Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Tweaks og Guides

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 21 okt 2015 22:46

Formålet med dette emne er, at folk kan oprette deres personlige justeringer samt guides osv.

Måske vi kan få en fra Redaktør gruppen til at lave den "Sticky"? :great:

Måske var det i sagens natur bedre med en undergruppe under selv samme, men jeg er ikke sikker på det lader sig gøre.. :)


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 22 okt 2015 17:18

Så vil jeg da gerne lave et stort ønske om PID tuning.
Allerførst, dem der har finjusteret kunne give et hint med grundig beskrivelse af huset, isoleringsgrad, rør, buffertank mv.
Dernæst, findes der nogen form for regneark der kan hjælpe på vej i junglen, og kan det laves - eller er det bare mavefornemmelse det hele?
Jeg har så svært ved at fatte hvad de gør, og hvordan de griber ind i hinanden, og det irriterer mig at jeg ikke kan forstå selv at justere mit fyr.
Karsten har hjulpet mig på vej, men jeg tænker jo vi kunne få gavn af at hjælpe hinanden alle sammen, så vidt det giver mening.

Mit nuværende problem er følgende: Almindelig optænding og temperaturstigning og modulering med lav og mellem last klarer den rimeligt godt. Men hvis der åbnes en radiator, så dykker temperaruren en hel del, og fyret skruer ydelsen højt op for at indhente det. Den er er så rigtig langsom til at skrue ned igen, selv om temperaturen stigende og på vej mod setpunktet på 65 gr. Som regel så rammer den 70 gr. og nedlukning med en ydelse på 7-8 Kw. Det ville jeg rigtig gerne finjustere lidt mere.
Min PID i dag er P=3,5 I=0,35 D=0,35.

Huset er godt 250 m², men de overvarmes ikke fuldt alle sammen. Der er kun gulvvarme på badeværelser. Der er ingen buffertank. Rørene er "original" 1972 med kun lidt isolering. Huset generelt er middel isoleret.

I øvrigt, hvad er jeres feed rate på sneglen? Forudsat at I bruger helt standard piller? Jeg kunne læse andet steds at fyr leveret efter 2013 stod standard til 280 gr./min. Det undrer mig at min står til 220 gr. og er leveret i sommers.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af mgmone » 22 okt 2015 17:40

Hej Niels
Der er anden snegl i model 2015 end i model 2013, den nye har plads til fremmed legemer med ø 9 mm, og den doserer anderledes, så dit fyr er leveret med rigtig fabriks indstilling.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 22 okt 2015 18:52

Den her meget fine forklaring på jævnt dansk med speeder og bremse, skrevet af MHES her på forum, er det god latin for MGM også? Jeg regner lidt med at PID er en universel betegnelse for den automatik der er i fyr i dag.
http://www.mhes.dk/PID.pdf

Tak for svaret med sneglen Karsten, det var da godt jeg ikke fik justeret til 280 gram, så havde det vist givet nogle udfordringer.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af HR LUCCA » 22 okt 2015 18:54

nielshm skrev:Så vil jeg da gerne lave et stort ønske om PID tuning.
Allerførst, dem der har finjusteret kunne give et hint med grundig beskrivelse af huset, isoleringsgrad, rør, buffertank mv.
Dernæst, findes der nogen form for regneark der kan hjælpe på vej i junglen, og kan det laves - eller er det bare mavefornemmelse det hele?
Jeg har så svært ved at fatte hvad de gør, og hvordan de griber ind i hinanden, og det irriterer mig at jeg ikke kan forstå selv at justere mit fyr.
Karsten har hjulpet mig på vej, men jeg tænker jo vi kunne få gavn af at hjælpe hinanden alle sammen, så vidt det giver mening.

Mit nuværende problem er følgende: Almindelig optænding og temperaturstigning og modulering med lav og mellem last klarer den rimeligt godt. Men hvis der åbnes en radiator, så dykker temperaruren en hel del, og fyret skruer ydelsen højt op for at indhente det. Den er er så rigtig langsom til at skrue ned igen, selv om temperaturen stigende og på vej mod setpunktet på 65 gr. Som regel så rammer den 70 gr. og nedlukning med en ydelse på 7-8 Kw. Det ville jeg rigtig gerne finjustere lidt mere.
Min PID i dag er P=3,5 I=0,35 D=0,35.

