Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med MGM Junior pillefyr

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
uffenielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 dec 2015 22:23
Mit fyr: MGM Junior pillefyr
Areal: 117
Brændsel: Træpiller 6 eller 8 mm
Årligt forbrug: 4,5

Problemer med MGM Junior pillefyr

Indlæg af uffenielsen » 28 dec 2015 22:57

Hej

Jeg købte et MGM Junior pillefyr i sommeren 2013, som jeg fik installeret af Gyrsting VVS, og jeg må sige, at der var været en hel del mere besværligt, end jeg havde regnet med. Jeg er indforstået med, at det skal renses, og nogle gange sætter sneglen, som føder brandkammeret med piller, sig fast og skal bankes med en hammer. Fyret har dog kørt meget ustabilt ca. et halvt års tid efter jeg fik det installeret.
Tit har jeg oplevet, at fyret er stoppet og hyler med en fejl på displayet. Jeg har oplevet 3 typer af fejl:

Flamer burned out
Ignition Error
FAN Malfunction

Flamer burned out kommer, hvis pillekammeret er tomt (det er jo helt min egen fejl), eller hvis sneglen, der føder brandkammeret med piller, har sat sig fast. Så skal jeg skrue en plade af fyret og banker røret med en hammer, så går sneglen løs igen, og fyret kan køre.

Ignition Error ved jeg ikke hvorfor kommer, men hvis jeg slukker fyret på displayet og lige giver det en time, så kan det køre lidt igen.

FAN Malfunction er klart den fejl, som fremkommer oftest. Der er tit som om, at blæseren bare ikke starter. Den er ikke gået i stykker, da den kører fint, hvis jeg slukker for fyret (enten på strømkontakten eller på nødstop) og tænder det igen, så den begynder at rense, og blæseren kører med høje omdrejninger. Nogle gange kan jeg hjælpe blæseren (jeg går ud fra, at FAN i dette tilfælde betyder blæser) igang ved at hive temmeligt voldsomt i et håndtag på fyret, som vist nok bruges til at rense slagger ud af fyret, og ned i askeskuffen. Andre gange må jeg slukker fyret og prøve lykken igen senere.

Her til jul har det dog været helt til hest. Jeg var væk i julen og kom hjem 2. juledage om aftenen. Jeg havde slukket fyret, så det íkke stod og hylede i 2 dage med FAN Malfunction. Da jeg tændte det igen, ville blæseren slet ikke starte. Da displayet gik fra at vise IDLE til at vise START UP CHECK, var blæseren på 0 omdrejninger, og det hjalp ingenting at hive i håndtagen. Jeg prøvede i temmelig lang tid, men gav op og gik i seng. Næste dag var ikke meget bedre. Hen ad eftermiddagen (den 27 december) lykkedes det mig at få fyret igang, og det kørte. Da det nåede de 70 grader, hvor det så stopper, begyndte det at hyle igen (ved BURN OUT CYCLE), og ville ikke køre mere.
I dag den 28 december er det lykkedes mig at få det til at køre 2 gange, men det har krævet temmeligt mange forsøg og temmeligt meget indsats. Jeg har efterhånden vabler på hænderne af at hive i det håndtag, mens jeg forsøger at starte fyret, så blæseren går i gang.

Jeg har tidligere kontakt Gyrsting VVS, som har sendt mig videre til en Karsten (jeg ved ikke, om det er den samme Karsten, som svarer på tråde herinde), som har guidet mig i opsætningen af fyret, men det har desværre ikke haft helt den ønskede effekt. Det har hjulpet lidt i en periode, og derefter har jeg for tid til anden fået FAN Malfunction tilbage.
Er der nogle derude, der sidder med en løsning, vil jeg så afsindigt gerne høre det, eller får I samme fejl på jeres MGM Junior fyr?

Hilsen Uffe


Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Problemer med MGM Junior pillefyr

Indlæg af Blinky » 29 dec 2015 01:35

Jeg synes du skal bede Karsten komme ud til dig og få ordnet det fyr, og betale hvad det evt. koster.
Jeg er ikke i tvivl om at det kan bringes til at køre ordentligt.
Mit fyr, som jeg har haft i ca. 3 år, har ikke haft et forkert host i den forgangne tid.
Afhængig af fejlens årsag bør Gyrstinge VVS deltage i evt. økonomisk udgift.

Brugeravatar
brightguard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 dec 2006 07:43
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 110
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Geografisk sted: Randers

Re: Problemer med MGM Junior pillefyr

Indlæg af brightguard » 29 dec 2015 05:53

Ring til Karsten 2868 7360

For mig lyder det til at du har en gammel type snegl,de er lidt større i diameter end de nye.og kan godt klumpe lidt i starten indtil de bliver slidt til.

Få checket din røgsuger for løs forbindelse, check stik...hvis det ikke hjælper så skift den.

Jeg ved ikke om du har garanti endnu, ellers kan du checke reservedele priser på https://biostoker.dk/

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Problemer med MGM Junior pillefyr

Indlæg af mgmone » 29 dec 2015 07:02

Hej Uffe ring 28687360.
Fan mail funktion kommer hvis røgsuger ikke når op i fart hurtig nok, min fan i kedel indstilling skal stilles efter modtryk i din skorsten, gå til udgangs test find den værdi der giver 200 rpm, kopier denne værdi til min ventilator speed, ring så kan jeg guide dig, jeg har også været på telefonen hver formiddag i julen så du kunne let havde ringet til mig den 27.

Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Problemer med MGM Junior pillefyr

Indlæg af Blinky » 29 dec 2015 11:46

Blæser funktionen kan måske være generet af en stor mængde aske øverst på kedlen.
Prøv at skrue blæseren af og støvsuge toppen af kedlen og røgrøret til skorstenen. ( Med en stump haveslange i støvsugerrøret kan du komme til overalt)
(Du skal naturligvis først stoppe og dernæst slukke fyret)


uffenielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 dec 2015 22:23
Mit fyr: MGM Junior pillefyr
Areal: 117
Brændsel: Træpiller 6 eller 8 mm
Årligt forbrug: 4,5

Re: Problemer med MGM Junior pillefyr

Indlæg af uffenielsen » 25 jan 2016 10:38

Hej

En lille opdate på mine problemer med mit MGM Junior pillefyr.

Jeg snakkede med Karsten fra MGM, og han var ude og rense mit fyr. Det lader til, at der var samlet så meget slagger i fyret, at det ikke virkede. Der var ikke noget galt med selve fyret. Problemet har været, at jeg ikke har haft luft nok til fyret. Det står i mit bryggers, og der er ikke nogen udluftning. Det fik jeg bare ikke af vide, da jeg fik installeret fyret, at jeg skulle huske at holde f.eks. vinduet åbent hele tiden, ellers ville fyret holde op med at virke.
Nu kører mit fyr markant bedre, og den eneste fejl jeg oplever, er når sneglen stopper, fordi der er for meget savsmuld i de træpiller, jeg bruger.
Så alt i alt stor ros til Karsten fra MGM for at få mit fyr op af køre igen. Knap så stor ros til Gyrsting VVS som installerede mit fyr, men undlod at fortælle mig væsentligheden af at fyret har luft nok.


Besvar