Pumpestyring

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Blevet takket: 6 gange

Pumpestyring

Indlæg af Bagger »

Jeg er så småt færdig med at lave rørarbejde ind og udvendigt, efter den fine hvide kom i hus! :great:

Fyret er placeret i en tilstødende bygning, med præisolerede rør imellem.

Jeg har dog et par spørgsmål som jeg ikke kan læse mig til.

Jeg ønsker VVB prioritering, og har derfor tilsluttet en pumpe i kredsen omkring VVB. Jeg skal bruge en føler, men hvilken type? Følersignalet skal tilbage til fyret, men hvad har i af erfaringer med at trække den strømførende del tilbage til huset igen? Tænker det bliver lidt svært at trække stive kabler igennem det tomrør som ligger i jorden. Er udgangssignalet udelukkende 230 VAC eller er der f.eks. mulighed for 24 VAC eller DC, og så lade det være styrestrømmen til et kontaktsæt i beboelse, som aktiverer pumperne?

Hvordan er det med de resterende varmekredse på sådan en? kan den styre en cirkulationspumpe til gulvarmen, evt. ved hjælp af rumtermostaterne i et wavin tigris system? Der er dog i forvejen start/stop funktion af pumpe i dennes styring, så den kan jeg fortsat benytte mig af.

Hvad med pumpen til radiator delen. Hvad ligger der af styringsmuligheder? Rumtermostat centralt placeret og følersignal retur til kedel, for at få start/stop. Eller bare lade alpha2 pumpen regulere ned i ydelse når termostaterne lukker, og acceptere den fortsatte cirkulation, med tab til følge?

Overvejer også at lade den styre varmen i værkstedet, med rumtermostat og pumpe. Men så er vi jo oppe på minimum 3 pumper.. Kan den klare det? :)

Måske bare nogen diagrammer over tilslutningsmuligheder osv. på sådan en Comfort kunne gøre det.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Blevet takket: 6 gange

Re: Pumpestyring

Indlæg af Bagger »

Nå, hehe.. Fandt 2 sæt følere i askeskuffen... :)

Stadig interesseret i at høre nærmere om ovenstående i første indlæg!
Besvar