 2 i 2013 brugte vi meget energi på at gøre fyret helt selvkørende, bla ved hjælp af luftmassemåler, der overflødiggøre blæser indstillinger, og sparer brændsel da tab af varme i forbindelse med træk stabilisator helt undgås, internet delen fra TCNET1 blev genbrugt i TCNET2.
Vi har i en tid hørt ønsket om en mere bruger venlig internet adgang, med en cloud løsning, det lette ville være at tilbyde en boks til et par tusinde kroner, dette er dog meget i mod vor filosofi, vi har derfor længe søgt at optimerer og pakke softwaren i TCNET2
så der både er plads til luftmasse styring og en cloud løsning, således at alle TCNET2 kan få cloud internet adgang, blot ved en software update, og ikke ved at tilkøbe en boks.
Jeg kan oplyse at det kort før jul lykkedes at pakke softwaren, således at der nu er plads til cloud software, næste skridt er programmering af selve clouden, test kørsel m.v. Min erfaring med software er at alt ikke altid går efter den første plan, så jeg kan ikke love en dato på nuværende tidspunkt, men kan love at den nye cloud software naturligvis vil være ganske gratis, samt at kunder der ikke er tryk ved selv at uploade den i styringen, kan komme forbi Herning med deres styring og få det udført UB.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Woop » 16 jan 2017 16:02

Hej Karsten
Dejligt at hører at der trods alt arbejdes på det rigtig mange gerne vil have. (Jeg melder mig gerne som tester, når i når så langt)
Er der noget kontaktsæt på fyret der kan slukke/tænde fyret (til ekstern styring)
Eller kan du oplyse web-kommandoen, eller eventuelt en fil henholdsvis til ”start” og ”stop”
I så fald kunne man jo ind til videre, bikse noget samme på hjemmeserveren, så den kunne styres herfra.


Besvar