Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af nielshm » 12 jan 2016 07:46

Nu hvor det skal til at være rigtig koldt, så tager kedeltemp. en ordentlig dykker når fyret skal renses, med efterfølgende lang periode med 100% for at varme op igen.
Hvor meget kan tiderne til burnout og opstartstjek mm. optimeres, så opvarmningen bliver lettere? Jeg husker ikke tallene 100% i dag, jeg har aldrig rettet i dem, men det er noget med ca. 20 min. i alt incl. optænding. Burnout er på 10 min., de andre husker jeg ikke helt.

Når det er pivkoldt er min kedeltemp. er sandsynligvis på 43-44 gr. inden der er flammer igen, så der er lang vej til 65 gr. Så vil jeg næsten hellere smide lidt uforbrændte piller i askeskuffen og så vinde et par grader i opvarmningen.


mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af mattiassonne » 12 jan 2016 16:15

Interessante spørgsmål, for ja, det tager en del tid.

For noget tid siden, forsøgte jeg med længere burn-out tid, da jeg tænkte at så ville der nok være færre ubrændte piller i asken. Men, de piller skyldes nok mere at enkelte piller falder ovenover kanten, så det har burn-out intet at gøre med. Så jeg har fluks sat den tilbage, for det gavnede jo intet.
nielshm skrev: Når det er pivkoldt er min kedeltemp. er sandsynligvis på 43-44 gr. inden der er flammer igen, så der er lang vej til 65 gr. Så vil jeg næsten hellere smide lidt uforbrændte piller i askeskuffen og så vinde et par grader i opvarmningen.
Men hvor lang tid bruger dit fyr så på at komme op på de 65 igen? For selv har jeg 25'eren, og synes egentligt den kommer okay hurtigt op, omend jeg ikke har taget tid. Men her da det var koldest, og blæste mest, der var den altså en overgang oppe på at kører ved 14,5kw uafbrudt når den ellers havde stabiliseret sig efter opstart. Hvis husets forbrug er på 14,5, og jeg kun havde et 15 kw fyr, så ville der jo være lang vej fra de 45 grader, og op til de 65 tænker jeg...

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af mgmone » 12 jan 2016 19:14

Hej
Burn uot er normalt ikke så lang, prøv at kalibrerer lambda sonden.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af Bagger » 12 jan 2016 20:26

Hej igen.. Jeg skrev til dig i en anden tråd Niels, angående det at justere på tiderne..

Grunden til jeg nævnte det var, at jeg fik en prøve på ca. 500kg træpiller, af meget tvivlsom kvalitet. Til gengæld var de meget billige! :)

Jeg havde så store problemer med slagger, at selvom den kørte rens, så sad der en prop af slagger tilbage i brænderskålen. Jeg fiflede lidt med det, og tænkte at renseperioden skulle ned.. Som et forsøg, satte jeg den ned til 3 timer, og ville så leve med det ekstra forbrug til optænding osv. når nu pillerne var så billige.. :) Det virkede også upåklageligt, og den kunne sagtens rense nu.

Problemet lå i, at da det var så koldt, så fik de endnu hyppigere stop/rens/start perioder, temmelig stor indflydelse på driftstemperaturen.. Den kunne jo rask væk trække den fra 65 grader og ned til midt i 30'erne på den relativt korte tidsperiode.

Stod så og kiggede på fyret da den lavede sådan en sekvens, og det tog sku alligevel lang tid. Min burnout tid, stod standard til 600 sekunder, hvilket jo er 10 minutter. Herefter rens (det tager jo ikke længe), Så opstartstjek (den var også lang, og guderne må vide hvad den laver i det tidsrum), for derefter at føde piller og tænde.. Jeg hamrede bare tiderne ned, og tænkte jeg ville se hvad det havde af indflydelse.. Det kører overraskende hurtigt nu, og den trækker slet ikke fyret ned på samme måde.. Men det er en balancesag, som jeg tænker man kan justere lidt efter udetemp., da det jo immervæk koster lidt piller i askeskuffen..

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af mattiassonne » 12 jan 2016 23:42

Bagger skrev:Jeg hamrede bare tiderne ned, og tænkte jeg ville se hvad det hav Det kører overraskende hurtigt nu, og den trækker slet ikke fyret ned på samme måde.. Men det er en balancesag, som jeg tænker man kan justere lidt efter udetemp., da det jo immervæk koster lidt piller i askeskuffen..
Må man spørg hvad du præcist har stillet de forskellige ting ned til? Og hvor meget er "lidt" piller i asken?


Ligeledes til dig Karsten. Hvad er godt/skidt at skrue op og ned for? Og er der noget minimum man helst ikke skal under?


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af Bagger » 13 jan 2016 08:33

Jeg kan ikke huske tiderne her, og jeg har også skruet dem op igen.. Men det var burnout sat væsentligt ned... 60 sek. eller sådan noget. Opstartstjek også ned.. Men kan ikke huske hvor langt. Jeg prøvede mig bare frem til jeg synes det passede..

mht. piller i askeskuffen, så er det jo egentligt bare den rest som der ligger i brænderskålen, som den trækker det sidste liv ud af.. De falder så glødende ned i askeskuffen, og brænder ud dernede.. Om end det ikke er lige så effektivt som i brænderskålen, så afgiver de jo stadig varme dernede....

Jeg observerede ikke noget nævneværdigt overforbrug i forhold til almindelig drift.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af Bagger » 13 jan 2016 08:34

Det som koster, er de ca. 400 gram piller som bruges til opstart, men det er kun relevant hvis man justerer rensetiden ned...

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af nielshm » 13 jan 2016 10:02

Men det som Karsten skriver indikerer jo, at burnout ikke er en fast tidsramme, men noget som afsluttes når der ikke kan måles flamme/iltforbrug.
De 600 sek. skal måske ses som et max. tidsforløb hvor der renses, hvad enten der er flammer eller ej.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af nielshm » 13 jan 2016 10:09

mattiassonne skrev:Interessante spørgsmål, for ja, det tager en del tid.

For noget tid siden, forsøgte jeg med længere burn-out tid, da jeg tænkte at så ville der nok være færre ubrændte piller i asken. Men, de piller skyldes nok mere at enkelte piller falder ovenover kanten, så det har burn-out intet at gøre med. Så jeg har fluks sat den tilbage, for det gavnede jo intet.


Men hvor lang tid bruger dit fyr så på at komme op på de 65 igen? For selv har jeg 25'eren, og synes egentligt den kommer okay hurtigt op, omend jeg ikke har taget tid. Men her da det var koldest, og blæste mest, der var den altså en overgang oppe på at kører ved 14,5kw uafbrudt når den ellers havde stabiliseret sig efter opstart. Hvis husets forbrug er på 14,5, og jeg kun havde et 15 kw fyr, så ville der jo være lang vej fra de 45 grader, og op til de 65 tænker jeg...
Den kører nok 1½ time med fuld hammer for at komme op til setpunkt. Når det er koldt og blæsende så ligger den på 12 Kw i jævn drift. Mit hus er meget følsomt over for blæst der afkøler enormt meget. Det er noget der skal kigges på, for det påvirker også komforten inden døre.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimering af burnout, opstartstjek mm.

Indlæg af nielshm » 14 jan 2016 06:56

Der er en time out værdi på hele 7 min. Det må være den der hedder 'lukker ned' i displayet. Der er burn out jo overstået, og det er kun blæseren der kører.
Er der noget i vejen for at den ændres til 2-3 min.?


Besvar