Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Tweaks og Guides

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 23 okt 2015 09:25

Han har sådan set ret, men PID regulering tager tid at forstå, og det er ikke noget man kan sådan som udgangspunkt kan forklare på kort tid. Men P, I og D ledet bidrager alle til det fælles styresignal. For en P regulator alene, vil styre signalet være u=kp*e

Altså styresignalet=forstærkningen(størrelsen på P leddet) * offset fra setpunkt

Så hvis den står med 12kW ydelse når den er over setpunkt, kan også resultere i at du skal skrue dit P led ned.

Dykker den meget når der kaldes på varme? Hvor lang tid er den om at komme op på setpunktet igen?


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 23 okt 2015 09:50

Bagger skrev:Han har sådan set ret, men PID regulering tager tid at forstå, og det er ikke noget man kan sådan som udgangspunkt kan forklare på kort tid. Men P, I og D ledet bidrager alle til det fælles styresignal. For en P regulator alene, vil styre signalet være u=kp*e

Altså styresignalet=forstærkningen(størrelsen på P leddet) * offset fra setpunkt

Så hvis den står med 12kW ydelse når den er over setpunkt, kan også resultere i at du skal skrue dit P led ned.

Dykker den meget når der kaldes på varme? Hvor lang tid er den om at komme op på setpunktet igen?
Den dykker meget, men det vil være uundgåeligt. Det skyldes jo nok at der ikke er så stor vandmængde eller buffertank. Det er jo i løbet af få minutter, at temperaturen måske tager et dyk på 10 gr. alt efter radiatorens størrelse. Det kan den ikke nå at reagere på, næsten uanset hvad.
Jeg har ikke tiden så præcist, men en 8-10 minutters tid vil jeg tro.
Er der et forhold mellem P og I som skal holdes, altså hvor P er X-antal gange større end I, og kan man justere ud fra det?

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 23 okt 2015 10:27

Der findes metoder som laver en grundjustering, men igen kommer det an på det konkrete anlæg. Det kan dog godt have sin fordel at grundjustere og derefter "fintune"..

Læs fra side 59 og resten af afsnittet om indstilling af regulator.

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... 1590,d.bGg

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af newpas » 23 okt 2015 10:49

Det skal man jo næsten være maskinmester for at kunne forstå! :shock: :great:

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 23 okt 2015 10:55

newpas skrev:Det skal man jo næsten være maskinmester for at kunne forstå! :shock: :great:
Det er også det jeg bruger min hverdag på... :) icon_cheesygrin.gif :great:


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 23 okt 2015 11:17

Jeg tænkte lige, kan det gøre varmestrømmen mere jævn, hvis cirkulationspumpen slukker relativt tidligt. Det må tage toppen af det store kuldechok.
I dag står pumpen vist til 50 i threshold og en hysterese på 5. Hvad betyder det helt præcist for pumpens start/stop mønster?

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Blinky » 23 okt 2015 12:00

Min erfaring er at P leddet skal stilles væsentlig ned, hvis fyret farer forbi setpunktet med for stor ydelse. Min erfaring er at hvis P- leddet stilles væsentlig ned bliver fyret mere roligt og gearer ned i god tid før det når setpunktet.
Min PID stod ved leveringen på: 7,20 - 1,81 - 1,75.
Det har jeg ændret til : 4,50 - 0,5 - 2,0.
Om det er korrekt ifølge teorierne ved jeg ikke, men resultatet er i alle tilfælde at fyret kører dejligt roligt og uden uønskede udsving og utilsigtede stop.
Jeg kan se at du har andre tal ved leveringen, men hvis du ændrer forholdsmæssigt så tror jeg det hjælper.
Husk at skrive ned hvad fyret stod til oprindeligt og hvad du ændrer til. Jeg har lavet et lille skema, hvor jeg holder styr på hvad jeg har ændret til og hvornår.
P.S. D-leddet har jeg forstået på andre indlæg ikke er så væsentligt på pillefyr fordi fyret temp. på fyret udvikler sig så langsomt at D leddet ikke får den store virkning.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 24 okt 2015 17:18

Det er til at blive hedning af det her.
Som sagt er setpunkt 65 gr., og nedlukning er ved 70 gr. Uanset hvad, så virker det som om, at fyret bevidst udnytter hele spektret op til 69,9 gr. Halvdelen af gangene har den bare regnet forkert, og så rammer den 70 gr. alligevel.
Nu er PID 3,5 - 0,5 - 0,4.
Et eksempel:
I morges inden huset stod op lavede den en opstart. Opvarmning fra 55 gr., modulering fra 58 gr. og så stod den på 5,7 Kw da den ramte 65 gr.
Den stiger meget langsomt til 66 gr. og ydelsen er fuldstændigt fast på 5,7 Kw. Først på 67 gr. begynder den at justere længere ned, men meget forsigtigt. Den rammer 69 gr. med 3,5 Kw, og først der skruer den helt i bund til 2,5 Kw, men det er for sent og den lukker ned.
Det er sådan et typisk forløb er. Det tager ca. 20 min. fra tændingen er gennemført til nedlukning.

Så den farer ikke forbi setpunktet, den er faktisk meget rolig, men en anelse for varm. Men derfra og så til at skrue så meget ned, at den ikke rammer 70 gr., det synes jeg er skidesvært at få styr på.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Blinky » 24 okt 2015 18:44

Prøv at sætte PID til:
P: 2,0
I: 0,3
D: 0,6
Hjælper det ?

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 24 okt 2015 22:11

Blinky skrev:Prøv at sætte PID til:
P: 2,0
I: 0,3
D: 0,6
Hjælper det ?
Det hjælper meget. På den gode måde.
Den hæver ydelsen noget langsommere og helt roligt. Men det er ok med mig. Når den så skal modulere fra 58 gr. så aftrapper den ydelsen helt lineært og tager ingen pauser hvor den lige skal overveje næste trin.
Desværre rammer den stadig 70 gr selv om minimumsydelsen rammes tidligere end før. Der aftages vist ikke ret meget varme lige pt.
Nu får den lov at hygge sig natten over. Er det så I eller D ledet der skal pilles ved, hvis den skal bremse hurtigere op?


Besvar