Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af Linnetvej » 22 mar 2016 22:39

Hej,

Nu nærmer den første sommersæson med pillefyr sig for mit vedkommende.

Mit fyr er et MGM Comfort 15 med iltstyring. Det er koblet til varmtvandsbeholderen via en motorstyret 3-vejsventil, som med varmtvandsprioritering leder alt varmen fra fyret gennem varmtvandsbeholderen, når denne kalder på varme.
Setpunktet på varmtvandsbeholderen er 60gr C.

Det jeg godt kunne tænke mig er, at fyret står i stand-by indtil temperaturen i varmtvandsbeholderen er faldet til fx 40 gr C. Så starter fyret automatisk og varmer varmtvandsbeholderen op og lukker ned igen, når setpunktet på er nået.
Kan det lade sig gøre på den måde..? Jeg synes ikke rigtig jeg kan gennemskue det ud fra fyrets indstillingsmuligheder i kontrolpanelet.

Alternativt er at lade fyret starte op på timer og lade det køre indtil varmtvandsbeholderen er varmet op og fyret automatisk lukker ned enten på timer eller hvis fremløbstemperaturen bliver for høj fordi der ikke aftages nok varme...

Hvad gør I andre med samme fyr..??


pendec

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af pendec » 22 mar 2016 23:54

Da jeg kikkede efter omlægning med 3 vejs ventil, så fik jeg forklaringen at der også monteres en kugleventil, så du om sommeren kan låse den fast, så der kun cirkulerer vand imellem fyr og vvb?

Hvis du ikke kan dette, så cirkulerer vandet jo udenom ventil og ud i andre rør? og det nedkøles hurtigere? Måske forkert, så lærer jeg da også lidt, da jeg aldrig fik den 3vejs opsætning ;)

Det havde så intet med MGM opsætningen at gøre ;) sorry!

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af Blinky » 23 mar 2016 08:59

Hvad gør I andre med samme fyr..??
Jeg har to cirkulationspumper. En til VVB og en til radiatorsystemet, der styres af fyret.
Fyret kan stilles til enten at starte begge eller kun den ene.
.....simpelt og effektivt.
Jeg har altså ingen trevejsventil, så MGM s standardopsætning hjælper så ikke dig, m.m. standardopsætningen på en eller anden måde kan styre din trevejsventil.
Vedhæftede filer
Clipboard.jpg

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af newpas » 23 mar 2016 10:14

Hvis den kan styre to pumper kan den vel også styre trevejsventil. Spørgsmålet er blot, hvordan? icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
brightguard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 dec 2006 07:43
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 110
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Geografisk sted: Randers

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af brightguard » 23 mar 2016 17:04

Jeg har ingen trevejsventil....Det jeg gør, lukker af for gulvvarmen (har ikke andet) pånær badeværelse og lader fyret køre 2 timer om morgenen
Så har jeg rigeligt varmt vand og kan holde badeværelse tørt.
Er i mange i husstanden kan du prøve dig frem evt osse 2 timer om aftenen


Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af Linnetvej » 23 mar 2016 22:58

Hej,

Det skal lige nævnes, at min nuværende installation er midlertidig og bliver lavet om indenfor de næste 1-3 år. I den forbindelse ændrer jeg muligvis til setup med 2 cirkulationspumper. Nuværende setup med 3-vejsventil er "resterne" fra en gammel naturgasfyrs installation.

3-vejsventilen er styret af fyret. Den får spænding direkte fra fyret (og leder varmen omkring varmtvandsbeholderen). Når 3-vejsventilen ikke får spænding ledes varmen ud til radiatorerne og gulvvarmen.
Setpunktet til det varme vand er sat til 60 grC. Umiddelbart virker det til, at så snart temperaturen i varmtvandsbeholderen falder til 59 grC, så vil fyret varme varmtvandsbeholderen op pga. varmtvandsprioriteringen. Det undrer mig, at man ikke kan sætte en hysterese (eller hvad det nu hedder) således, at den fx. først giver sig til at varme på varmtvandsbeholderen, når temperaturen er faldet til et vis niveau.

Opsætningen med de to cirkulationspumper gør vel bare, at det er muligt både at køre i tre modes (hvor jeg med 3-vejsventil kun kan køre i mode 1 og 2):
1) Udelukkende på rumvarmen
2) Udelukkende på varmtvandsbeholderen
3) Rumvarme og varmtvandsbeholder samtidigt.

Hvad er det der bestemmer, hvornår cirkulationspumpen til varmtvandsbeholderen starter..? Er det så snart den er under setpunkt eller skal temperaturen i beholderen falde til et vis niveau..?

