Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Tweaks og Guides

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af newpas » 26 okt 2015 22:00

Du skal heller ikke gå ned på 40¤. Du skal stille termostaten på 40¤ og kedeltemp på 60-65¤ og så lade termostaten gå ind over styringen. Der må være et par klemmer der passer hertil.


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 26 okt 2015 22:28

newpas skrev:Du skal heller ikke gå ned på 40¤. Du skal stille termostaten på 40¤ og kedeltemp på 60-65¤ og så lade termostaten gå ind over styringen. Der må være et par klemmer der passer hertil.
Det er nu også det jeg gør. Kedeltemp piller jeg ikke ved. Den er uændret 65. Det er termostaten til VVB der ikke går lavere end 40 gr.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 27 okt 2015 17:42

Problem løst langt hen ad vejen. Termostaten manglede 10 cm. for at sidde ordentligt i VVB. Trylle Trylle og temp steg 15 gr. øjeblikket. Nu slår den heller ikke vildt ud forbi der tappes en slat varmt vand.
Nu må der kunne justeres ordentligt uden at der kommer kæmpe store forstyrrelser i tide og utide.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 28 okt 2015 21:39

En anden ting. Hvis jeg kigger på ilt ved lavlast, så er den ca 14,3% hvor målet er 12,3%. Hvorfor skyder den over mål, og betyder det noget? Er der noget der skal skrues på?

Halmfyrboederen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 dec 2013 20:09
Mit fyr: MGM Confort 25 2013
Areal: 300
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5300
Årligt forbrug: 8-10
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Halmfyrboederen » 29 okt 2015 19:19

Jeg genkender langt hen af vejen dine kvaler med PID reguleringen. Bor selv i et gammelt hus med stor rør dimension fra de glade dage uden cirkulationspumpe. Jeg kører nu kun med P og D leddet, da konklusionen er at huset i sig selv integrerer så meget på grund at trægheden fra den relativt store vand mængde i rørene.
MGM Comfort 25


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 29 okt 2015 19:44

Halmfyrboederen skrev:Jeg genkender langt hen af vejen dine kvaler med PID reguleringen. Bor selv i et gammelt hus med stor rør dimension fra de glade dage uden cirkulationspumpe. Jeg kører nu kun med P og D leddet, da konklusionen er at huset i sig selv integrerer så meget på grund at trægheden fra den relativt store vand mængde i rørene.
Jeg er også ved at være langt nede med 'I' ledet. Bedst som jeg tror at pengene passer, så bliver den igen for varm og lukker ned. Jeg går ud fra at det er vejen at gå, så der kommer en ordentlig bremse på. Hvis ellers lige den kommer forbi den første opvarmning og nedregulering efter tænding, så kan den holde længe. Men det er skide træls når det kikser.

Halmfyrboederen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 dec 2013 20:09
Mit fyr: MGM Confort 25 2013
Areal: 300
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5300
Årligt forbrug: 8-10
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Halmfyrboederen » 29 okt 2015 21:26

Jeg endte sidste vinter med at være så langt nede i P leddet at jeg ikke kunne hente temperaturen og måtte skrue op for forstærkningen (P) i takt med at det blev koldere. Jeg nåede simpelthen ikke op på fuld effekt uanset forskellen på process variablen og setpunktet. Det var vel at mærke med ren P regulering, altså I=0 og D=0.
Teorien foreskriver at D leddet kan bruges til at dæmpe kredsen (altså begrænse selvsving) så jeg har øget forstærkningen og gav den noget D virkning.
Jeg kører nu med PD regulering og har fået reguleringen stabil.
Husk at reguleringen ser hele kredsen, dvs. regulerings karakteristik af termostater, størrelse af radiatorer osv. Det betyder at de parametre der virker for mig ikke er optimale på andres anlæg, men som indikation af hvor i området jeg ligger så står mit anlæg til P=3,5 I=0 og D=1,25
Jeg er ikke færdig med at stille på parametrene, da det tager en del tid at observere svarene fra reguleringen, men nu er det da stabilt.
MGM Comfort 25

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 30 okt 2015 13:30

Hvad er der af vedligeholdelse på rensemekanismen til brænderen? Nu har den jo haft rigtig mange nedlukninger og rensninger mens indstillingen var dårlig. Er den slidstærk og ikke til at splitte ad, eller skal den have en klat olie? Typisk slider det jo hårdt at sidde i varmen og fungere mekanisk.
Jeg tænker at 800 rensninger ikke er noget urealistisk tal her i efteråret. Stadigvæk har jeg nok 6-8 om dagen.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af mgmone » 30 okt 2015 17:51

Hej Niels
Rense systemet er absolut robust, det har 17 år på bagen, og er designet til 50000 rens uden skift af sliddele, en gang årligt tjekkes kæde strammer og kæden smørers med 4- 5 dråber olie.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Alex fs » 30 okt 2015 18:52

Rensesystemet var også det sidste jeg ville bekymre mig om.. et så simpelt og kraftigt system , der kører med relativt få kræfter, holder evigt..
Jeg har givet rullerne en smule flydende kæde fedt. Det tager lidt af piveri'et
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar