Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Data logger til TCNET2 controller

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Claus_S » 16 okt 2016 20:09

Jeg har udpakket programmet, men når jeg starter excel filen så sker der intet. Ingen spørgsmål eller noget. Uanset rækkefølgen af tilslutning. Bruger også windows 10. Nogen der har fået det til at virke?


Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Woop » 17 okt 2016 22:42

Hej Claus

Jeg har fået det til at virke, efter at have været hvor du er nu, et stykke tid.
Sagen er at der er en "bug" i det ellers udmærkede program.
For at få det til at køre skal du gøre følgende:
Sluk dit netværkskort (dem alle)
Kør program filen til logger programmet
Den vil så åbne et vindue og spørge efter fyrets ip-adresse (muligvis bag de andre åbne vinduer)
Du taster så fyrets ip-adresse ind...og ok.
Herefter tænder du dine netværkskort igen.
Du skulle nu efter et par minutter se data i Excel arket.

Jeg var endvidere nød til at slukke for min antivirus, og efterfølgende whiteliste programfilen, da den ikke kunne lide den og derfor fjernede den ved opstart.

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af eeyore » 18 okt 2016 17:40

Jeg kan se at der er en del der har problemer med at få det til at køre. Så snart jeg får tid laver jeg en version med manuel indtastning af ip adresse. Der er dog temmeligt travlt på arbejdet, så hold ikke vejret i mellemtiden ;). Med hensyn til forskellige opsætninger og antivirusprogrammer/smartscreen så er det desværre ikke muligt for mig at lave en universalløsning da jeg absolut ikke er programmør.

Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Woop » 19 okt 2016 11:07

Hej

Først vil jeg sige at jeg syntes det du har lavet er enormt flot og godt, og tak for det. Jeg ser frem til den nye version, når du får tid til at lave den.
Jeg har selv forsøgt med inspiration fra dig at sætte en ”hall effect” sensor på sneglen og lavet lidt i Arduino der tæller omgange, efter noget afvejning, men jeg har et ”missing link” til hvordan du får data herfra, ind i Excel.
Kan du løfte sløret for dette? Og /eller er det muligt at du vil dele kilde koden til dette projekt?
Personligt kunne jeg godt tænke mig at bygge lidt oven på det, så kurverne kan uploades til en webside, og automatisk opdateres med et fast tidsinterval.
Det skal lige nævnes at jeg heller ikke er programmør, men blot en ihærdig tekniker.

Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Claus_S » 20 okt 2016 09:53

Jeg har nu fået program filen til at køre. Den logger i New data filen, som er en tekst fil. Data er adskildt af semikolon.
Jeg kan dog ikke rigtigt få det til at køre sammen med excel filen. Ikke automatisk ihvertfald. Jeg kan godt tvinge excel til at åbne txt. filen og så konvertere data til tal i rækker og kolonner. Så giver det da en masse data - kæmpe fremskridt.
Men er exel filen sat op til at gøre dette automatisk? Når jeg bare åbner excel filen så sker der intet. Ikke engang et faneblad er der.


Brugeravatar
Woop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 13 aug 2016 23:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 140
Brændsel: Piller, blandet kvalitet.
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Woop » 21 okt 2016 15:03

Jeg kan ikke lige svar dig på hvad der går galt hos dig , men når du åbner Excel skulle den selv importe data fra Newdata.txt.
Det er vigtig at du har pakket det ud på den sti der er angivet fra Eeyore, ellers vil det ikke virke optimalt da fil-stierne er kodet ind i hele det samle loggingmodul

Jeg bruger selv Excel 2010 og har har selv gjort dette for at sikre en stabil logging.
I Excel
1) File-->Option-->Trustcenter-->Trustcenter setting-->Macro setting-->enable all Macros

2) File-->Options-->Trustcenter-->Trustcenter settings-->Macro settings-->Trusted Locations-->add location
Stien C:\data\ tilføjes.

Alternativ kan du også prøv at slette/omdøbe newdata.txt. En ny fejlfri vil så blive oprette automatisk. Og give den så lige et par minutter til at logge.

Hvis du ser en bar i toppen eller bunden af Excel der skiver ”Enable Editing” kan det muligvis også afhjælpe problemet.

Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Claus_S » 23 okt 2016 11:22

Problemet var excel versionen. Det virker ikke med excel fra office 2013, ej heller ved at tilføje data mappen som pålidelig. Men jeg kunne fint få det til at virke med excel 2010.
Super program tilgengæld

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af thermik » 18 dec 2017 20:49

Hvad står jeres luftmasse interval/værdi samt ilt interval/værdi på når i kikker i grafen ?

Mark L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 mar 2016 20:36
Mit fyr: Benekov V-ling 25
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5463
Årligt forbrug: 12,8

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af Mark L » 18 sep 2018 09:52

Er der nogle ny opdateret version af data loggeren tilgængelig ? det nærmer sig to år siden at der blev snakket om en opdatering :)

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: MGM Data logger til TCNET2 controller

Indlæg af eeyore » 18 sep 2018 18:57

Jeg har desværre ikke haft tid og jeg har heller ikke en TCNET2 controller selv, så det er begrænset hvad jeg kan gøre lige pt.


Besvar