Når fyret kører i mode 2 - altså udelukkende på varmtvandsbeholderen - så er det vel nødvendigt, at temperaturen i varmtvandsbeholderen får lov til at falde et passende stort antal grader for at fyret ikke tænder og slukker hele tiden...

Det er rigtigt, at jeg kan langt hen ad vejen kan opnå det jeg vil, ved at køre fyret på timer og fx lade det køre to timer tidlig morgen. Det vil langt de fleste dage være fint nok, men det er også lidt træls de dage, hvor der bruges uventet meget varmt vand og beholderen pludselig er tom - så ved jeg godt hvem der får skæld ud.... :wink: Der kunne det være rart, hvis fyret kunne finde ud af at starte op, når temperaturen i varmtvandsbeholderen er faldet til fx 30 grC under setpunkt og slukke igen, når beholderen er ladet fuldt op.... Kan man det...?? :roll:

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af kovas » 24 mar 2016 11:32

Hej.
Nu kender jeg jo ikke MGM, men hvis det ikke kan starte på føler fra vvb så er der urstyring i sommermånederne. Hvis du sætter en watsventil på fremløg lige før vvb med føler op i tanken så hat du altid varmt vand og varme på samme tid og din alfa2 pumpe styre flowet og fyret modulere efter behov. Hvis du har fremløbstermostater på dine radiatore så lukker de jo når der ikke er brug for varme, ergo løber der ikke noget vand i de rør. Hvis det altså er to-strenget. Så du behøver ikke mer for at styre det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af nielshm » 09 maj 2016 11:55

Jeg kan så også spørge. Hvad skal indstillingerne være på displayet/menuerne, såfremt der udelukkende ønskes opvarmning af varmt vand?

Basselars
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 dec 2014 20:47
Mit fyr: MGM comfort 15 med iltstyring
Areal: 148
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: Ca. 5tons
Geografisk sted: Fjenneslev
Givet likes: 9 gange

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af Basselars » 12 maj 2018 12:07

Linnetvej skrev:
22 mar 2016 22:39
Hej,

Nu nærmer den første sommersæson med pillefyr sig for mit vedkommende.

Mit fyr er et MGM Comfort 15 med iltstyring. Det er koblet til varmtvandsbeholderen via en motorstyret 3-vejsventil, som med varmtvandsprioritering leder alt varmen fra fyret gennem varmtvandsbeholderen, når denne kalder på varme.
Setpunktet på varmtvandsbeholderen er 60gr C.

Det jeg godt kunne tænke mig er, at fyret står i stand-by indtil temperaturen i varmtvandsbeholderen er faldet til fx 40 gr C. Så starter fyret automatisk og varmer varmtvandsbeholderen op og lukker ned igen, når setpunktet på er nået.
Kan det lade sig gøre på den måde..? Jeg synes ikke rigtig jeg kan gennemskue det ud fra fyrets indstillingsmuligheder i kontrolpanelet.

Alternativt er at lade fyret starte op på timer og lade det køre indtil varmtvandsbeholderen er varmet op og fyret automatisk lukker ned enten på timer eller hvis fremløbstemperaturen bliver for høj fordi der ikke aftages nok varme...

Hvad gør I andre med samme fyr..??
Jeg ved godt dette er en gammel tråd. Men synes ikke jeg kan finde et klart svar. Kan fyret starte og stoppe alene ud fra temperaturen i vvb? Jeg har selv et comfort 15, tcnet2 med vvb og fyr i to forskellige bygninger. Jeg overvejer at trække kabel så fyret kan se vvb temp. Men hvis det ikke kan starte efter vvb temp er det måske ikke umagen værd? Kører pt. Sommerdrift med tidsstyring.

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Sommerdrift på varmtvandsbeholder alene

Indlæg af Linnetvej » 12 maj 2018 12:31

Jeg har også fyr og vvb i hvert sit rum og kører varmtvands prioritering med en enkelt cirkulationspumpe og elektronisk styret 3-vejsventil. Fint setup til vinterdrift men til sommerdrift kører jeg også på timer.
Jeg snakkede med Karsten fra MGM om det og han forklarede, at man med mit setup i sommerdrift også kunne få fyret til at starte ved lav temp i vvb. Det involverede nogle relæer men jeg forstod ikke præcis hvordan der elektrisk skulle forbindes. Han lovede at sende er diagram, men det glemte han vist igen... han kunne vist også sælge relæerne.
Jeg klarer mig pt med timer drift, men vil gerne senere have lavet det om, så fyret starter ved lav temp i vvb. Så hvis du finder ud af noget må du meget gerne dele det her... :-)


Besvar