Huset er godt 250 m², men de overvarmes ikke fuldt alle sammen. Der er kun gulvvarme på badeværelser. Der er ingen buffertank. Rørene er "original" 1972 med kun lidt isolering. Huset generelt er middel isoleret.

I øvrigt, hvad er jeres feed rate på sneglen? Forudsat at I bruger helt standard piller? Jeg kunne læse andet steds at fyr leveret efter 2013 stod standard til 280 gr./min. Det undrer mig at min står til 220 gr. og er leveret i sommers.
Du kan måske bruge dette link http://www.mhes.dk/PID.pdf husk når du stille på P og I skal du give fyret en halv dags tid før du ser resultatet :wink:
Jeg vil foreslå og prøve med lidt mindre I :) ved ikke om det hjælper :|


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 22 okt 2015 19:30

HR LUCCA skrev:Du kan måske bruge dette link http://www.mhes.dk/PID.pdf husk når du stille på P og I skal du give fyret en halv dags tid før du ser resultatet :wink:
Jeg vil foreslå og prøve med lidt mindre I :) ved ikke om det hjælper :|
Jeg har lige prøvet, så nu venter jeg på næste optænding, så jeg kan få en grov pejling om det går i den rigtige retning.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 22 okt 2015 23:29

PID regulering er ens, uanset hvor vi snakker... Forskellen ligger i selve reguleringen. Det link du har lagt til mhes, er helt fint..

Det er vigtigt at forstå ved PID regulering, at alt er en balancegang. At du skyder så langt over setpunktet, betyder at din forstærkning (P) er for stor, i forhold til I og D. Den vil med andre ord komme i svingninger og derfor være ustabil. Det er tydeligt at der er en fejl i din opsætning ved, at I og D leddet er lige store. Som tommelfingerregel skal dit I led være større end dit D led.

Du starter med at justere dit P led op, til du synes den regulerer hurtigt nok op i effekt. Jo højere dit P led er, jo mere offset vil den lave. (rammer 70 grader når setpunkt er 65). Her kommer dit I led i spil. Intergralvirkningen er til for, at eliminere offset. Jo højere du laver P og I leddet, desto større chance er der for mindre svingninger i reguleringen, som i ekstreme tilfælde kan blive så hurtige at der opstår resonans. Her kan du for alvor ødelægge udstyr. Men så er det jo godt at der også er et D led :)

Det virker nemlig dæmpene på reguleringen, og modvirker disse svingninger. Derfor vil du kunne få en større forstærkning (P) og dermed en hurtigere regulering, plus en større I, og dermed stort set fjerne offset fra setpunktet, alt i mens, at reguleringen kører effektivt.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 23 okt 2015 06:45

Så hvis nu P sættes til 4.0, så skal I sættes til 0.7 og D til 0.35?
Det vil være anderledes end det er nu, men nu er det jo heller ikke optimalt.
Det er svært når jeg læser hvad der står andre steder, for det stritter i alle retninger, sådan som fyringsanlæg er justeret.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 23 okt 2015 08:07

Jeg kan ikke fortælle dig hvad de skal være, det må bero på en vurdering af den konkrete installation og forbruget i selv samme.

Men start med at justere dit P led således, at den reagerer hurtigt nok til din smag. Så justerer du I leddet op, til offset fra setpunktet er minimalt. De små svingninger der måtte forekomme, justerer du væk med D leddet.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 23 okt 2015 08:32

Bagger skrev:Jeg kan ikke fortælle dig hvad de skal være, det må bero på en vurdering af den konkrete installation og forbruget i selv samme.

Men start med at justere dit P led således, at den reagerer hurtigt nok til din smag. Så justerer du I leddet op, til offset fra setpunktet er minimalt. De små svingninger der måtte forekomme, justerer du væk med D leddet.
Jeg prøver at gøre noget ved mit "I-led". Det der nok forvirrer mig i MHES's fine forklaring er, at han omtaler P,I,D som "andele". Det er jo ikke absolutte værdier som er håndgribelige.
Her til morgen var der åbenbart behov for varme, så den stod med stigende temperatur og en ydelse på 12 Kw ved 66 gr., så den trænger i den grad til at få bremsen hugget i.


Besvar