Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fra gas til pillefyr

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
lomi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17 jul 2015 23:03
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 150
Brændsel: piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4632
Dagligt forbrug: 12
Geografisk sted: Bjæverskov
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 2 gange

fra gas til pillefyr

Indlæg af lomi » 08 sep 2015 18:13

Hej vi er for nylig overgået fra gas til pillefyr (mgm junior) mit spørgsmål er hvad andre har gjort ang. Måler og stikledning .

hilsen
lomi
Det er på tide at gøre noget godt for miljøet :great:


Vagn K.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 sep 2010 16:19
Geografisk sted: Middelfart

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af Vagn K. » 08 sep 2015 20:23

Vi valgte, at lade naturgas Fyn nedtage måleren og i den forbindelse, blev stikledningen ind til huset/ måleren frakoblet fra hovedledningen, således at rørledningen ligger der endnu, men er frakoblet i begge ender.

Vi betalte for dette arbejde, men hvad det kostede, kan jeg ikke huske.

/Vagn.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af Lau » 08 sep 2015 20:37

Jeg fik revet måleren ud af hytten og stikledningen er proppet af, udenfor huset.

Det blev gjort gratis af min gasmand.. (Eller kostede det 750 kroner...) jeg kan sgu ikke huske det..

lomi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17 jul 2015 23:03
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 150
Brændsel: piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4632
Dagligt forbrug: 12
Geografisk sted: Bjæverskov
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af lomi » 08 sep 2015 22:22

Vi har fået af vid fra hng at det vil koste os 8200
Det er på tide at gøre noget godt for miljøet :great:

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af newpas » 08 sep 2015 22:34

Lad dog kassen være! Jeg har også ladet fyret være. Det koster gratis!


eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af eeyore » 12 okt 2015 07:12

newpas skrev:Lad dog kassen være! Jeg har også ladet fyret være. Det koster gratis!
Det gør det så ikke længere ved HMN Naturgas. Hvis du ikke har haft et forbrug i 2 år, bliver din installation nedtaget om du vil det eller ej. Pr. 1. august koster det 8200,- inkl. moms. Hvis du har udvendig målerskab, fjerner de dette og efterlader dig med et "gabende" hul i ydremuren. Du kan IKKE få lov til at lade det tomme skab sidde, "indsæt dårlige undskyldninger fra HMN omkring noget sikkerhed".

Jeg har mest af alt lyst til at montere en hane og så lukke en lille smule gas ud en gang om året, da der er nemlig ikke er krav til et minimumsforbrug, der skal bare være et.

skrot1

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af skrot1 » 12 okt 2015 12:26

Fik også at vide ved HMN at der skulle være et lille forbrug, så er sat til 200 kubikmeter aconto, så må vi se hvad de siger når de ikke bliver brugt:) men tror ikke de kan tvinge en til at få installation fjernet. Men hvem ved....træls at skulle betale 8200 kr.....men kan jo bare fyre med gas en uges tid, evt en ferie, eller noget....har nemlig ikke koblet gasfyret fra, så er det da der som sikkerhed;)

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af eeyore » 12 okt 2015 13:05

Så vil jeg bruge det lidt, så du slipper for det. Både min far og jeg har modtaget skriftlig besked på at det bliver fjernet efter 2 år med nul forbrug og at målerskabet også bliver nedtaget uanset om man vil beholde det eller ej. Årsagen er så vidt jeg husker, at der samler sig kondens i rørene hvis de ikke benyttes. Skabes skal derefter fjernes for at der ikke kan opstå efterfølgende forvirring i forbindelse med ulykker/brand (så vidt jeg husker var det forklaringen)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af newpas » 12 okt 2015 15:06

Ja den forklaring holder jo ikke! Her hos mig kan jeg som sagt bloot lade det hænge. Da der blev nedlagt naturgas her i "flækken" for 10-12 år siden fik genboen opsat målerskab da indføring til målerskab var gratis dengang. Skabet har hængt ubenyttet siden så der ser ikke ud til at være nogen teknisk begrundelse for ikke at have det hængende ubenyttet! Naturgas Nord.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: fra gas til pillefyr

Indlæg af Dunas » 12 okt 2015 17:23

skrot1 skrev:Fik også at vide ved HMN at der skulle være et lille forbrug, så er sat til 200 kubikmeter aconto, så må vi se hvad de siger når de ikke bliver brugt:) men tror ikke de kan tvinge en til at få installation fjernet. Men hvem ved....træls at skulle betale 8200 kr.....men kan jo bare fyre med gas en uges tid, evt en ferie, eller noget....har nemlig ikke koblet gasfyret fra, så er det da der som sikkerhed;)

Jeg fik fjernet min gasmåler på mit hus tilbage i 2010. Stikledning har jeg stadigvæk fra vejen. Tror nok jeg betalte 500 kr til Dong Energy, så var jeg helt ude af gas. Jeg fik selv valget, om jeg ville beholde stikledning eller om den skulle fjernes. Eftersom det kostede omkring 6000-7000 kr og få den fjernet, valgte jeg, at den skulle blive.
Når jeg søger på afmelding af gasmåler, kan jeg godt se, at gas selskaberne har skuret bissen på. Nu skal stikledning også fjernes (Tvunget), og det er omkring de 8200 kr som du skriver om. Har på fornemmelse, at gas selvskaberne for mange afmelding i løbet af et år. Så de vil nok vride/tjene de sidste penge fra kunden. Så er det er blevet noget dyrt og framelde gas :shock:


Besvar